در نهمین شماره ماهنامه ققنوس می‌خوانید:

تکامل DLT در آینده

تکامل DLT در آینده

DLT ها از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۸، به گونه‌های مختلف تغییر کرده‌اند. اوج‌گیری بیت‌کوین از آن زمان تا کنون به سختی قابل پیش‌بینی بود، اما بــه‌دنبال تحولات این فناوری در قالب اتریوم، هایپرلجر و کوردا در سال‌های آینده چه انتظارات دیگری می‌توانیم از ایــن فناوری داشته باشیم؟ و چه پیش‌بینی‌هایی می‌توان در این ارتباط صورت داد؟

«تئودوسیس موروزیس»، «نیکولاس مارکو» و «نیکولا دیمیتری» در مقاله‌ای با عنوان «تکامل DLT در آینده»، که در نهمین شماره ماهنامه ققنوس منتشر شده، به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

اولین بخش این مقاله که « DLT و تحول در پرداخت» نام دارد، به این بحث می‌پردازد که در حال حاضر چگونه بسیاری از غول‌های خدمات مالی و فناوری، استفاده از بلاک‌چین را برای بهبود پرداخت‌ها و بخش بانکی همکاری خود، آغاز  کرده‌اند.

جایگزینی رویه‌های دست‌و‌پاگیر ستادی با DLT

نویسندگان مقاله در ادامه همین بخش به مزایای بالقوه استفاده از DLT از جمله؛ «کاهش هزینه‌های تراکنش»، «جایگزینی رویه‌های دست‌و‌پاگیر ستادی با DLT»، «سرعت در زنجیره ارزش» و «قابلیت‌های تشخیص تقلب» پرداخته‌اند. همچنین به اعتقاد آن‌ها قابلیت‌های تشخیص تقلب، مقیاس‌پذیری بالا و حفظ حریم خصوصی از دیگر مزیت‌های DLT شمرده می‌شود.

در بخش بعدی این مقاله با عنوان «به‌سمت تراکنش‌های کارآمد و خودکار M2M»، پیش‌بینی شده که با تمرکززدایی اعتماد، ما قادر خواهیم بود هر چیزی را که مالک آن هستیم مبادله کرده و متولیان مورد اعتماد  را که معمولا کلید دسترسی دارایی‌های ما را در دست دارند و یا صحت آن‌ها را بررسی می‌کنند، به چالش بکشیم.

مزیت‌های اتصال‌های M2M در پروژه‌های کاربردی

در ادامه همین مبحث، چند نمونه از کاربردهای اتصال‌های M2M توسط کاربران نهایی آورده شده است. یکی از این نمونه‌ها «مراقبت‌های بهداشتی» است که انتظار می‌‎رود بسیاری از برنامه‌های کاربردی مانند سیستم‌های نظارت بر بیمار، توزیع‌کننده‌های هوشمند دارو  یا پزشکی از راه دور در این بخش ظاهر شوند. نمونه دیگر ‌ مرتبط با بخش خدمات است که با بهره بردن از برنامه‌های بلاک‌چین متعددی مانند «اسمارت گریدز» و «اسمارت مترز»، برای ترویج استفاده از ماشین‌های کارآمدتر، کاهش مصرف برق و افزایش استفاده از انرژی‎های تجدیدپذیر، می‌توان مشوق‌هایی در شبکه ایجاد کرد.

نویسندگان مقاله در نهایت اعتقاد دارند که بلاک‌چین می‌تواند تمام برنامه‌های  امنیت تجاری، مسکونی و نظارت از راه دور بــا اشتراک‌گذاری اطلاعات خودکار را به‌طور قابل توجهی بهبود ببخشد؛ زیــرا  ادغـام آن شفافیت، خود اجرا شوندگی و سرعت را تضمین می‌کند. بلاک‌چیــن از طریق توکنیزاسیون،  روشی را برای تشویق فعالیت‌های مطلوب در یک اکوسیستم ارائه می‌دهد.

این مقاله تاکید دارد که استفاده گسترده از اینترنت در دهــه ۱۹۹۰، روش ارتباط ما را برای همیشه تغییر داده و با گذشت بیشتر از ۳۰ سال، این فناوری که در ابتدا بسیار غریب بـ‌ه نظر می‌رسید، امروز به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

برای مطالعه نسخه کامل این مقاله می‌توانید به نهمین شماره ماهنامه ققنوس مراجعه کنید.