کارچین بلاکچین توسعه مالی رمزارز تامین مالی جمعی ققنوس مارکتینگ شبکه مالی اقتصاد دیجیتال توکن ICO پلتفرم

هر کس که کمی با جامعه رمزارز و بلاک‌چین ایران آشنا باشد، قطعا نام «کارچین» را شنیده است. کارچین یکی از پروژه‌های پر سروصدای بلاک‌چین ایران است که در حوزه حمل‌ونقل عمومی پا به میدان گذاشته. پلتفرم کارچین قرار است به‌مانند نمونه‌های مشابه، عرضه و تقاضای مسافر و راننده را مدیریت کند. با این تفاوت که تعیین قیمت به‌صورت پویا و توسط رانندگان انجام می‌شود و مسافر حق انتخاب میان پیشنهادهای مختلف را دارد. برای آشنایی بیشتر با این پروژه و روند توسعه آن با امیرعباس امامی، ‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی کارچین، مصاحبه‌ کرده­ ایم.

تامین مالی اولیه برای توسعه در کارچین به عنوان نخستین سامانه خدمات حمل‌ونقل مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین چگونه انجام شد؟

ما بنیانگذاران اولیه را در کارچین داشتیم که مبالغی را سرمایه‌گذاری کردند. همچنین سرمایه‌گذاری مبتنی بر مدل بذری از شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر رایان‌ونچرز متعلق به توسعه کسب‌و‌کار شتاب سرزمین پارس جذب کردیم؛ با آن ادامه دادیم و به‌مرور شرکت‌هایی مانند رستاک مدیا سپهر اضافه شدند.

در مرحله آخر مدل سرمایه‌گذاری فرشته (Angel Investor) تامین مالی کردیم و همچنان در حال ادامه با همان منابع هستیم. هرچند به دنبال جذب منابع جدید نیز هستیم. با توجه به جدید بودن بلاک‌چین و کارچین در حوزه حمل­و­نقل، بحث‌های قانونی، شرایط بد اقتصادی کشور که سرمایه‌گذاری خطر پذیر را از سودآوری دور کرده است و جذب سرمایه برای استارت‌آپ کارچین با دشواری‌های متعددی روبرو بوده است. معتقدیم کارچین به­عنوان پلتفرم زیرساختی همراه فناوری بلاک‌چین، زیرساخت حمل­و­نقل را توسعه خواهد داد.

 

تمام این منابع درگیر و استفاده شده است؟

بله، تمام این منابع برای توسعه‌ها پلتفرم تا به امروز استفاده شده و برای گسترش و عملیاتی کردن زیرساخت نیاز است تامین مالی جدید و گسترده‌‍ای انجام شود تا پروژه کارچین نهایی شود. در حال حاضر با منابع صرف‌شده MVP کارچین توسعه داده شده و در مراحل پایانی توسعه محصول قرار داریم که برای آینده نیاز به سرمایه‌گذاری و جذب منابع است که از طریق فروش توکن رخ خواهد داد؛ چرا که افرادی که قصد دارند تا از پلتفرم کارچین استفاده کنند، باید توکن کارچین را بخرند. بر همین اساس نیز تاکمپین مالی و عملیاتی شدن کارچین نیاز به عرضه عمومی توکن کارچین و توسعه بازار آن وجود  دارد که در این زمینه اقداماتی در حال اجراست.

توکن کارچین از طریق روش (TGE (Token Generation Event عرضه خواهد شد. در واقع، عرضه تمام توکن‌های کارچین در یک مرتبه و از طریق ICO انجام نمی‌شود. با روش TGE توکن‌های کارچین طی مراحل مختلفی در سه سال اینده به ‌فروش خواهد رفت تا تامین مالی و توسعه پلتفرم انجام شود.

از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه تامین مالی کارچین وجود دارد این است که این پلتفرمی نیست که صرفا بازار ایران را در اختیار داشته باشد؛ بلکه می‌تواند در همه نقاط جهان کارکرد داشته باشد. درواقع کارچین محصور به جغرافیای خاصی نیست و نیازمند تامین مالی بین­المللی است تا توکن کارچین در جهان عرضه شود. از آنجاکه ایجاد کنندگان اولیه و اصلی شبکه کارچین ایرانی هستند، این احتمال وجود دارد که برچسب ایرانی بودن بر روی کسب‌و‌کار کارچین باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه توسعه بین المللی شود.

 

فکر می کنید منابعی که باید تأمین شود برای توسعه و سرمایه گذاری هایی که درآینده برای کارچین باید باشد چقدر است؟

عرضه عمومی توکن کارچین فرایند بسیار شفافی خواهد داشت. در یکی از صرافی ها ما عرضه خواهد شد و مردم می­توانند این توکن را آزادانه بخرند و بفروشند.  قیمت آن در بازار مشخص می شود؛ اما به صورت کلی میزان سرمایه‌گذاری محرمانه است.

 

چرا فرایند تامین مالی پروژه کارچین طولانی شد و در این مسیر مهم‌ترین چالش چه بوده است؟

به ­طور کلی بابت این تأخیری که در تامین مالی پروژه کارچین احساس می شود بهتر است، توضیح بدهم. بخشی از موضوع به ماهیت کسب و کار مربوط است. چرا که یک MVP بلاک‌چینی با یک اپلیکیشن موبایلی و موارد رایج در مارکتینگ بسیار متفاوت است. تامین مالی و مارکتینگ یک MVP مبتنی بر زنجیره‌بلوک اصولا ساده نیست. چراکه کسب‌وکارهای مشابه و نیروی کار دارای تجربه و متخصص بسیار محدود هستند.

شاید برایتان جالب باشد که بگویم یک بررسی در این‌باره داشتیم. البته هدفمان معرفی استارت‌آپ‌های بلاک‌چینی حوزه حمل و نقل شبیه کارچین در دنیا بود که به مخاطبمان بگوییم که در دنیا مثلاً این ۱۰ استارت آپ، شبیه کارچین، وجود دارد و بر اساس همین ایده کارچین کار می کنند. پس از بررسی موضوع فهمیدیم که این پلتفرم‌ها بیش از دو سال از گذشتن فعالیت‌شان، توانسته‌اند پروژه را لانچ کنند. بعد از ۲، ۳ و ۴ سال که از اجرا گذشته بود، همچنان مانند کارچین در مرحله توسعه قرار داشتند.

از سویی دیگر یکی از موضوعاتی که باعث طولانی شدن فرایند اجرای پروژه کارچین شد، محدودیت در منابع مالی است. البته منابع مالی تمام موضوع نیست و بحث اصلی مدل کسب‌وکاری یک پروژه بلاک‌چینی است که به‌دلیل نبود تجربه ما باید آزمون و خطاهای متعددی انجام دهیم که دلیل اصلی این بحث نیز عدم وجود کارشناس تحلیل پروژه بلاک‌چین در ایران است. موضوع تحلیل پروژه و مدل کسب‌و‌کار بسیار مهم است. چرا که اگر این موضوع به درستی شناسایی و اصلاح نشود، نمی‌توان به سرمایه‌گذار تفهیم کرد که بر روی چه محصولی در حال سرمایه‎گذاری است و از تمام زوایای کسب و کار باخبر نمی‌شود. و با این حساب سرمایه‌گذاری بر روی محصولات مبتنی بر بلاک‌چین بسیار دشوار خواهد بود.

 

آیا کارچین استفاده از پلتفرم‎های تامین مالی دارای مجوز ازجمله ققنوس را برای تامین مالی در نظر دارد؟

تمام تلاش تیم کارچین استفاده از ظرفیت قوانین و مقررات است. با برخی از رگولاتورها صحبت‌هایی شد تا بتوانیم از ظرفیت تامین مالی در کشور استفاده کرده و با ایجاد سند­باکس به توسعه آن کمک کنیم. کارچین محدود به مرزهای ایران نیست و صرفا شروعش در ایران خواهد بود. این باعث می‌شود آزمایش اولیه استفاده از کارچین در ایران انجام شود. بر همین اساس نیز علاقه‌داریم، از ظرفیت زیرساخت تامین مالی جمعی استفاده کنیم.

مخالفت و تضادی میان این موضوعات وجود ندارد که تامین مالی کسب‌و‌کار کارچین در ایران از طریق پلتفرم ققنوس با عرضه توکن کارچین انجام شود و کارچین در پشت صحنه بر روی اتریوم سوار باشد و از سویی دیگر این توکن در صرافی ایرانی مانند اکسیر نیز فهرست شود. توکن کارچین یک توکن کاربردی (Utility Token)  است که در استفاده از ظرفیت‌های قانونی ما را دچار مشکل می‌کند. علاقه داریم از راهکارهایی که ماهیت کسب­و­کارمان را تغییر ندهند، برای تامین مالی برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت استفاده کنیم.

 

آینده پروژه کارچین را چگونه می‌بینید و سال دیگر کارچین در چه نقطه‌ای قرار دارد؟

تقریبا در نقطه آغاز کارهای اجرایی برای پروژه کارچین هستیم. قطعا با اجرایی شدن و آماده شدن محصول وارد فاز عملیات، تست و ورود به بازار خواهیم شد. رویاهای بسیار بزرگی برای کارچین در نظر گرفته شده است. فکر می‌کنیم سال آینده اتفاقات بسیار خوبی برای آن خواهد افتاد که در این مسیر تلاش بسیار زیادی انجام می‌شود.

اعتقاد دارم رویا و امید مسئله مهمی در فضای کاری استارت‌آپی است. فردی که در حوزه استارت‌آپی درحال فعالیت است و رویاهای بزرگی ندارد، اصولا اشتباه وارد اکوسیستم فعالیت استارت‌آپی شده است. ما در کارچین امید بسیار زیادی داریم و معتقدیم که کارچین برای بازار جذابیت بسیار زیادی دارد. و می‌تواند مسائل جدی و بزرگی را در بازار حمل‌ونقل ازجمله انحصار، قیمت‌های بالا، کارمزدهای بالا، مقیاس پذیری پلتفرم و عدم مشارکت رانندگان و مسافران در گسترش پلتفرم‌های حمل‌ونقل را مرتفع کند.

توکن‌های کارچین حق رای نیز دارند و از آن‌‌ها می‌توان برای رای گیری نیز استفاده کرد. درحقیقت، قوانین و چارچوب‌های فعالیت را اعضای فعال در پلتفرم ازجمله رانندگان مشخص می‌کنند که جذابیت آن را افزایش می‌دهد.

آینده پلتفرم‌های حوزه حمل‌ونقل بر روی فناوری بلاک‌چین است. پلتفرم‌های بلاک‌چینی در آینده سهمی کلیدی از بخش حمل­ و­ نقل را خواهند داشت و کارچین آغازگر مسیری در این حوزه است. تاکید دارم که تا پایان سال جاری پروژه کارچین عملیاتی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *