مقاله‌ای از هورست تریبلمایر در نهمین شماره ماهنامه ققنوس

اینترنت ارزش؛ تعاریف، عناصر و آثار

اینترنت ارزش؛ تعاریف، عناصر و آثار

چرا تعریف «اینترنت ارزش» مهم است؟ شاید علتش این باشد که با وجود رسیدن به زبان مشترک در فن‌آوری‌های دفترکل توزیع‌شــده، اجماع دنیای فن بر سر آن‌ها همچنان سخت به‌نظر می‌رسد. دکتر «هورست تریبلمایر»، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه مودال اتریش در مقاله‌ای با عنوان « اینترنت ارزش؛ تعاریف، عناصر و آثار» که در نهمین شماره ماهنامه ققنوس منتشر شده، مفهوم اینترنت ارزش را بازتعریف کرده است.

این مقاله بــا نگاهی به توسعه و تکامل اینترنت و ظهور بلاک‌چین آغاز می‌شود و سپس به بررسی تعاریف مختلف اینترنت ارزش می‌پردازد کـه وجه اشتراک همه آن‌ها بلاک‌چین است.

اینترنت ارزش چیست؟

نویسنده مقاله به‌دنبال این مقدمه به مفهوم و کارکرد اینترنت ارزش پرداخته است. به اعتقاد او؛  تاکنون هیچ تعریف روشنی از این عبارت ارائه نشده، اما اینترنت ارزش در اصل بــه این معنی است کــه اینترنت به عنوان مجموعه‌ای از پروتکل‌ها برای انتقال اطلاعات به شکل بیت و بایت بر روی رسانه‌های فیزیکی مختلف، می‌تواند برای انتقال دارایی‌هایی استفاده شود که می‌توانند به صورت پولی بیان  شوند.

تریبلمایر در ادامه مقاله توضیح می‌دهد که اصطلاح «اینترنت ارزش» در زمینه بلاک‌چین، توسط ریپل، که یک شرکت فن‌آوری برای توسعه یک سیستم توزیع‌شده در زمینه تسویه، مبادله ارز و حواله است، رایج شد. در ادامه همین بخش نیز تعاریف اینترنت ارزش که در گزارش‌های شرکت‌ها و مقالات دانشگاهی آمده، فهرست شده است. ویژگی اصلی و مشترک در همه این تعاریف، قابلیت بلاک‌چین برای تسهیل تبادل دارایی‌های دیجیتالی بین کاربران است.

اثرات اقتصادی اینترنت ارزش

نویسنده در بخشی دیگر از این مقاله به اثرات اقتصادی اینترنت ارزش می‌پردازد. او معتقد است که  افزودن یک لایه حافظه‌مند بر پروتکل اینترنت که امکان انتقال دارایی‌ها را فراهم می‌کند، پیامدهای اقتصادی قابل‌توجهی، هم برای مسائل حاکمیتی و هم برای ساختار کلی شبکه‌ها بــه همراه دارد. تریبلمایر در این زمینه باور دارد که حذف واسطه‌ها، همراه با افزایش شفافیت اطلاعات، منجر به کاهش مسئله کارگزار – کارفرما  می‌شود. این موضوع به موقعیت‌هایی مربوط می‌شود که در آن کارگزارانی که تمام اطلاعــات مرتبط را در اختیار دارند، به جای منافع کارفرما، منافع خود را در نظر می‌گیرند. اینترنت ارزش با اعمال قراردادهای هوشمند، همچنین با ارائه ویژگی‌های پیشرفته برای نظارت بر تراکنش‌ها، به حل این مسئله کمک می‌کند. به همین ترتیب، افزایش سرعت تراکنش و اتوماسیون به کاهش هزینه‌های تراکنش یاری می‌رساند.

تریبلمایر در پایان این مقاله نیز نتیجه‌گیری می‌کند که موضوع مهم، پذیرش اینترنت ارزش در آینده از سوی سازمان‌ها و کاربران نهایی است. در ایــن راستا، قابلیت استفاده از برنامه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت و پشتیبانی در سطوح مختلف برای ارتقای فن‌آوری بلاک‌چین در بسیاری از برنامه‌های کاربردی بسیار مهم خواهد بود. در نهایت، باید دید که شرکت‌های  واسطه،  چگونه به تغییرات در ساختارهای بازار و ظهور مدل‌های تجاری جدید واکنش نشان خواهند داد.

برای مطالعه نسخه کامل این مقاله می‌توانید به نهمین شماره ماهنامه ققنوس مراجعه کنید.