دوشنبه ۹ اسفند در پنل گفت‌‌وگوی فعالان حوزه رمزارز

بازارهای تبادل رمزارزها در چهارمین رویداد توکن‌تاک بررسی شد

چهارمین رویداد «توکن‌تاک»، با حضور امیرحسین راد مدیرعامل مرکز تبادل نوبیتکس، مهدی شریعتمدار مدیرعامل پلتفرم جیبیت، احسان قاضی‌زاده مدیرعامل مرکز تبادل اکسیر، رضا قربانی مؤسس رسانه راه پرداخت، همچنین سهیل نیکزاد مدیرعامل شرکت اوپکس، میزبان پنل ویژه با موضوع «بازارهای تبادل رمزارزها» بود. تحلیل بازار رمزارزها در دوهفته گذشته، همچنین تحلیل بنیادی بازار رمزارزها و مرور تازه‌ترین خبرهای این حوزه از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

چهارمین رویداد توکن تاک ساعت  ۱۶ دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ در سالن سلام مرکز نوآوری باز پرابلم برگزار شد.

«توکن تاک؛ بستر آموزش و گفتمان فناوری بلاک‌چین در ایران» با همکاری شرکت ققنوس، شرکت اوپکس و مرکز نوآوری باز پرابلم به‌عنوان برگزارکنندگان این رویداد؛ و حمایت رسانه‌ای راه پرداخت، در چهارمین رویداد به موضوع «بازارهای تبادل رمزارزها» پرداخت.

در بخش اول چهارمین توکن‌‌تاک، حسین غضنفری تحلیل‌گر حوزه رمزارزها در بخشی از تحلیل خود در ارتباط با وضعیت بازار رمزارزها در هفته‌های گذشته، بیان کرد: آنچه که در نمودار هفتگی بیت‌کوین به تتر، به طرز مشهودی دیده می‌شود، سقف بالاتری نسبت به هفته‌های گذشته است؛ یعنی سقف حدود ۶۹ و کف جدیدی که در ناحیه حدود ۳۵ مشاهده می‌شود. این اولین تعریف یک روند صعودی است.

تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیک بر بازار کریپتوکارنسی

بخش بعدی این رویداد به‌مرور تازه‌ترین اخبار حوزه فناوری بلاک‌چین اختصاص داشت. رامتین رنگرزیان کارشناس توسعه کسب‌وکار ققنوس در این بخش، با اشاره به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تأثیر آن بر تمام بازارها از جمله طلا، نفت، سهام، همچنین بازار کریپتوکارنسی، بیان کرد: هم‌زمان با افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک در سطح دنیا، شامل افزایش قیمت طلا بودیم که به دنبال آن تقاضا برای استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا هم افزایش پیدا کرد. اما به دنبال همین تنش‌ها، اوکراین تا امروز موفق شده کمک ۱۳ میلیون دلاری از طریق کریپتوکارنسی و از نقاط مختلف دنیا جمع‌آوری کند.

بخش اصلی چهارمین رویداد توکن‌تاک نیز به پنل گفت‌وگو پیرامون موضوع «بازارهای تبادل رمزارزها» اختصاص داشت. در این پنل، امیرحسین راد مدیرعامل مرکز تبادل نوبیتکس، مهدی شریعتمدار مدیرعامل پلتفرم جیبیت، احسان قاضی‌زاده مدیرعامل مرکز تبادل اکسیر، رضا قربانی مؤسس رسانه راه پرداخت، همچنین سهیل نیکزاد مدیرعامل شرکت اوپکس به تبادل نظر پرداختند.

تنظیم‌گری در فضای کریپتو یک اتفاق مهم است

در ابتدای این پنل رضا قربانی، مؤسس رسانه راه پرداخت در ارتباط با وضعیت پیشنهادی فعلی برای قانون‌گذاری در حوزه تبادل رمزارزها اظهار کرد: ماجرای تنظیم ری در فضای کریپتو و پیش از آن در فضای مالی و بانکی، یک اتفاق مهم است. به این معنی که اگر در فضای بانکی و مالی سه ستون در نظر بگیریم، یکی از آن‌ها بحث تنظیم‌گری خواهد بود. در همه جای دنیا تنظیم‌گری محل سؤال است؛ چرا که پدیده جدیدی است و با ساختار بانکی با قدمت نزدیک به ۵۰۰ سال، تفاوت‌هایی دارد.

تعیین قواعد برای رفتار رمزارزها ناممکن است

مهدی شریعتمدار مدیرعامل پلتفرم جیبیت، دیگر میهمان این پنل نیز در همین ارتباط بیان کرد: وقتی از واژه تنظیم‌گری استفاده می‌کنیم، پیش از هر چیز باید آگاه باشیم که اساسأ چه چیزی را می‌خواهیم تنظیم کنیم؟ اگر منظورمان این باشد که برای نمونه قواعدی برای رفتار رمزارزها تعیین کنیم، امری نشدنی است. برای نمونه سامانه «ای‌نماد» به این دلیل الزامی شد که جایگاه توسعه ارزی کسب‌وکارهای حوزه رمزارز گرفته شود؛ شاید به این علت که حاکمیت زمانی را نیاز داشت تا به یک تصمیم مشخص دراین‌ارتباط برسد؛ چرا که سرعت رشد در این حوزه بسیار بالا بود.

مراکز تبادل با چالش‌های حقوقی مضاعفی روبه‌رو هستند

امیرحسین راد مدیرعامل مرکز تبادل نوبیتکس در ادامه این گفت‌وگو در ارتباط با موانع پیشروی مراکز تبادل رمزارزها در کشور گفت: به نظر من هر کسب‌وکاری در این سطح از فعالیت، با مسائل و چالش‌های حقوقی مواجه خواهد بود. کمااینکه ما هم به‌واسطه نوع بیزینسی که داریم، حساسیت‌هایی را در این حوزه مشاهده می‌کنیم و ممکن است حتی مشکلات بیشتری در این ارتباط پیش روی ما باشد. اما تفاوت شاید در نحوه برخوردها باشد. اینکه یک کسب‌وکار تا این اندازه بزرگ شود و هیچ نهاد صادرکننده مجوز برای آن تعریف نشده باشد، مسئله‌ای است که اساسأ در قاموس قوه قضائیه یا نهادهای انتظامی نمی‌گنجد و تعریفی برای آن ندارند. شاید اولین و بزرگ‌ترین چالش ما همین باشد که هر مشکلی در ارتباط با این حوزه احساس شود، اولین پرسش از ما این خواهد بود که اساسأ از کدام نهاد مجوز گرفته‌ایم. در چنین موقعیتی، حالا ما باید در پروسه‌ای قرار بگیریم که عنوان کنیم اگر مجوزی برای ما تعریف نشده، مشکل از ما نیست.

رگولاتوری یک تخصص ویژه است

احسان قاضی‌زاده مدیرعامل مرکز تبادل اکسیر نیز در بخشی دیگر از گفت‌وگو پیرامون بازارهای تبادل رمزارزها، در ارتباط با قواعد و تعاریف فعالیت در این حوزه بیان کرد: از دیدگاه من، رگولاتوری مانند هر حوزه فعالیتی یک تخصص است؛ اما متأسفانه این تخصص در کشور ما به آن معنا وجود ندارد. تخصص دیگری هم که جای آن در جامعه ما خالی است، ارتباط بین بخش خصوصی و فعالین فناوری و نوآوری با بدنه حاکمیت است. این پل ارتباطی که خود یک تخصص جدی در جهان است، در کشور ما اساسأ وجود ندارد. از طرف دیگر ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که حاکمیت همواره و از دیرباز چند گام عقب‌تر از بخش خصوصی بوده و این مسئله ارتباطی هم به رمزارز و بیت‌کوین و بلاک‌چین ندارد. به نظر من تغییر این الگوها کار بسیار سختی است و باید خیلی خوش‌بین باشیم که تصور کنیم این فضا ممکن است دچار تغییر و تحول شود.