حمید علی محمدی، مدیرعامل شرکت تکنو تجارت، بازوی فناوری و توسعه کسبوکارهای نوپای بانک تجارت به عنوان یکی از میزبانان شبکه ققنوس، در گفتوگو با نشریه ققنوس به برنامههای این شرکت در توسعه توکن بر بستر ققنوس، چالشها و آینده پلتفرم ققنوس پرداخته است.
شرکت توسعه کسبوکارهای نوگرای تجارت (تکنو تجارت)، بازوی اجرایی توسعه خطوط کسبوکارهای نوین بانک تجارت و حرکت بهسوی نوآوریهای باز به شمار میرود که از سال ۱۳۹۸، در راستای تحقق اهداف درازمدت خویش و همچنین همسو با استراتژیهای کلان بانک تجارت گام در عرصه فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع شده میزبانی در شبکه ققنوس، اولین و بزرگترین زیرساخت دفتر کل توزیعشده در ایران را آغاز کرد و عضو بنیاد ققنوس شد. در شماره ششم مجله ققنوس بهمنظور پیگیری وضعیت و برنامه تکنو تجارت بهعنوان یکی از میزبانان شبکه ققنوس، از سوی نشریه ققنوس با حمید علی محمدی، مدیرعامل شرکت تکنوتجارت انجام شده که در آن به برنامههای این شرکت بر بستر پلتفرم ققنوس پرداخته شده است.
حمید علی محمدی در پاسخ به این سوال که ققنوس در حوزه فناوری دفتر کل توزیعشده چه خدمتی را ارائه میکند، گفت: ققنوس را یک پلتفرم ارائه خدمات یکپارچه غیرمتمرکز میدانم که با استفاده از آن میتوان خدمات و سرویسهایی را دریافت کرد، بدون اینکه محصول شما از پیچیدگی برخوردار باشد یا تأییدیه نظارت بانک مرکزی یا نهادهای دیگر را کسب کند.
مدیرعامل تکنوتجارت ادامه داد: در شبکه ققنوس از نگاه بانک میتوان دو نوع را تعریف و ایجاد کرد؛ اولین نوع توکن مبتنی بر یک دارایی است و یک سری هم توکنهای کاربردی و ارائهدهنده خدمات است. ارائه کردن توکن مبتنی بر دارایی از طرف بانک با موانع حقوقی متعددی روبرو بوده و ارائه کردن یک توکن مبتنی بر یک دارایی ارزشمند دچار پیچیدگیهای خاصی در زمینه نظارت و سرمایهگذاری است.
او با اشاره به محدودیت تکنوتجارت در حوزه توکنهای سرمایهگذاری گفت: شرکت تکنو تجارت بهصورت ماهانه گزارش میدهد که در چه داراییهایی به چه میزان سرمایهگذاری انجام داده، چرا که از طرف بانک محدودیت و ممنوعیت در سرمایهگذاری وجود دارد؛ بر همین اساس، رویکرد گام اول تکنو تجارت توسعه و انتشار توکنهای خدمات محور بر بستر شبکه ققنوس است که نگرانی و دغدغههای پایینتری را دارند.
توکن احراز هویت گام ابتدایی تکنو تجارت در شبکه ققنوس
علی محمدی با اشاره به مسیر تکنو تجارت در حوزه ارائه توکن بر بستر شبکه ققنوس گفت: در تکنو تجارت بهسوی ارائه توکن مبتنی بر ارائه خدمت کاربردی حرکت کردیم و در حال فعالیت بر روی پروژه توکن احراز هویت بر روی شبکه ققنوس هستیم؛ احراز هویت در ابتدا با ققنوس شروع شد و با همکاری واحد توسعه کسبوکار ققنوس، این پروژه در سه الی چهار ماه اخیر اجرایی شده و امیدواریم بهزودی نهایی و عملیاتی شود. در توکن احراز هویت، ناشر، ققنوس بوده و میزبان فنی توکن نیز شرکت تکنو تجارت خواهد بود. همچنین بر اساس تعریف انجام شده، احراز کننده هویت بانک تجارت و پذیرنده توکن سایر بانکها هستند.
مدیرعامل تکنوتجارت خاطر نشان کرد: پنل نرمافزاری توکن و مدیریتی ایجاد شده و به دنبال پذیرنده آماده به فعالیت هستیم؛ ققنوس، تکنو تجارت و بانک تجارت اقدامات لازم را انجام دادهاند و پروژه مسیر و اهداف خود را بهخوبی در حال دنبالکردن است و نیاز به پذیرنده مناسب داریم تا پروژه توکن احراز هویت عملیاتی شود؛ سامانه در بانک آماده شده تا همین حالا در صورت وجود پذیرنده، توکن احراز هویت کار خود را برای ارائه خدمت آغاز کند.
علی محمدی تاکید کرد: توکن احراز هویت آماده آغاز به کار آزمایشی است و انتظار داریم بهزودی توکن منتشر و مورداستفاده قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت تکنوتجارت، یکی از میزبانان شبکه ققنوس درباره مسیر این شرکت در ارائه توکن گفت: توکن احراز هویت گام ابتدایی است و در گام بعدی قصد داریم تا از توکن وثیقه برای بانک تجارت و شبکه بانکی استفاده کنیم.
او به بیان مدل توکن وثیقه پرداخت و گفت: بهدنبال آن هستیم تا هر دارایی را بهعنوان وثیقه قبول کنیم و آن را تبدیل به توکن کنیم، میزان توکن معادل تسهیلات نزد بانک مسدود میشود و مازاد توکن قابلیت دریافت خدمت یا تسهیلات از سمت بانک دیگری را که بر بستر ققنوس خدمت تسهیلات در برابر وثیقه را انجام میدهد، دریافت کند.
او خاطر نشان کرد: برنامه ما بهصورت متمرکز تا پایان سال بحث توکن احراز هویت است و امیدواریم با اجرایی شدن این توکن، برای سال آینده با همراهی ققنوس و بانک تجارت به سمت اجرای پروژه توکن وثیقه حرکت کنیم که خدمت جذاب و بسیار کاربردی برای مشتریان بانک تجارت و استفادهکنندگان از شبکه ققنوس است.
مدیرعامل تکنو تجارت تاکید کرد که مشتریان بانک تجارت در شبکه ققنوس اولین مشتریهای توکن وثیقه خواهند بود و اظهار داشت: برای ورود به بازار توکن وثیقه در نظر داریم تا ابتدا مشتریان بانک تجارت در شبکه ققنوس بتوانند در برابر توکنهای خریداری شده مانند پیمان، تسهیلات یا سرویس خاص دیگری دریافت کند؛ درصورتیکه این خدمت با استقبال روبرو شد، توکن وثیقه در شبکه بهصورت کامل منتشر میشود و دیگر مهم نیست کاربران شبکه ققنوس مشتری کدام بانک باشند.
علی محمدی درباره توکنایز کردن داراییها اضافه کرد: در بانک تجارت به دنبال آن هستیم تا به سمت وثیقههای بزرگتر و ارزشمندتر با مدل توکنایز حرکت کنیم که از جمله آنها میتوان به ملک اشاره داشت که دچار مشکل انجماد دارایی است چرا که فردی بهعنوان وثیقه ملکی را برای تسهیلات معرفی میکند و در نهایت با نصف این مبلغ، تسهیلات را دریافت میکند و مابقی ارزش دارایی صرفاً منجمد میماند و قابلیت استفاده ندارد تا زمانی که فرد نسبت به بازپرداخت کامل تسهیلات اقدام کند.
چالشهای متعدد و پیچیده مانع تحقق توکن ملک است
مدیرعامل تکنو تجارت با بیان این که توکنایز کردن املاک با چالشهای متعددی روبرو است، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی و اولیه شبکه ققنوس، رفع مشکل داراییهای منجمد در ایران بود اما این موضوع با پیچیدگیهای بزرگ روبرو است؛ یک بخش بزرگی از مشکل کسبوکاری ایران، بحث تناقضها در اجرای قانون و تفاسیر متعدد دستگاهها در قانون به شمار میرود و همین موضوع باعث شده تا بانک مرکزی نیز نگاه متفاوتی داشته باشد.
او با اشاره به مذاکرات بانک تجارت و ققنوس برای توکنایز کردن املاک پرداخت و گفت: در زمینه، آزادسازی داراییهای منجمد شبکه بانکی بهخصوص ملک همکاریهای زیادی توسط ققنوس انجام شد و اداره سرمایهگذاری و اداره تدارکات بانک تجارت نیز درگیر شدند و مذاکراتی انجام شد که در نهایت مدلهای مختلف از جمله صندوقهای زمین و ساختمان بررسی شد اما از آنجایی که ابهاماتی مانند خلق پول، ایجاد حباب در قیمت توکن و غیره باعث شد تا راهکاری برای رفع این مشکلات پیچیده شناسایی نشود.
مدیرعامل تکنو تجارت تاکید کرد: اعتقاد دارم، دلیل اصلی موضوع فقدان راهکار برای رفع نگرانی نهادهای نظارتی در ارائه توکن ملک بحث وجود سازوکار مشابه یعنی بازار سرمایه است.
او با اشاره به حرکت ققنوس به سمت مدل تعاونی برای رفع مشکل توکنایز کردن املاک، خاطر نشان کرد: این مدل برای بانک تجارت چندان جالب نبود چرا که مدل تعاونی میتواند برای یک شرکت خصوصی مانند ققنوس که قابلیت و مسئولیت نگهداری یک شرکت خصوصی دیگر را دارد و مدل پیادهسازی در آن دارای پیچیدگیهای قانونی نیست، مشکلی نداشته باشد اما برای بانک، تبدیل کردن یک پروژه به شرکت دیگر و ایجاد سهامداران و هیئتمدیره در آن شرکت جدید، اصولاً افزایش پیچیدگی و فرایندها است.
بانکها نگران ریسک شهرت در توکنهای دارایی
مدیرعامل تکنوتجارت با بیان دلایل عدم ارائه توکن توسط بانکها گفت: یکی از موضوعات مهم که در ارائه توکن و سرمایهگذاری بر اساس مدل ارائه یک ارزش یا خدمت توسط بانک باید به آن نگاهی جدی داشت، بحث ریسک برند بسیار بالا است؛ بهعنوان نمونه درصورتیکه فردی بر بستر بانک تجارت یک توکن خریداری کند و این توکن در آینده دچار مشکل شود و قابلیت نقد شدن را نداشته باشد، راههای زیادی برای اعتراض و شکایت از بانک تجارت باتوجهبه تعداد زیاد شعب، روابطعمومی و … وجود دارد.
او افزود: کافی است یک رپرتاژ خبری یا یک محتوا در شبکههای اجتماعی منتشر شود که بانک تجارت به دنبال کلاهبرداری با توکن است و همین موضوع، هزینههای چند برابری اجتماعی و تبلیغاتی را برای مجموعه بانک تجارت بهمنظور رفع نگاه و بهبود وضعیت افکارعمومی به دنبال دارد اما این در حالی است که اگر توکنی که ققنوس آن را ارائه کرده با مشکلی جدی روبرو شود، ققنوس نهایتاً تماس یا شکایتی را دریافت کند که تفاوت خاصی در شرایط ققنوس ندارد.
او خاطر نشان کرد: درصورتیکه بتوانیم دغدغههای میزبانان و ناشران را رفع کنیم، استفاده از شبکه ققنوس در ایران بسیار رایج خواهد شد؛ البته، باید این موضوع را در نظر داشت که احتمال میرود سازمان بورس مشکلات و اذیتهای متعددی برای ققنوس ایجاد کند چرا که ققنوس در حال ایجاد یک سازوکار مشابه اما با قابلیت فعالیت آسان و بدون محدودیت است.
علی محمدی تاکید کرد: استراتژی شرکت تکنو تجارت برای شروع کار با ققنوس، ارائه توکنهای خدمات محور گزینه بهتری است که ریسک شهرت بهمراتب پایینتری برای بانک تجارت دارد، امیدواریم با رایج شدن و باز شدن فضای کشور، پروژههای بهتر و جدیدتری را داشته باشیم.
او با اشاره به موضوع رگولاتوری و بانک مرکزی گفت: ققنوس از رگولاتوری بانک مرکزی رد نشده است یا شاید بهتر باشد که بگوییم اصولاً نیاز نبوده که ققنوس تحت نظارت بانک مرکزی باشد؛ اصولاً، فلسفه خلق بلاکچین، با ذات بانک مرکزی مشکل دارد زیرا بلاکچین بر اساس اجماع است و به دنبال بیاثر کردن و ازبینبردن نهاد قانونگذار یا رگولاتور است.
مدیرعامل تکنو تجارت اظهار داشت: چالشهای متعددی برای ققنوس، بانک مرکزی و شبکه بانکی وجود دارد؛ خوشبختانه، ققنوس صرفاً توکن مبتنی بر دارایی ارائه کرده و بر روی ارائه سایر خدمات و کاربردهای فناوری زنجیره بلوک که فلسفه وجودی بانک مرکزی و شبکه بانکی را از بین میبرد، تمرکز نکرده و هیچ زمانی مدعی نشده که آمده تا ساختار بانک مرکزی را از بین ببرد.
او افزود: تأکید دارم، ققنوس برای رفع مشکل در ارتباط با بانک مرکزی لازم است تا نگاهها را همسو کند و درعینحال دانش و آگاهی مجموعه تصمیمگیر در بانک مرکزی را از فلسفه وجودی فناوری بلاکچین افزایش دهند تا تناقض میان بانک مرکزی و ققنوس از میان برود.
علی محمدی با بیان این که فناوری بلاکچین مسئله بسیار مهمی است و همواره فناوری صبر نمیکند که تصمیمگیری انجام شود، گفت: اعتقاد دارم در یک الی دو سال آینده اقدامی میشود که بانک مرکزی در نهایت مجبور میشود تا فناوری زنجیره بلوک را بپذیرد و در غیر این صورت، در مقابل این فناوری دچار عقبماندگی میشود. امیدوارم تجربه فناوریهای متعدد دیگری که بعد از مدتها در ایران اجرایی شدند و بسیاری از فرصتهای آنها از بین رفت و عقبماندگی ایجاد شد را برای زنجیره بلوک شاهد نباشیم.
او خاطر نشان کرد: تناقض رفتاری بانک مرکزی باعث ایجاد مشکل در بنیاد ققنوس یا حتی شرکت ققنوس نخواهد شد؛ چند بانک بزرگ و مهم کشور در این مجموعه سرمایهگذاری کردند و اصولاً شاهد مشکل خاصی در روند ققنوس نخواهیم بود.
مدیرعامل تکنوتجارت با اشاره به توکنهای دارایی افزود: سختگیری و مشکل بانک مرکزی یا نهادهای دیگر درباره توکنهای دارایی است، در مقابل سختگیری برای توکنهایی مانند احراز هویت و وثیقه بسیار کمتر بوده یا بهتر است بگوییم که سختگیری وجود ندارد.
او ادامه داد: اعتقاد دارم، بهجای جنگیدن و تلاش فراوان برای تغییر در ذهنیت قانونگذاران لازم است تا توکنهایی با ریسک پایینتر را منتشر کنیم تا ذهنیت آنها بهبود پیدا کند؛ این موضوع میتواند به ققنوس کمک و از هدرفت زمان نیز جلوگیری کند. بهمنظور توسعه فناوری توکنایز کردن و رفع دغدغههای قانونگذار ضروری است تا از ظرفیت کاتالیزوری تحت عنوان توکنهای رایج و عادی استفاده شود.
علی محمدی درباره استراتژی بازاریابی تکنو تجارت برای شبکه ققنوس گفت: استراتژی تکنو تجارت تبلیغات پوچ نیست؛ ما به دنبال تبلیغات مناسب برای دیدهشدن و افزایش مخاطبان هستیم اما درصورتیکه زیرساخت مناسب وجود نداشته باشد، صرفاً تبلیغ انجام میشود و بعد از مدتی به فراموشی سپرده میشویم، این در حالی است که نیاز است تا توکنهای اصلی و واقعی وجود داشته باشد و در نهایت نیاز است تا پس از جذب مخاطب، تعامل آن را با کسبوکار ققنوس افزایش دهیم.
او ادامه داد: در همین راستا در نظر داریم بعد از منتشر شدن توکن توسط تکنو تجارت بر بستر شبکه ققنوس، همزمان فعالیتهای لازم برای برندینگ و تبلیغات را ایجاد کنیم و در این راستا با روابطعمومی بانک تجارت همکاری مستقیم و جلسات مستمر داریم تا این اقدام قبل از پایان سال جاری بهصورت پایلوت هرچند بسیار کوچک برای مشتریان و همکاران در بانک تجارت انجام شود و از خدمات توکن تکنو تجارت و شبکه ققنوس استفاده کنند.
این مقام مسئول در تکنو تجارت خاطر نشان کرد: هدف اصلی ما در زمینه برندینگ در مجموعه ققنوس، رسیدن به یک میزان مناسب آگاهی از شبکه ققنوس و خدمات آن توسط کارمندان و مشتریان بانک تجارت است.
باید فعالیت بانکها در ققنوس افزایش پیدا کند
علی محمدی با اشاره به مهمترین اقدام ققنوس در سال جاری گفت: امسال باید به هر ترتیبی میزان فعالیت سایر بانکها را افزایش دهد؛ در حال حاضر تمامی تبلیغات، اطلاعرسانی و جذب مشتریان از سمت شرکت ققنوس انجام میشود و لازم است تا دیگر میزبانان مشارکت داشته باشند. به نظر من باید بانکها باید یک خدمت یا محصول کاربردی و با ریسک پایین را ایجاد و در زمینه اطلاعرسانی و تبلیغات برای جذب کارمندان و مشتریان خود اقدام کنند.
او درباره استراتژی در رونمایی توکنهای ققنوس اظهار داشت: متأسفانه در رویدادهای گذشته ققنوس یک اشتباه بزرگ را شاهد بودیم؛ تعدادی محصول رونمایی شده اما این در حالی است که همچنان این توکنها ارائه نشدهاند و سامانه و سیستمی برای خرید و استفاده از این توکنها وجود ندارد.
علی محمدی ادامه داد: تأکید دارم، دیدهشدن از این طریق و با تبلیغات موقت استراتژی صحیحی نیست. پاشنه آشیل، مدل کسبوکار ققنوس در سال ۱۴۰۰ میزان فعالیت بانکها برای اطلاعرسانی و ارائه توکن بر بستر شبکه ققنوس است. همچنین نکته مهم در سال آینده برای ققنوس، میزان استفاده از سایر بانکها در انتشار یک توکن توسط بانک دیگر چقدر است که البته فکر نمیکنم در این زمینه بهبود وضعیت خاصی صورت بگیرد.
مدیرعامل تکنو تجارت با اشاره به توکنهایی که در ققنوس خریداری کرده، گفت: در ققنوس توکن پیمان و توکن الماس دایادایموند خریداری کردهام و از این توکنها استفاده میکنم چرا که اصولاً خریدوفروش و مدل سرمایهگذاری جذاب است.
او معتقد است که توکنهای کاربردی و سازمانی اهمت بسار زیادی دارند و در پایان تاکید کرد: یکی از توکنهایی که بهعنوان نگاه سازمانی تأکید دارم اجرای آن بر افزایش استفاده از خدمات شبکه ققنوس میافزاید، بحث توکن وثیقه است زیرا شما وثیقه قرار میدهید و تا ریال آخر قادر هستید برابر توکن خود تسهیلات یا خدمات دریافت کنید که برای شهروندان جذاب است چرا که بیشتر وثایق املاک و کارخانه هستند.
گفتوگو حمید علی محمدی، مدیرعامل تکنو تجارت، میزبان شبکه ققنوس، بخشی از محتوای خبری و آموزشی ششمین نشریه ققنوس با محوریت هویت و اسناد تجاری دیجیتال است. نشریه ققنوس به همت آکادمی ققنوس به صورت ماهانه در حوزه فناوری بلاکچین، دفترکل توزیعشده و اخبار شبکه ققنوس تولید میشود که برای اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه رایگان این ماهنامه، اینجا، کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.