فناوری مالی تحولاتی را به دنبال داشته و بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که با گسترش فین‌تک ممکن است تا ۵ سال آینده نیازی به بانک‌ها به شکلی که امروز می‌شناسیم دیگر وجود نداشته باشد.

فناوری مالی که با عنوان « فین‌تک» شناخته می‌شود، برای توصیف پدیدۀ جدیدی به کار می‌رود که به دنبال بهبود و خودکارسازی خدمات مالی است. فین‌تک در هسته خود برای کمک به شرکت‌ها، صاحبان مشاغل و مصرف‌کنندگان برای مدیریت بهتر عملیات مالی، فرآیندها و امور روزانه خود ایجاد شده است. این فناوری با استفاده از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های خاص که در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند به کار می‌رود، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

مدیریت مالی شخصی در هر دوره از نظام‌های اقتصادی موضوع جالب‌توجهی برای کاربران و اشخاص حقیقی بوده است. اما مدیریت مالی در عصر فین‌تک چگونه است؟ در این مقاله نکاتی دراین‌باره را مرور می‌کنیم.

 

فین‌تک چیست؟

اصطلاح فین‌تک در ابتدای ظهور خود به فناوری به‌کاررفته در سیستم‌های پشتیبان مؤسسات مالی اطلاق شد. اما به مرور به سمت خدمات مصرف‌گرایانه‌تر و در نتیجه تعریف مشتری‌محورتر حرکت کرده است. فین‌تک اکنون بخش‌ها و صنایع مختلفی مانند آموزش، بانکداری خرده‌فروشی، تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

فناوری مالی همچنین شامل توسعه و استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین است. درحالی‌که این بخش از فین‌تک ممکن است بیشتر از دیگر کاربردهای آن شناخته ‌شده باشد، اما کاربردها و ظرفیت‌های متعددی در آن نهفته است که می‌تواند امور مالی و بانکداری را اساساً متحول کند.

 

تنوع در خدمات مالی

ترکیب مالی و فناوری موضوع جدیدی نیست. مؤسسات مالی سابقه طولانی در پذیرش فناوری‌های جدید دارند که ازجمله آن‌ها می‌شود به دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های اعتباری و چیپ و پین اشاره کرد که در زمان خودشان تحول‌های بزرگی به نظر می‌رسیدند. با وجود این‌ها، فین‌تک شکل و ارائه خدمات مالی را در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر متحول کرده است. کسب‌وکارهای جدید با به‌کارگیری حواله‌های خرد و وام‌های همتا به همتا گرفته تا برنامه‌ریزی بودجه از طریق گوشی‌های هوشمند و پرداخت‌های موبایلی، در حال حذف واسطه‌ها و مؤسسات مالی موجود هستند و محصولات و خدمات را مستقیماً به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

گفته می‌شود در حال حاضر به‌طور میانگین ۵۰ درصد جمعیت جهان، حداقل از یکی از سرویس‌های فین‌تک استفاده می‌کنند و این رقم در کشورهای پرجمعیتی مثل چین و هند تا ۷۵ درصد جمعیت نیز می‌رسد.

 

انتخاب‌های بیشتر برای نحوه مدیریت پول

شرکت‌های فین‌تک و بانک‌های مستقر هر دو در حال رقابت هستند تا سهم خود را از بازار خدمات مالی به دست آورند. شرکت‌های فین‌تک از هزینه‌های عملیاتی کمتری برخوردار هستند و می‌توانند راحت‌تر به نیازهای فردی مصرف‌کنندگان واکنش نشان دهند. چرا که دسترسی بیشتری به طیف وسیعی از اطلاعات در مورد آن‌ها دارند.

به‌نوبه خود، بانک‌های مستقر دارای شبکه‌های گسترده، پایگاه مشتریان وفادار ، اعتماد نهادی قوی و انطباق با مقررات داخلی هستند. این رقابت باعث تشدید رقابت در بازار خدمات مالی شده است که احتمالاً به معنای انتخاب‌های بیشتر برای مصرف‌کنندگان است.

 

سرعت و نرخ هزینه انتقال حواله‌های ارزی

اگر جزو افرادی هستید که مرتباً برای خانواده یا دوستانتان در کشورهای دیگر پول می‌فرستید، حتماً از هزینه‌های بالای این نقل و انقالات پولی باخبر هستید. این در حالی است که فناوری مالی در ارتباط با حواله‌های مرزی، کارمزد بسیار پایین‌تر و سرعت تراکنش بالاتری را نسبت به بسیاری از بانک‌های مستقر ارائه می‌دهد.

فناوری مالی با بهره بردن از زیرساخت‌های زنجیره بلوکی هزینه‌های تراکنش را کاهش داده و شفافیت را افزایش می‌دهد. شرکت‌های بزرگ فین‌تک مانند «ترانسفر وایس» Transferwise با ارائه کارمزدی هشت برابر ارزان‌تر از ارسال پول از طریق روش‌های معمولی است، با بانک‌های بزرگ و ارائه‌دهندگان حواله رقابتی جدی را شروع کرده‌اند.

 

استارتاپ‌های فناوری به‌جای بانکداری سنتی

بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که با گسترش فناوری مالی ممکن است تا ۵ سال آینده نیازی به بانک‌ها به شکلی که امروز می‌شناسیم دیگر وجود نداشته باشد. در عوض به نظر می‌رسد استارتاپ‌های فناوری به‌عنوان جایگزینی برای عملکردهای بانکداری سنتی شناخته شوند. جذابیت فین‌تک در ارائه خدمات مالی جدید و طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های نوآورانه برای نیازهای روزمره مصرف‌کننده است. به‌عنوان نمونه‌ای از این روند، در طی هشت سال، شرکت‌های وام‌دهی همتا به همتا در کشور چین به بخشی جدایی‌ناپذیر از بافت اقتصادی این کشور تبدیل شده‌اند.

 

افزایش مشترکین خدمات مالی

گفته می‌شود در فاصلۀ سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، از طریق فناوری مالی حدود ۷۰۰ میلیون نفر صاحب حساب‌های مالی خارج از بانک‌ها شده‌اند. گسترش فین‌تک مبتنی بر موبایل در نقاط مختلف جهان، باعث رشد تعداد کلی دارندگان حساب از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۴ شده است.

فین‌تک درصدد است تا برای افزایش شمول مالی، به‌ویژه در میان زنان، اقدامات بیشتری انجام دهد. در حال حاضر تنها ۵۸ درصد از زنان در مقایسه با ۶۵ درصد مردان جهان حساب کاربری دارند. محصولات متعدد بانکداری مبتنی بر تلفن همراه در کنار عواملی مانند مقرون‌به‌صرفه بودن و کیفیت دسترسی به اینترنت می‌تواند به افزایش مشترکین این خدمات منجر شود.

 

مشاوره و توصیه‌های خودکار مالی

برنامه‌های مدیریت مالی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به توصیه‌های مالی بر اساس تقاضا دسترسی داشته باشند. این برنامه‌ها از داده‌های تراکنشی یا حتی اطلاعات رفتاری برای ارائه بینش، طرح‌ها و اعلان‌ها برای کمک به مصرف‌کنندگان در مدیریت پول خود و حتی اطمینان از پرداخت صورت‌حساب‌ها استفاده می‌کنند.

اگر در زمانی که موجودی حسابتان در حال اتمام است، تمایل به خرج کردن بیش از اندازه موجودی‌تان در موارد مصرفی دارید، نرم‌افزار هوشمند می‌تواند برای مهار تمایل نادرست شما هشدار بدهد. یا اینکه فراتر از این، پول‌های مازاد شما را به‌طور خودکار  به یک حساب پس‌انداز انتقال دهند.

این امکان امروز حتی از طریق ربات‌های هوشمند هم گسترده‌تر شده است. مشاورهای رباتیک فین‌تک از طریق نظرسنجی یا دیگر روش‌های آنلاین در مورد وضعیت مالی مصرف‌کنندگان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند و سپس از این داده‌ها برای ارائه مشاوره یا سرمایه‌گذاری خودکار دارایی‌های مشتری استفاده می‌کند. استقبال از این فناوری تا امروز قابل‌توجه بوده، به‌طوری‌که  تعداد مصرف‌کنندگانی که از مشاوران روبو استفاده می‌کنند در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تقریباً دو برابر شده است.

 

محصولات و خدمات شخصی‌سازی‌شده

خدمات فین‌تک عمدتاً بر جمع‌آوری اطلاعات درباره مصرف‌کنندگان و رفتارهای آن‌ها متکی است. این ویژگی موجب می‌شود تا مصرف‌کنندگان از محصولات شخصی‌سازی‌شده و قیمت‌های ارزان‌تر که با درک بهتر ترجیحات مصرف‌کننده امکان‌پذیر است، بهره‌مند شوند.

این روند را با عنوان «شخصی‌سازی در خدمات مالی» می‌شناسیم  که عبارت است از ارائه خدمات یا محصول ارزشمند به مشتری بر اساس تجربیات شخصی و داده‌های تاریخی مشتری. به‌طور خلاصه، شخصی‌سازی می‌تواند به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک کند تا راه‌حل‌هایی را در زمینه نیازها یا علاقه‌مندی‌ها به مشتریان خود ارائه دهند.

 

کیف پول دیجیتال به‌جای حساب بانکی و کارت اعتباری

امروزه و به دنبال ظهور فناوری مالی، کیف پول‌های مجازی  که به شما امکان دریافت، ذخیره و ارسال ارزهای دیجیتال را می‌دهند، می‌توانند معادل یک حساب بانکی و یک کارت پرداخت باشند. ارزهای رمزنگاری‌شده به دلیل غیرمتمرکز بودن جذابیت زیادی دارند و در این ارتباط تراکنش‌ها از طریق بانک‌ها یا اشخاص ثالث انجام نمی‌شود و به مصرف‌کنندگان این فرصت داده می‌شود که به‌عنوان سرمایه‌گذاری سکه‌های مجازی خریداری کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی هر سیستم غیرمتمرکز، حذف پتانسیل یک نهاد یا مقام مرکزی برای به دست گرفتن کنترل است. این ویژگی سؤالاتی را در مورد مسئولیت و دسترسی مصرف‌کننده به جبران خسارت یا حق به چالش کشیدن تصمیمات را پیش می‌آورد. به‌این‌ترتیب اگر آسیب‌پذیری‌های امنیتی در مورد رمزارزها به‌طور رضایت‌بخش برطرف نشود، پذیرش ارزهای دیجیتال ممکن است در گستره عمومی محدودتر شود.

 

………………………………………………………………………………………………………

 در این ارتباط همچنین می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید

فین‌تک چگونه فرآیندهای مالی را متحول می‌کند؟

انواع فین‌تک را بشناسیم

استارتاپ فین‌تک چیست؟

……………………………………………..

 

برای دسترسی به کیف توکن ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.