مقاله‌ای از «مایک بروک‌بانکس» در نهمین شماره ماهنامه ققنوس

پیآمدهای اینترنت ارزش در حوزه حاکمیت و حریم خصوصی

پیامدهای اینترنت ارزش در حوزه حاکمیت و حریم خصوصی

«مسائل پیش‌آمده در حوزه حاکمیت و حریم خصوصی بر اثر پیدایش اینترنت ارزش» عنوان مقاله‌ای از «مایک بروک‌بانکس» است که در نهمین شماره ماهنامه ققنوس می‌خوانید. این مقاله ترجمه فصل هشتم و از مجموعه مقالات انجمن تحقیقاتی و صنعتی UCL.CBT ، منتشر شده در کتاب «اینترنت ارزش» است.

نویسنده در این مقاله به مسائل و ریسک‌هایی می‌پردازد کــه اینترنت ارزش برای حاکمیت و حریم خصوصی به وجود آورده، که وجود این مسائل در انتقال اعتماد و ریسک بارز است. ایــن نوشتار، مسائلی را که با پیدایش خدمات دیجیتالی جدیدی مانند بلاک‌چین -کــه شالوده اینترنت ارزش است- در زمینه حاکمیت و حریم خصوصی پیش آمده، همچنین نحوه مدیریت این مسائل را بررسی می‌کند.

ترویج خدمات دیجیتال نوآورانه به عنوان بخشی از اینترنت ارزش

بروک‌بانکس در بخش اول این مقاله از چالش اصلی دولت‌ها و سازمان‌های تنظیم مقررات کشورها در زمینه حاکمیت و حریم خصوصی می‌گوید. به اعتقاد او، مشکل اینجاست که مدل‌های حاکمیت و ریسک‌های حاکم بر عرضه خدمات دیجیتال نوآورانه،  نوظهــور هستند. به عبارت دیگر، هیچکدام از عوامل اصلی درون شرکت‌های فن‌آوری و خدمات مالی، سابقه نوآوری مسئولانه را ندارنــد. بر این اساس، دولت‌ها و سازمان‌های تنظیم مقررات لازم است کــه ایجــاد بازارها و خدمات دیجیتال نوآورانه را به عنوان بخشی از اینترنت ارزش ترویج کنند.

نویسنده مقاله باور دارد که، اغلب قوانین حریم خصوصی در جهان، پیش از پیدایش اینترنت تدوین شده‌اند و در نتیجه، رهنمود قوانین و مقررات، همچنین تصمیم‌هایی که سازمان‌ها درباره گردآوری اطلاعات و استفاده از آن لازم است بگیرند، فاصله زیادی با هم دارند.

توسعه عملی حاکمیت و حریم خصوصی با اینترنت ارزش

بروک‌بانکس در بخشی دیگر از این مقاله می‌نویسد: در بلاک‌چین، تراکنش‌های الکترونیک را  می‌توان بدون مداخله انسانی، نهادی مرکزی، دولت‌ها یا شخص ثالث (مثلا بانک‌ها، مؤسسات مالی یا سایر سازمان‌ها)، به صورت خودکار و توسط گره‌های شبکه، از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری، بررسی و ثبت کرد.

او باور دارد که بلاک‌چین با پیکربندی توزیع‌شده می‌تواند راه‌کاری قابل قبول برای مسائل حریم خصوصی باشد. با این حال، هنوز فاصله زیادی با «کنترل کامل حریم خصوصی» داریم. در بلاک‌چین، کاربران هویت‌های مستعاری دارند و از این رو هویت‌شان در جهان واقعی تا حد زیادی از طریق رمزنگاری کلید خصوصی محافظت می‌شود.

نویسنده مقاله در بخش پایانی مقاله تاکید می‌کند که فرآیند ایجاد چهارچوب‌های جدید حاکمیت و حریم خصوصی حلقه مفقود است. این چهارچوب‌ها مدل‌های تجاری جدید درون اینترنت ارزش را در نظر می‌گیرند و به صورت تکرارشــونده از مؤلفه‌های مختلف برای ایجاد مداوم مکانیسم حاکمیتی استفاده می‌کنند. او یادآوری می‌کند که، لازم است، حاکمیت و حریم خصوصی فن‌آوری، مطابق با توسعه مداوم مدل‌های تجاری درون اینترنت ارزش تغییر کنند.

برای مطالعه نسخه کامل این مقاله می‌توانید به نهمین شماره ماهنامه ققنوس مراجعه کنید.