گزارش نشست «رمز و رازهای ارز دیجیتال در کسب‌وکار ایران»

رمز و راز فناوری بلاک‌چین و رمزارزها

رمز و راز فناوری بلاک‌چین و رمزارزها

نام بلاک‌چین و ارز دیجیتال این روزها در محافل زیادی شنیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین موضوعات صنعت فین‌تک ایران است. فناوری انقلابی بلاک‌چین، تحولی بزرگ در امور مالی و فناوری به‌شمار می‌رود که سرشار از رمز و راز است.

در همین راستا و باتوجه به اهمیت فناوری بلاک‌چین، شرکت فن‌آوا کارت به‌عنوان یکی از بازیگران صنعت پرداخت الکترونیک کشور، میزبان نشست رمز و رازهای ارز دیجیتال در کسب‌وکار ایران با حضور رضا قربانی، عضو هیئت مدیره نصر تهران، محمد جواد صمدی‌راد، مدیرعامل ققنوس، احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر، محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس و حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه فن‌آوا بود که متن کامل این نشست را در ادامه می‌خوانید.

بلاک‌چین حاصل تلفیق چند علم است

در ابتدای این نشست، رضا قربانی، عضو هیئت مدیره نصر تهران با اشاره به رمز ارزها گفت: بازار ارزهای رمزنگاری شده، یک بازار یا یک پدیده نوپای جهانی است که با وجود تمامی سنگ‌اندازی‌های جریان‌های مسلط، با قدرت به شکوفایی خود ادامه داده و حالا به یک واقعیت جدید و مهم در دنیای دارایی‌های دیجیتال تبدیل شده است.

محمد جواد صمدی‌راد، قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس در نشست رمز و رازهای ارز دیجیتال در کسب‌وکار ایرانی با اشاره به بلاک‌چین گفت: رمزارزها اصلاً مفهوم جدیدی نیست. دنیا در حال متحول‌شدن بوده و سن میلیاردرها به زیر ۲۵ سال رسیده است. رمزارزها بخشی از این تغییر اکوسیستم هستند. برخی عنوان می‌کنند که رمزارز یک حباب است، اما باید بگویم که این تصور بسیار با سطحی‌نگری همراه است. ما معتقدیم بلاک‌چین یک فناوری نیست، بلکه یک علم از تلفیق چند علم است.

او با اشاره به رویکرد رگولاتور در مواجهه با اکوسیستم ارزهای دیجیتال گفت: رگولاتور یاد گرفته است که مانند آتش‌نشان باشد، برای مثال وقتی جایی آتش می‌گیرد، می‌رود آتش را در آن بخش خاموش می‌کند؛ بنابراین گاهی مشاهده می‌شود یک بخش در یک حوزه مانند انرژی یا کسب‌وکار دچار مشکل می‌شود، و رگولاتورسریع و با نگاه بحران آفرین تنها تهدیدها را دیده و دیگر از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند.

فلسفه ارزش افزوده را هنوز درک نکرده‌ایم

قائم مقام مدیر عامل ققنوس در ادامه بیان کرد: در این چندسالی که در حوزه فناوری فعالیت کرده ام نسل‌های مختلف را مشاهده کرده‌ام و  باید بگویم که فلسفه فناوری و ارزش افزوده را هنوز درک نکرده ایم و صرفاً کسب‌وکار را محدود می‌کنیم ؛ دوستان در مجلس درگیر تنظیم لوایح و قانون‌گذاری هستند و اگر بگوییم کاربرد فناوری بلاک‌چین و DLT چیست؟ قطعاً هیچ پاسخ درستی نمی‌دهند که نشان می‌دهد قانون‌گذار هیچ شناخت درستی از فضای فناوری ندارد که این نگاه، بدون شک خطر آفرین است.

او در ادامه خاطر نشان کرد: اجزای بسیار زیادی در حوزه رمزارز هستند که متاسفانه در صحبت‌های حاکمیت دیده نمی‌شود؛ مبادله اطلاعات از سمت اطلاعات به سمت ارزش در حال اتفاق افتادن است و رمزارز بخشی از این کوه یخ است که باید به صورت کلی از این زیرساخت استفاده شود.

قائم مقام مدیر عامل ققنوس در ادامه با بیان اینکه فناوری DLT ا اعتماد را بی‌واسطه به ما عرضه‌ می‌کند اظهار کرد: تا امروز هر جایی نیاز به اعتماد داشتیم یک نهاد یا شخص ثالث را ایجاد کردیم تا بتوانیم اعتماد را در مبادلات روزمره در لایه زندگی و حاکمیت به دست آوریم؛ در نتیجه باید گفت سرویس  اعتماد، مهمترین کاربرد این فناوری به شمار می‌رود که کاربردی بزرگ‌تر از ارزش است.

صمدی با اشاره به فعالیت‌های شرکت ققنوس ادامه داد: در ققنوس بیش از یکصد پروژه را انجام دادیم که شاید نزدیک به ۸۰ مورد ناموفق بوده ولی در مواردی که موفق بوده واقعاً به این درک رسیدیم که چقدر می‌توانیم از ظرفیت‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده استفاده کنیم و با توسعه آن خدمات مناسبی را ایجاد کنیم.

تأمین مالی ابزاری مهم در توسعه کسب‌وکارها است

او ضمن اشاره به خدمات تأمین مالی در ققنوس گفت: تأمین مالی خدمت محور و پروژه محور از مهمترین اتفاقاتی است که می‌تواند هزینه مدیریت و تأمین مالی را کاهش دهد و یک ابزار مالی مناسب در راستای تأمین مالی پروژه‌ها و کسب‌وکارها است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس با بیان اینکه فضاهای غیر متمرکز  DAO را می‌سازند ادامه داد: بر این اساس دیگر همه چیز یک کسب‌و‌کار شفاف و بر اساس اجماع است. با این سرویس‌ها نوع حکمرانی و شرکت‌داری تغییر کرده و با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به یک حکمران هوشمند تبدیل شده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

این متخصص فناوری بلاک‌چین با اشاره به اینکه توکن‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد اظهار کرد: بر این اساس شاهدیم که الماس و طلا را توکن‌سازی کرده و حتی شرکت تسلا نسبت به توکنیزه کردن دارایی‌های خود اقدام می‌کند؛ بنابراین امیدوارم روزی شاهد توسعه بازار توکن و توکنیزه کردن دارایی‌ها در کشور همانند سایر کشورها باشیم.

صمدی با ذکر این نکته که من نسبت کشت خشخاش به کشاورزی را مانند نسبت رمزارز به فناوری بلاک‌چین و DLT می‌دانم ادامه داد: اگر رگولاتور با استدلال منع کشت خشخاش به جای توسعه کشاورزی جلو می‌رفت، امروز همه ما گرسنه بودیم. بر همین اساس در صورتی که قانون‌گذار با برداشت اشتباه از رمزارز تصمیم گیری کند، قطعاً آینده همه ما بد خواهد بود و فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.

پلتفرم‌های تبادل در حوزه ورود و خروج ارز نقش مهمی دارند

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی اکسیر نیز در این نشست درباره موضوع مالیات و کسب‌و‌کارهای رمز ارزی ایران گفت: همه علاقه‌مند به پرداخت مالیات هستند و در اکسیر بحث مالیات رمز ارزها را به روشی چریکی به سازمان امور مالیاتی  شناسانده‌ایم، البته ما موفق شدیم مالیات سال ۱۳۹۸ یعنی مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت کنیم؛ اما در نبود مجوز چاره‌ای نیست و باید با صرف زمان و هزینه زیاد به بخش مالیاتی، این موضوع را اثبات کرد که برای کسب‌وکارهای حوزه رمزارز مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

او در ادامه با بیان اینکه صرافی‌ها یک بازار ۲۴ ساعته در تمام ایام هفته هستند، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در مورد صرافی‌های رمزارز مطرح است، ساعت کاری بیشتر آن‌ها نسبت به سایر کسب‌و‌کارهای بازار مالی در ایران است. درواقع، آمارها نشان می‌دهد در ماه قبل از پیاده‌سازی رمز پویا در فتای تهران ۴۰۰ پرونده فیشینگ موجود بوده و بعد از رمز پویا به ۶۰ پرونده رسیده است. هیچ صنف و صنعتی نیست که بازیگر مشکل‌دار نداشته باشد، اما اتفاقی در بازار رمزارزها در حال رخ‌دادن است که بیشتر آن‌ها در ادامه آن چیزی است که در سیستم بانکی کشور و جامعه وجود دارد و حلقه آخر آن می‌تواند رمزارز باشد.

مدیر عامل اکسیر ادامه داد: متهم کردن بدون دلیل و کلی‌گویی درباره بازار رمزارزها اغراق آمیز بوده و باید توجه داشت که در هیچ صنعت و بازاری نمی‌توان بازیگر بدون مشکل پیدا کرد. درباره بازار رمزارزها نیز می‌توانم با عدد ثابت کنم که به دلیل نا آگاهی ناشی از عدم آموزش مردم و مشکلات در سیستم بانکی شاهد مشکل در حلقه آخر یعنی بازار رمز ارزها هستیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه درباره ورود و خروج ارز بسیار صحبت شده است اظهار کرد: از سال ۹۶ تا اکنون ما با مشکل سرویس دهی در صرافی‌های خارجی مواجهیم و در این حوزه پلتفرم‌های تبادل بسیار مهم و الزامی هستند.

توسعه بازار از طریق صرافی‌ها و خدمات مبادله اهمیت زیادی دارد

 

محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس در این نشست با اشاره به بحث توکنیزه کردن دارایی‌ها گفت: رمزارزها نقش بسیار مهمی در حوزه تأمین مالی دارند؛ اما بسیاری در ایران هم با توجه به عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی و مشکلات تحریمی و از سویی دیگر به دلیل نداشتن فاینانس دیگر نمی‌توان از ظرفیت تأمین مالی استفاده کرد. در نتیجه مهم‌ترین کاربرد بازار مبتنی بر رمز ارز برای ما در ایران می‌تواند تأمین مالی بنگاه‌ها و بازار سرمایه باشد و باید از این ظرفیت مهم استفاده کرد.

قاسمی با بیان اینکه با توسعه بازار صرافی ‌می‌توانیم شاهد این باشیم که ایران تبدیل به یک هاب مهم برای توسعه بازار رمزارز شود ادامه داد: توسعه بازار از طریق صرافی‌ها و خدمات مبادله اهمیت بسیار زیادی دارد.

او افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسبی که بازار رمزارز در بازار فین‌تک ایران دارد، می‌توان شاهد ثروت آفرینی و ورود ارز به کشور بود.

مدیر عامل مزدکس با اشاره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: با توجه به نیروی کار باکیفیت و ظرفیت‌های مناسبی که داریم، اگر طرح صیانت انجام نشود ما ظرفیت لازم برای توسعه این بازار داریم.

تأثیر رمزارزها بر دیگر کسب‌وکارها هنوز در جهان به بلوغ نرسیده است

محمدرضا نائینی، مدیرعامل گروه فن‌آوا در این نشست  با اشاره به موضوع رمزارزها در جهان و ایران گفت: یک مقوله مهم تأثیر رمزارزها بر دیگر کسب‌وکارها است که هنوز در جهان به بلوغ نرسیده و حدود ۱۰ سال تا بلوغ این صنعت فاصله داریم.

نائینی در ادامه اظهار داشت: در اینجا به رمزارز به‌عنوان یک دارایی نامشهود نگاه می‌‌شود اما اگر ایرادات این سیستم رفع شود، می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار پرداخت استفاده کنیم.

مدیر عامل گروه فن‌آوا با بیان اینکه اگر از رمزارز به مثابه ابزار پرداخت استفاده شود، می‌تواند در حوزه بازار مالی تاثیرات عمیقی داشته باشد افزود: البته از سویی دیگر کسب‌وکارهایی هستند که در بازار سیاه و جرم فعالیت دارند و اثرات سوء این کسب‌وکارها در این بازار زیاد بوده است.

او در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل کوچک ماندن کسب‌وکارهای ایرانی بحث عدم تأمین مالی و عدم ارتباط جهانی است خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم با ظرفیت فناوری بلاک‌چین از این بحران عبور کرده و مشکل را رفع کنیم.

نائینی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم برخورد ما با فناوری‌های جدید است افزود: در فناوری بلاک‌چین با توجه به کج‌فهمی و عدم شناخت در لایه حاکمیتی، این موضوع چالش‌برانگیز شده، اما این مسئله را باید در نظر داشت که در تمام حاکمیت‌ها در بحث مواجهه با فناوری بلاک‌چین شاهد سردرگمی هستیم و این یک مسئله جهانی است.

او با بیان اینکه طبق گفته آقای صمدی، دقیقاً زمانی که شاهد یک بحران می‌شویم، رگولاتور نسبت به واکنش به بحران اقدام می‌کند ادامه داد: باید به برخی از صرافی‌ها مجوز داد و این مسائل را حل کرد تا از بحران پیش‌گیری کرد.

مدیر عامل گروه فن‌آوا در پایان گفت: تأمین مالی و نقل و انتقال مبادلات از مهم‌ترین مسائل هستند. در سرویس‌های مبتنی بر رمزارزها عقب‌ماندگی بسیار زیاد است و برای رفع این معضلات و استفاده از فرصت‌ها باید این کسب‌وکارها را شناخت.