توکن آنتوریوم به‌عنوان اولین نمونه توکن گل مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده، ظرفیتی ایجاد نموده تا علاقه‌مندان به خرید گل زینتی آنتوریوم، بتوانند با خرید توکن آنتوریوم، ضمن تأمین منابع مالی لازم برای پرورش و برداشت این گل‌ زینتی، بتوانند آن را با تخفیفی مناسب پیش‌خرید کنند

توکن آنتوریوم، اولین نمونه توکن گل مبتنی بر فناوری بلاک‌چین

بیش از ۶۰ سال از تولید اقتصادی گل‌وگیاه در کشور می‌گذرد. صادرات گل‌وگیاه ایران از سال ۱۳۷۰ با حدود ۵۰۰ هزار دلار آغاز و با یک‌روند صعودی به حدود ۴۰ میلیون دلار افزایش‌یافته است، درحالی‌که بر اساس آمار AIPH (مرکز آمار بین‌المللی گل‌وگیاه) متأسفانه ایران با داشتن ۵/۱ الی ۲ درصد سطح زیر کشت جهانی کمتر از ۱/۰ درصد صادرات جهانی گل را دارا است.

برای دستیابی به جایگاه مطلوب کشور عزیزمان ایران در صنعت گل، دسترسی آسان، سریع و منعطف به منابع مالی، یکی از الزامات و پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری و توسعه بخش کشاورزی و تولید گل‌های زینتی است. نیاز به تهیه به‌موقع کود، سم و سایر لوازم و ادوات کشاورزی که تأثیر مثبت و مستقیمی بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی دارد، خود نیازمند روش‌های تأمین مالی منعطف و متنوع است که شبکه بانکی به دلیل غیر چابک و کند خود توان همراهی با نیازهای متنوع و سریع بخش کشاورزی را ندارد و از این نظر، این صنعت نیازمند یک بازنگری جدی در ابزارهای تأمین مالی خود است.

در سال‌های اخیر و با رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خلاق مختلف که نیازمند ابزارهای تأمین مالی سریع و متنوع و منعطف هستند، ابزارهای نوین تأمین مالی نیز برای کسب‌وکارهای نوپا، در کنار وام‌های بانکی پرسود و با کارایی محدود، پا به عرضه گذاشتند.

در این روش‌ها، به‌جای یک نهاد مالی یا بانک، عموم مردم و علاقه‌مندان به یک محصول، با پرداخت بخشی از هزینه موردنیاز کارآفرینان، در هزینه‌های تولید آن محصول و به‌تبع آن در سود و مزایای حاصل از فروش آن محصول نیز شریک می‌شوند. بدین ترتیب هم تولیدکننده در زمان کوتاه و بدون طی فرایندهای اداری زمان‌بر و پیچیده به منابع مالی موردنیاز خود دست پیدا می‌کند و هم عموم مردم می‌توانند سرمایه‌های خرد خود را که منفرداً قدرت تولید ندارند را به سمت توسعه بخش‌های مولد و کسب‌وکارهای دارای ارزش‌افزوده هدایت کنند و به همین میزان نیز از منافع حاصل از آن کسب‌وکار بهره‌مند شوند.

توکن آنتوریوم با هدف ایجاد یک بستر تأمین مالی فناورانه پاداش محور و مبتنی بر شبکه ققنوس برای توسعه بازار گل‌های زینتی در ایران به وجود آمده است. خریداران این توکن درواقع منابع مالی لازم برای کاشت، داشت و برداشت تعداد معینی گل آنتوریوم را تأمین کرده و گل‌های تولید شده را با تخفیف پیش‌خرید می‌نماید. در پایان نیز در مزایای حاصل از فروش آن تعداد معین گل آنتوریوم بهره‌مند می‌شوند.

پشتوانه این توکن چیست؟

پشتوانه هر واحد از این توکن، یک گلدان گل آنتوریوم است که ارزش آن در زمان تحویل معادل یک‌صد هزار تومان برآورد می‌گردد. لیکن کاربران با پیش‌خرید این گل می‌توانند در تأمین مالی پاداش محور آن مشارکت کرده و این توکن را به قیمت ۸۳.۰۰۰ تومان خریداری کنند. در پایان شش ماه، کاربران می‌توانند با ارائه ۱۰۰ واحد از این توکن، ۱۰۰ عدد گلدان را تحویل بگیرند که پیش‌بینی می‌شود در آن زمان قیمت هر گلدان معادل ۱۰۰.۰۰۰ تومان باشد.

کشور ایران با برخورداری از شرایط آب‌وهوایی مناسب و متنوع و تابش مناسب نور خورشید، همچنین برخورداری از منابع ژنتیکی بسیاری از گیاهان زینتی و گلخانه‌ای و با در اختیار داشتن نیروی انسانی کارآمد ارزان و منابع انرژی ارزان، یکی از مستعدترین مناطق جهان برای تولید محصولات گلخانه‌ای و گل‌های زینتی است. تولید گل، می‌تواند پتانسیل بزرگی در اشتغال و درآمد ارزی کشور ما داشته باشد. توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشورهایی با درآمد ناخالص پائین و نرخ رشد جمعیت بالا همانند کلمبیا، کنیا، مکزیک و اکوادور حاکی از نقش گلخانه در ایجاد شغل و درآمد در این کشورها است.

بااینکه کشور ما نیز می‌توانست از پتانسیل درآمد و اشتغال‌زایی این حوزه بهره‌مند شود، اما تجارت گل‌های زینتی پس از انقلاب کاهش یافت، به‌طوری‌که واردات گل و گیاهان زینتی ممنوع شد و این امر سبب شد اتکای بیشتری بر تولید داخل صورت گیرد و درنتیجه میزان تولید داخلی رشد کند.

طبق آمار سال ۱۳۹۷ معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درمجموع حدود ۷۷۹۸ هکتار شامل ۲۶۶۶ هکتار گلخانه به تولید گیاهان زینتی اختصاص دارد که حاصل آن تولید بیش از:

  • ۶/۲ میلیارد گل شاخه‌ای
  • ۱۷۳ میلیون گل گلدانی و آپارتمانی
  • ۴۷۲ میلیون بوته
  • ۴۴۹ میلیون درخت و درختچه فضای سبز است

حدود ۸۰% این تولیدات به ترتیب در استان‌های تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان تمرکز دارد.

آسیب‌شناسی عدم رشد کافی این صنعت در ایران

برای آسیب‌شناسی عدم رشد کافی این صنعت در ایران بایستی به این موارد توجه نمود که نیاز به تهیه به‌موقع کود، سم و سایر لوازم و ادوات کشاورزی که تأثیر مثبت و مستقیمی بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی دارد، خود نیازمند روش‌های تأمین مالی منعطف و متنوع است که شبکه بانکی به دلیل فرایندهای کند خود، توان همراهی با نیازهای متنوع و سریع بخش کشاورزی را ندارد و از این نظر، این صنعت نیازمند یک بازنگری جدی در ابزارهای تأمین مالی خود است. از سویی دیگر که گردش اطلاعات ناکارا در بازارهای اصلی، سبب می‌شود در بسیاری از موارد، تقاضای خرید داخلی یا خارجی با وجود گل موردنظر در گلخانه‌ها یا بازار، تأمین نگردد یا با قیمت غیرواقعی تأمین شود.

حضور واسطه‌ها:

حضور گسترده واسطه‌ها نیز که از نشانه‌های یک بازار نابسامان است سبب این می‌شود که سهم تولیدکننده از قیمت نهایی کاهش‌یافته و مصرف‌کننده نیز با پرداخت بیشتر، گل موردنظر خود را دریافت نماید. (بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی در بازار کنونی گل سهم تولیدکننده از قیمت نهایی گل ۳۰%، سهم عمده‌فروش از قیمت نهایی گل ۲۰%، سهم خرده‌فروش از قیمت نهایی گل ۵۰% و چنانچه واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده بیش از یک نفر شود، سهم‌ها غیرمنطقی‌تر می‌شوند). همچنین روش‌های موجود تأمین مالی برای برپایی گلخانه در کشور که عمدتاً حول وام‌های بانکی با فرایند دریافت زمان‌بر، پیچیده و سودهای بانکی بالا محقق می‌گردد، باعث شده تا ورود و باقی‌ماندن در این بازار را سخت و دشوار کند؛ لذا ایجاد بستری مالی و اطلاعاتی شفاف، چابک و نوآورانه می‌تواند نقش بزرگی در توسعه این بازار در ایران ایفا کند.

همچنین مصرف جهانی گل‌وگیاهان زینتی بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد یورو در سال برآورد می‌شود. در حال حاضر میزان گردش مالی صادرات گل در جهان، ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. صنعت گل در جهان یک صنعت بسیار پویا است. تنوع محصولات، منشأ تولید، روش‌های تولید، بازار و تنظیم خرده‌فروشی تحت‌تأثیر تغییرات مداوم است.

روند رشد این صنعت در کشورهای درحال‌توسعه

در چند سال اخیر کشورهای درحال‌توسعه‌ای مانند کنیا، اکوادور، اتیوپی، ترکیه و زیمبابوه، در بازار جهانی، به‌صورت آهسته اما پیوسته، توانسته‌اند سهم خود را در بازار به دست آورند. این تولیدکنندگان جدید سعی می‌کنند با بالابردن بهره‌وری و از طریق تنوع و نوآوری پیشرو باقی بمانند.

باتوجه‌به موانع بزرگ مانند نیاز به سرمایه، دانش و زیرساخت‌ها که جهت ورود به بازار صنعت گل وجود دارد، اما ورود به این صنعت برای تازه‌واردان بسیار جذاب است. در ۱۰ سال اخیر کنیا، اکوادور و زیمبابوه، صادرکنندگانی هستند که با سرعت رشد کرده‌اند، تولیدکنندگان موفق غیراروپایی، با شرایط آب‌وهوایی مساعد طبیعی به طور مداوم محصول زیادی تولید می‌کنند، اما این تولیدکننده‌ها هزاران کیلومتر دورتر از بازارهای اصلی اروپایی و آمریکای شمالی هستند که این مشکل بسیار حائز اهمیت است، چون این محصولات خیلی سریع فاسد خواهند شد.

با این شرایط هم سطح تولید و سود به‌دست‌آمده در صنعت این کشورها به‌گونه‌ای است که با وجود بسیاری از مسائل لجستیکی و استراتژیک، می‌توانند با عرضه‌کنندگان اروپایی که به بازارهای اصلی مصرف خیلی نزدیک‌تر هستند، رقابت کنند. امروزه صنعت گل‌وگیاهان زینتی یک صنعت بسیار پویا و بین‌المللی است که نرخ رشد قابل‌توجهی در طول چند دهه گذشته به دست آورده است.

تجارت با بزرگ‌ترین بازارهای مصرف‌کننده جهان در جنوب و شمال اروپا و شمال آمریکا صورت می‌گیرد، درحالی‌که کشورهای تولیدکننده نزدیک به خط استوا قرار دارند. در ده سال گذشته، کشورهای عمده صادرکننده گل، هلند، کلمبیا، کنیا، اکوادور و رژیم اشغالگر قدس بوده‌اند. از چند سال قبل، اتیوپی نیز به این لیست اضافه شده است (بانک جهانی، ۲۰۱۱). بررسی اقتصاد جهانی گل‌وگیاه نشان می‌دهد که امروز مصرف جهانی گل‌وگیاه در ۳ منطقه متمرکز شده است:

  1. اروپای غربی
  2. آمریکای شمالی
  3. ژاپن

در کشور هلند به دلیل محدودیت زمین برای توسعه صنعت گل‌کاری و همچنین افزایش شدید حقوق کارگری، شرکت‌های هلندی را به سمت کشورهای دیگر آفریقایی و آسیایی برای تولید و صادرات آن به سایر کشورها سوق داده است. در حال حاضر اروپای غربی مصرف‌کننده نیمی از گل‌های تولیدی جهان است و یک گسترش بزرگ در مصرف در آسیای شرقی، ژاپن، چین، کره جنوبی، تایلند و اندونزی در حال شکل گرفتن است. واردکننده‌های اصلی گل شاخه بریده آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، سویس، سوئد، نروژ، هلند، دانمارک، بلژیک، ایتالیا، استرالیا و ژاپن هستند.

سکوی فناوری به‌کاررفته برای توکن‌سازی

ازلحاظ سکوی فناوری به‌کاررفته برای توکن‌سازی و قابلیت مبادله در کیف‌های توکن در شبکه یکپارچه، شرکت ققنوس که از سهام‌داران بزرگ بانکی و فناوری کشور برخوردار است و به‌عنوان پیش‌گام بومی‌سازی فناوری دفتر کل توزیع‌شده در کشور شناخته می‌شود، مطمئن‌ترین زیرساخت و سازوکارهای فناورانه را برای اجرایی کردن این طرح فراهم آورده است. ضمن این‌که پروانه فعالیت را از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و همچنین مجوز سکوی فناوری را از سازمان فناوری اطلاعات ایران، وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کرده است.

توکن آنتوریوم به‌عنوان اولین نمونه توکن گل مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده، ظرفیتی ایجاد نموده تا علاقه‌مندان به خرید گل زینتی آنتوریوم، بتوانند با خرید توکن آنتوریوم، ضمن تأمین منابع مالی لازم برای پرورش و برداشت این گل زینتی، با تخفیفی به صرفه آن را پیش‌خرید کنند.

مزایا و برتری راهکار اگریتال نسبت به روش‌های سنتی خرید محصولات کشاورزی (گل زینتی) به شرح زیر است:

  • تأمین سرمایه برای کارآفرینان حوزه پرورش گل‌های زینتی به‌صورت سریع، شفاف و هدفمند
  • ایجاد بستری برای جهت‌دهی سرمایه‌های خرد مردم به‌سوی بخش‌های مولد
  • ایجاد یک بستر اطلاعاتی شفاف برای گزارش‌گیری و شناخت بهتر بازار گل‌های زینتی
  • خرید در قالب توکن مبتنی بر شبکه دفتر کل توزیع‌شده ققنوس
  • عدم امکان تغییر اطلاعات ثبت‌شده و غیرممکن بودن دست‌کاری در سندها و تراکنش‌های ثبتی
  • خرید امن گل‌های زینتی با تخفیف مناسب به همراه بیمه حوادث برای گلخانه
  • تضمین بازخرید توکن‌های خریداری‌شده توسط ناشر توکن

آغاز تا پایان آنتوریم در ققنوس

شرکت کشت و توسعه ارگانیک باغ پس از عقد قرارداد با گلخانه تولیدکننده گل آنتوریوم، ۱۶۰۰۰ گلدان گل آنتوریوم را پیش‌خرید کرده و قصد دارد حق مالکیت این ۱۶۰۰۰ گلدان که شش ماه آینده به گل نشسته و قابلیت فروش پیدا می‌کند را در قالب ۱۶۰۰۰ توکن بر بستر شبکه ققنوس بین علاقه‌مندان به خرید محصولات کشاورزی با قیمت اولیه ۸۳۰.۰۰۰ ریال عرضه نماید و خود نیز شش ماه آینده، خرید این ۱۶۰۰۰ توکن را به قیمت ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال تضمین می‌کند.

در ابتدا ۱۶۰۰۰ توکن ایجاد شده و به‌حساب عرضه منتقل می‌شود. کاربران می‌توانند با مراجعه به کیف توکن ققنوس و پرداخت مبلغ توکن از طریق کارت‌های بانکی آن را خریداری نمایند. فروش توکن به کاربران بر اساس موجودی توکن است و بدیهی است پس از اتمام توکن‌ها، امکان عرضه بیشتر به کاربران وجود ندارد. از تاریخ انتشار به مدت یک ماه، توکن‌ها با تخفیف ۱۷ درصدی به قیمت ۸۳۰.۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد و در ماه دوم توکن‌ها با تخفیف ۱۰ درصدی به قیمت ۹۰۰.۰۰۰ ریال عرضه خواهد شد. فروش پس از ماه دوم شامل تخفیف نخواهد بود

کاربران می‌توانند در طی طول عمر این توکن، اقدام به خرید و نگهداری و تبادل آن با دیگر کاربران نمایند. همچنین این توکن را می‌توان در مرکز تبادل غیرمتمرکز با سایر توکن‌های شبکه ققنوس تبادل نمود.

هر کاربر با داشتن حداقل ۱۰۰ توکن و پس از گذشت ۶ ماه از زمان انتشار، می‌تواند نسبت به تحویل گرفتن صد گلدان گل آنتوریوم به‌ازای این توکن‌ها اقدام نماید. بازخرید نقدی نیز از دو ماه پس از انتشار شروع می‌شود و مطابق جدول زیر قیمت بازخرید تعیین می‌گردد. کارمزد بازخرید توکن‌ها برابر ۲ درصد است که مبلغ معادل ریالی توکن‌های بازخرید شده پس از کسر کارمزد به شماره شبای اعلامی کاربر واریز می‌گردد.

این توکن تا ۳۰/۸/۱۴۰۱ اعتبار دارد. کاربران می‌بایست پیش‌ازاین تاریخ جهت گرفتن گلدان و یا بازخرید نقدی اقدام نمایند. پس از این تاریخ توکن فاقد اعتبار خواهد بود.

برای خرید و نصب کیف توکن ققنوس کلیک کنید.