متاورس موج بعدی تحول دیجیتال در جهان است

در سومین رویداد توکن تاک مطرح شد

متاورس موج بعدی تحول دیجیتال در جهان است

سومین رویداد «توکن تاک»، ۲۷ دی ماه میزبان پنل ویژه با موضوع «متاورس» و با حضور مصطفی مرشدی، راهنما و مربی کسب‌وکارهای دیجیتال و مدیرعامل Espritmind، یزدان عباسی محقق بلاک‌چین و  بنیان‌گذار صرافی نکستچنج، به همراه سهیل نیک‌زاد مدیرعامل شرکت اوپکس بود. تحلیل بازار رمزارزها در دو هفته گذشته، همچنین تحلیل بنیادی بازار رمزارزها و مرور تازه‌ترین خبرهای این حوزه از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

دومین رویداد توکن تاک با همکاری آکادمی شرکت ققنوس، شرکت «اوپکس» و «پلتفرم نوآوری باز پرابلم» ، ساعت ۱۶دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن سلام برگزار شد.

اولین بخش سومین رویداد توکن تاک به تحلیل بنیادی بازار رمز ارزها و مرور تازه‌ترین خبرهای این حوزه توسط رامتین رنگرزیان کارشناس توسعه کسب‌و‌کار شرکت ققنوس اختصاص داشت. یکی از اخبار مهمی که در این بخش مرور شد، اظهارات صندوق بین‌المللی پول بود؛ بر این اساس که بیت‌کوین دیگر مانند گذشته در حاشیه سیستم‎های مالی قرار نمی‌گیرد و به دلیل ارزش اقتصادی و حجم مبادلات بالا، در واقع به یک بلوغ رسیده و زمان آن رسیده که بیت‌کوین را در کنار سایر ابزارهای مالی به‌عنوان یک راهکار جدی و کارآمد در نظر بگیریم. امکان بعضی از عملکردهای مالی از جمله ویت‌دراو و دیپوزیت از طریق لایه‌های دوم اتریوم، اظهارات «ویتالیک بوترین» در خصوص احتمال مشکلات امنیتی در فن‌آوری میان زنجیره‌ای، همچنین، اعلام آغاز فعالیت در حوزه ساخت و توسعه دستگاه‌های ماینینگ به صورت متن‌باز، از دیگر عناوین مهم خبری بود که در این بخش مرور شد.

در ادامه برنامه، سهیل نیک‌زاد مدیرعامل شرکت اوپکس و بیتکوینر، از حسین غضنفری مشاور و تحلیل‌گر بازارهای مالی دعوت کرد تا تحلیلی از بازار رمزارزها در دو هفته گذشته را ارائه کند. این تحلیل‌گر بازارهای مالی با اشاره به روند نزولی بیت‌کوین در هفته‌های گذشته، از تمرکز بر چند نقطه در نمودار تحلیل توتال با عنوان «رفتار پرتکرار» سخن گفت و در تحلیل جدید خود به دو ناحیه حمایتی سنگین در نمودار توتال پرداخت.

هنوز اجماعی بر تعریف متاورس صورت نگرفته است

بخش بعدی این رویداد به زمینه‌ها و پیشینه شکل‌گیری پدیده متاورس به عنوان مقدمه‌ای برای بررسی موضوع اصلی سومین رویداد توکن تاک، با ارائه مصطفی مرشدی مدیرعامل Espritmind، اختصاص داشت. این مربی کسب‌وکارهای دیجیتال در ابتدای سخنانش در این بخش گفت: واژه متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲، در یک رمان علمی-تخیلی نوشته «نیل استفنسن» مطرح شد. در سال‌های دهه ۲هزار میلادی هم به مقالاتی در زمینه‌های علمی و آموزشی با اشاره به متاورس برخورد می‌کنیم. در حال حاضر تعاریف متعددی از متاورس ارائه می‌شود و هنوز اجماعی در مورد این تعاریف شکل نگرفته است. اما در این میان، بیشتر روی تعریفی با عنوان «ایمرسیو اینترنت» در معنای غوطه‌وری در اینترنت یا اینترنت فراگیر تمرکز می‌شود. در متاورس قرار است در دنیای اینترنت سه‌بعدی غرق شویم.

مرشدی در همین ارتباط افزود: یکی از نکات مهم در مورد محیط متاورس این است که آینده ارتباطات در آن دیده شده است. در ارتباط با ویژگی‌های متاورس هم با توصیف‌های متعددی مواجه هستیم. نخست این‌که، متاورس شبکه‌ای عظیم و پایدار، سه‌بعدی و در لحظه توصیف می‌شود. همچنین در توصیف ویژگی‌های دیگر متاورس هم، عنوان‌هایی چون امکان شبیه‌سازی هویت، امکان حضور افراد بی‌شمار و حس حضور هم‌زمان به کار می‌رود.

نشست ویژه سومین رویداد توکن تاک با موضوع  «متاورس» بخش بعدی این رویداد بود که با حضور مصطفی مرشدی، راهنما و مربی کسب‌وکارهای دیجیتال و مدیرعامل Espritmind، یزدان عباسی، محقق بلاک‌چین و  بنیان‌گذار صرافی نکستچنج به همراه سهیل نیک‌زاد، مدیرعامل شرکت اوپکس برگزار شد.

محیط متاورس آماده رفتارهای پیش‌بینی نشده کاربران خواهد بود

مرشدی در ابتدای این نشست با اشاره به فعالیت‌هایش در زمینه تحولات دیجیتال گفت: شخصاً موضوع متاورس را هم موج بعدی تحول دیجیتال می‌دانم؛ به این معنی که متاورس مقوله‌ای است که همه سازمان‌ها و شرکت‌ها به سمت آن حرکت خواهند کرد.

عباسی، دیگر میهمان این نشست ویژه نیز در ادامه بیان کرد: اگر صرفاً به تعریف متاورس و نمونه‌های حال حاضر آن محدود شویم، این سئوال پیش می‌آید که این مقوله چه تفاوتی با این تعداد بازی‌های آنلاین دارد که کاربران به صورت تعاملی در آن‌ها مشارکت دارند. به این سئوال باید این‌طور پاسخ داد که اصلی‌ترین تفاوت میان متاورس و محیط‌های شبیه‌سازی سه بعدی در این است که، متاورس به عنوان فضایی در نظر گرفته شده که برای هر نوع رفتار پیش‌بینی نشده کاربر هم آماده باشد. یعنی نه تنها کاربران محدود به امکان‌های بازی‌ها نیستند، بلکه هر عمل دلخواه خود را نیز می‌توانند در این فضا صورت بدهند و محیط هم آماده عکس‌العمل نشان دادن به این اعمال خواهد بود.

در متاورس، فضای فیزیکی و دیجیتالی یکی می‌شوند

سهیل نیک‌زاد در بخش بعدی این نشست از مصطفی مرشدی هم درخواست کرد تا از دیدگاه خود به تفاوت میان متاورس و بازی‌های تعاملی بپردازد.

مرشدی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: من از دو بعد به این مقوله نگاه می‌کنم که یکی از این ابعاد، اضافه شدن اقتصاد به بازی‌ها است. متاورس این امکان را به ما می‌دهد که از بازی‌ها بهره‌برداری اقتصادی داشته باشیم. بعد دوم هم این است که در متاورس بازی با واقعیت در هم آمیخته می‌شود؛ یعنی در واقع فضای فیزیکی و فضای دیجیتال یکی می‌شوند.

نیک‌زاد در ادامه این نشست با تاکید بر تکنولوژی هوش مصنوعی و ارتباط آن با مدیریت اطلاعات بیان کرد: در موقعیتی که ابزارها و مدیاهای جدید بین مغز انسان و کامپیوتر پیوند ایجاد می‌کنند، ما نسبت به نسل‌های گذشته با حجم اطلاعات و داده‌های بیشتری مواجه هستیم. بنابراین قاعدتاً برای مدیریت این اطلاعات باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم. بر این اساس پرسشی که در این ارتباط در ذهن من ایجاد می‌شود این است که؛ نقش دستیار یا منشی در پدیده‌ای به نام متاورس چگونه خواهد بود؟ و آیا اصولاً قرار هست چنین نقشی را در متاورس شاهد باشیم تا ذهن غیر آماده‌ ما با این محیط پرتعداد مواجه شود؟

جعل هویت جایی در محیط متاورس نخواهد داشت

عباسی در ارتباط با اقتضائاتی که روبه‌رو شدن با پدیده متاورس ایجاب می‌کند، در ادامه گفت: نکاتی هست که در این ارتباط می‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم، هرچند باید بگویم که پاسخ قطعی برای سئوالاتی که مطرح شد، ندارم. یکی از سئوال‌هایی که در حوزه متاورس وجود دارد، این است که آیا می‌توانیم با شخصیتی متفاوت از خودمان در این فضا حضور داشته باشیم؟ این نکته را باید در نظر گرفت که متاورس در ۱۰ سال آینده، ممکن است با آنچه امروز تصورش را داریم، متفاوت باشد. اگر به گفته‌های زاکربرگ مراجعه کنیم، می‌گوید یکی از ویژگی‌های متاورس حضور داشتن افراد در این محیط است. به این ترتیب که برای نمونه من مدل یا آواتاری از خودم را در این محیط می‌سازم که حضورش در این محیط وابسته به شخصیت واقعی من است. نکته دیگر این که پیش‌برندگان این پروژه عنوان می‌کنند که قرار است کاربران هر آواتاری را که انتخاب و حتی در پلتفرم‌های مختلف متاورسی حرکت کنند، همچنان هویت اصلی و واقعی کاربران قابل تشخیص خواهد بود. به این ترتیب آنچه من از این گفته‌ها می‌فهمم، این است که جعل هویت جایی در این محیط نخواهد داشت. شاید کاربری بتواند شخصیتی جعلی یا متفاوت از خود را در این فضا ارائه دهد، اما در نهایت همه حاضرین، آن شخصیت و رفتارش را متصل و مرتبط با خود واقعی کاربر به حساب خواهند آورد.

فرصت‌های بهره‌برداری مخاطبین عام از سرمایه‌گذاری در متاورس

مرشدی در ادامه در همین ارتباط بیان کرد: یکی از ریسک‌های بحث آواتار در متاورس این است که ورود ما به این محیط بر خلاف وب ۲، بایومتریک است.

این مربی کسب‌و‌کارهای دیجیتال، همچنین در ارتباط با سهم‌ها و فرصت‌هایی که مخاطبین عام می‌توانند در این فضا داشته باشند، گفت: یکی از این فرصت‌ها، سرمایه‌گذاری در محیط متاورس خواهد بود. در حال حاضر هم نزدیک به پانزده پروژه خوب در این فضا تعریف شده که امکان سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط را در اختیار ما می‌گذارد. مورد دیگر بحث زمین‌ها و املاک است که نمی‌خواهم موضعی در برابر آن بگیرم، ولی معتقدم که باید با احتیاط در این‌باره رفتار کرد. ما در دنیای مجازی محدودیت‌های مربوط به زمین و ملک را در مقایسه با فضای واقعی نداریم. اما در شبیه‌سازی فضای متاورس از این جهت ممکن است مدل‌هایی مشابه با دنیای واقعی در نظر گرفته شود که محدودیت‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. همچنین در حوزه NFT ها هم امکان‌هایی برای فعالیت و حضور مخاطب عام در فضای متاورس وجود دارد.

سرنوشت نافرجام قانون بانک مرکزی در حوزه کریپتوکارنسی

بخش پایانی این رویداد با عنوان «بلاک تاک» هم به گفت‌وگوی ویژه سهیل نیک‌زاد با یزدان عباسی در ارتباط با فعالیت‌ها و چالش‌های حرفه‌ای او در عرصه فن‌آوری‌های دیجیتال اختصاص داشت.

عباسی در ابتدای این بخش در معرفی پیشینه فعایت حرفه‌ای خود گفت: در سال ۱۳۹۲ در رشته معماری کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل شدم و تقریباً بلافاصله بعد از آن در یک مجموعه تحقیق و توسعه و به صورت متمرکز به فعالیت مشغول شدم. کمی بعد در همین زمینه پیشنهاد تنظیم رگولیشن کریپتو برای بانک مرکزی به من شد، و در همین حین بود که با بلاک‌چین و کریپتو بیشتر آشنا شدم. از آن به بعد هم با مجموعه‌های مختلف از جمله «آریا تک»، « سی‌تکس»، «ققنوس» همکاری داشتم.

سهیل نیک‌زاد در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تهیه ضابطه‌نامه بانک مرکزی در خصوص فعالیت در عرصه رمزارزها که در نهایت به مرحله اجرا درنیامد، گفت: در این ضابطه‌نامه نکات بسیاری پیش‌بینی شده بود که می‌توانست این فن‌آوری را به شکلی امن، روبه‌جلو هدایت کند؛ ضمن این‌که وظایف قانونی نهاد قانون‌گذار یعنی بانک مرکزی را هم تا اندازه‌ای که ممکن است، محفوظ نگه‌دارد.

در بخش پایانی این رویداد ، سهیل نیک‌زاد در همین ارتباط از یزدان عباسی که در تدوین این ضابطه‌نامه همکاری داشته، خواست تا درباره روند تهیه آن توضیح دهد.

عباسی در این‌باره اظهار کرد: شخصاً بابت تدوین محتوای این قانون رضایت خاطر دارم، اما در عین حال به همه کسانی که از آن ایراد گرفتند، حق می‌دهم. در روند تهیه این قانون، پیش‌نویسی تهیه شد و از جامعه کریپتو خواسته شد تا درباره آن نظر بدهند. یک‌بار با خودمان مرور کنیم که برای تهیه کدام ماده قانونی از ما نظر خواسته‌اند؟ اما در این مورد اتفاق افتاد. من به حاضرین در این نشست توصیه می‌کنم که این سند را حتماً مطالعه کنند.

گفتنی است قسمت بعدی رویداد توکن تاک ۱۱ بهمن ماه با موضوع تبادل Exchange برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند یک هفته قبل از آن با مراجعه به سایت ایوند برای حضور در این برنامه ثبت‌نام کنند.