پنجمین رویداد توکن تاک

پنجمین رویداد توکن تاک ساعت ۱۶ دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در سالن سلام مرکز نوآوری باز پرابلم برگزار شد.

در پنجمین رویداد توکن‌تاک مطرح شد

بازارهای خاکستری نتیجه قانون‌گذاری‌های نادرست است

 

پنجمین رویداد «توکن‌تاک»، با حضور عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاک‌چین، امید علوی مدیرعامل ویراماینر و رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین، آرمان باباگل مدرس حقوق رمزارزها و وکیل انجمن بلاک‌چین، همچنین سهیل نیکزاد مدیرعامل شرکت اوپکس، میزبان پنل ویژه با موضوع «رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال» بود.

توکن تاک؛ بستر آموزش و گفتمان فناوری بلاک‌چین در ایران با همکاری شرکت ققنوس، شرکت اوپکس و مرکز نوآوری باز پرابلم به‌عنوان برگزارکنندگان این رویداد؛ و حمایت رسانه‌ای راه پرداخت، در پنجمین رویداد به موضوع «رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال» پرداخت.

فرازوفرودهای کریپتوکارنسی در یک دهه گذشته

در بخش اول پنجمین توکن‌‌تاک، امیر بیات تحلیل‌گر بازارهای مالی در بخشی از تحلیل خود در ارتباط با روند تغییر و تحولات حوزه کریپتوکارنسی در سال‌های اخیر، بیان کرد: در این سال‌ها، بازار چند مرحله روند صعودی را تجربه کرده و در این روندهای صعودی اصلاحاتی هم داشته است. در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ شاهد ریزشی در مارکت بودیم که آخرین نقطه گریز آن به سال ۲۰۱۵  و به ریزش حدود ۷۸ درصد می‌رسد. بعدازاین مرحله صعودی با محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ را شاهد هستیم. در ادامه این روند  ۸۸ درصد ریزش مارکت را داریم و بعد از آن با صعود ۲ هزار و ۱۷۰ درصدی مواجه می‌شویم. به‌طورکلی می‌توان چنین روندی را به همین شکل مورد پذیرش قرارداد که اگر انتظار صعودهای چشمگیر را در حوزه کریپتوکارنسی داریم، باید به رفتارهای ریزشی و نزولی آن هم عادت کنیم.

فرمان اجرایی رئیس‌جمهور ایالات متحده در ارتباط با رگولاتوری رمزارزها

بخش بعدی این رویداد به‌مرور تازه‌ترین اخبار حوزه فناوری بلاک‌چین اختصاص داشت. رامتین رنگرزیان کارشناس توسعه کسب‌وکار ققنوس در این بخش، با اشاره به فرمان اجرایی اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده در ارتباط با رگولاتوری رمزارزها گفت: ازآنجاکه این فرمان اجرایی رویکردی حمایتگرانه نسبت به کسب‌وکارها و فناوری بلاک‌چین داشته، باعث شد که قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۴۰ هزار هم صعود کند. در این فرمان اجرایی اشاره شده که در ۵ سال گذشته، حجم کلی بازار دارایی‌های دیجیتال از ۱۴ میلیارد دلار به ۳ تریلیون دلار رسیده و در حال حاضر نزدیک به  ۴۰ میلیون نفر که بالغ بر ۱۶ درصد جمعیت این کشور است، در این بازار فعال هستند و از کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌کنند. از جمله مواضع این فرمان اجرایی می‌توان به حمایت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، حمایت از ثبات اقتصادی در آمریکا و فراتر از آن در سطح جهانی، همچنین کاهش جرائم مالی مربوط به دارایی‌های دیجیتال اشاره کرد.

طلایی‌ترین سال‌های کریپتو را از دست دادیم

بخش اصلی پنجمین رویداد توکن‌تاک نیز به پنل گفت‌وگو پیرامون موضوع «رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال» اختصاص داشت. در این پنل، عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاک‌چین، امید علوی مدیرعامل ویراماینر و رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین، آرمان باباگل مدرس حقوق رمزارزها و وکیل انجمن بلاک‌چین، همچنین سهیل نیکزاد مدیرعامل شرکت اوپکس به تبادل نظر پرداختند.

امید علوی در ابتدای این پنل با اشاره به وضعیت امروز رگولاتوری در ارتباط با حوزه‌هایی چون اکسچنج، توکن و ماینینگ اظهار کرد: امسال برای رمزارزها و بلاک‌چین و به‌طورکلی دارایی‌های دیجیتال، سال خوبی نبود؛ چرا که مملو از تهدیدها و مخاطراتی بود که باعث شد یکی از طلایی‌ترین سال‌های کریپتو، یعنی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را به دلیل قانون‌گذاری‌های نادرست و برخوردهای سلیقه‌ای از دست بدهیم. سردرگمی حاکمیت و قانون‌گذار در برخورد با پدیده نوظهوری مثل رمز دارایی‌ها نتیجه‌ای به جز عدم پیشرفت چه در صنعت ماینینگ یا در حوزه توکن‌ها و ساماندهی این عرصه به دنبال نداشته است. در حقیقت ما در سال ۱۴۰۰ به جز توقف و پسرفت نداشتیم.

دیجیتالی شدن اقتصاد در جهان اهمیت بسیاری پیدا کرده است

عباس آشتیانی در ادامه با اشاره به اتفاق‌های محتمل در سناریوهای قانون‌گذاری در این حوزه بیان کرد: دوران کرونا به ما ثابت کرد که اقتصاد دیجیتال در حال تصاحب سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشورها است. وقتی آمارهای رشد اقتصادی کشورها را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که اقتصاد دیجیتال یا دیجیتالی شدن اقتصاد در جهان بسیار اهمیت پیدا کرده است. کشورها در برابر پدیده‌ها و فناوری‌های نوین بیش از چند نوع محدود از رویکردها را نمی‌توانند در پیش بگیرند. یکی از این‌ها رویکرد انفعال است؛ رویکردی که در چند سال گذشته در کشورمان شاهدش بودیم. اگرچه این خود نوعی رویکرد به‌حساب می‌آید و لزوماً نمی‌بایست در هر حوزه‌ای به دنبال تنظیم‌گری باشیم، اما این رویکرد در کشور ما دو عارضه ناگوار به همراه آورد. بی‌معنی شدن توسعه یکی از این عارضه‌ها است. وقتی فضای آینده برای یک کسب‌وکار مبهم است، چه کسی حاضر خواهد بود تا سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن انجام دهد؟

آرمان باباگل نیز در بخشی دیگر از پنل «رگولاتوری دارایی‌های دیجیتال» در سخنانی بیان کرد: تا زمانی که حاکمیت نگاه کنترلی و از بالابه‌پایین را در این حوزه دنبال کند هرگز به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهد کرد. این رویکرد همیشه صاحبان کسب‌وکار را به‌طرف یک بازار خاکستری هدایت می‌کند و این بازار خاکستری یک نتیجه بیشتر به دنبال نخواهد داشت که آن هم تضییع حقوق مال‌باختگان و افرادی است که در آن حوزه فعالیت می‌کنند.

گفتنی است؛ «توکن تاک؛ بستر آموزش و گفتمان فناوری بلاک‌چین در ایران» ، عنوان سلسله‌نشست‌هایی در حوزه فن‌آوری‌‌های نوین است که با هدف هم‎اندیشی و تبادل اطلاعات میان صاحب‌نظران و فعالان این عرصه برنامه‌ریزی شده است.