یک استارتاپ فین‌تک شرکتی است که سعی می‌کند با ارائه خدمات مالی به روشی مدرن، یعنی دیجیتالی کردن و خودکار کردن آن‌ها، خود را تثبیت کند.

استارتاپ فین‌تک چیست و چگونه فعالان این عرصه توانسته‌اند در این سال‌ها گفتمان خود را به بازارهای جهانی وارد کنند؟ آیا فعالیت‌های استارتاپی فین‌تک یک هویت جدید و متفاوت را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهند؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم پاسخی برای این سؤال‌ها پیدا کنیم.

قبل از هر چیز لازم است بدانیم استارتاپ فین‌تک چیست.

بهترین راه برای تعریف یک استارتاپ فین تک این است که این اصطلاح را به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول یعنی استارتاپ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوظهور در نظر گرفته می‌شود که به داشتن فرهنگ ذهنی باز و تمایل به پذیرش تغییر شناخته می‌شوند. بخش دوم یعنی فین تک به فناوری‌هایی گفته می‌شود که به خدمات مالی یاری می‌رسانند. به‌عنوان مثال، حساب بانکی آنلاین شما نوعی فین‌تک است.

 

فین‌تک چگونه تکامل یافته است؟

فین‌تک پیش از این بر نوآوری‌های فناوری در مورد معاملات تجاری یعنی «حسابداری دیجیتال» متمرکز بوده است. اما اخیراً، اصطلاح فین‌تک تکامل زیادی پیدا کرده و تقریباً کلیت امور مالی، چه تجاری و چه شخصی را پوشش می‌دهد. گسترش تلفن‌های همراه هوشمند تأثیر عمیقی بر حجم کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات فین تک داشته است.

فین‌تک با تسهیل رویکرد شخصی‌تر به امور مالی، به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مقیاس کوچک‌تر با امور مالی درگیر شوند.

اصطلاح «فین تک» برای توصیف روند جدید و مبتنی بر فناوری که در دوران بحران پس از ۲۰۰۸ ظهور کرد، استفاده می‌شود. محصولات و خدمات ایجاد شده در کنار شرکت‌های پشتیبان این محصولات و خدمات، “فین تک” نامیده می‌شوند.

 

استارتاپ‌های فین‌تک چه هویتی دارند؟

یک استارتاپ فین‌تک شرکتی نسبتاً نوپا است که سعی می‌کند با ارائه خدمات مالی به روشی مدرن، یعنی دیجیتالی کردن و خودکار کردن آن‌ها یا ارتقای تجربه کاربر، خود را تثبیت کند. رایج‌ترین روش استفاده از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، ابر داده‌ها، بلاک چین و… است.

تا چند دهه پیش، بخش مالی شکلی سنتی و قدیمی داشت. هدف اصلی استارتاپ فین‌تک بازسازی نحوه استفاده و ارائه خدمات مالی است. مهم‌ترین جنبه استارتاپ‌های فین‌تک، اشتیاق، نگرش باز و تمایل آن‌ها برای پذیرش و سازگاری با هر تغییری است.

به عبارت دیگر، استارتاپ‌های فین‌تک دامنه بازارهای مالی سنتی را تصاحب می‌کنند یا گسترش می‌دهند. از آنجا که استارتاپ‌ها در بازارهای بسیار رقابتی درگیر هستند و سنت‌های چند صد ساله را به چالش می‌کشند، باید پویا، نوآور، خلاق، سازگار، شفاف و در عین حال ساختارمند و انعطاف‌پذیر باشند.

به این ترتیب، استارتاپ‌های فین‌تک از جمله بازیگران شاخص اقتصاد دیجیتال هستند که  به‌طور معمول خدمات مستقیم به مصرف‌کننده یا زیرساخت‌های فناوری را ارائه می‌کنند.

 

استارتاپ‌های فین‌تک و روابط جدید پولی

استارت‌آپ‌های فین‌تک نگاه و طرز فکر ما را به پول تغییر داده‌اند و مصرف‌کنندگان را به تراکنش‌های دیجیتالی عادت داده‌اند. آن‌ها از مصرف‌کنندگان می‌خواهند که به‌جای استفاده از پول نقد، بهای کالاها و خدمات را به‌صورت دیجیتالی پرداخت کنند. استارتاپ‌های فین‌تک اپلیکیشن‌هایی را توسعه داده‌اند که این فرآیند را تسهیل می‌کنند.

تراکنش‌های پرداخت از طریق تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند از بهترین نمونه‌های پیشرفت فین‌تک است که امروزه مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند. برای نمونه استارتاپ‌هایی‌ مانند «ونمو» Venmo و«ترنسفروایس» TransferWise بازیگران مهمی این عرصه او از تغییردهندگان بازی در صنعت فین تک هستند.

 

 میدان عمل استارتاپ‌های فین‌تک

به‌طور کلی، استارتاپ‌های فین‌تک با اضافه کردن سرعت و سهولت، کمک ارزشمندی به تجربه کاربری در صنعت مالی می‌کنند.

استارتاپ‌های مالی بر ادغام مفیدترین خدمات مالی، مانند پرداخت‌ها یا بیمه، در محصولات مؤسسات غیرمالی تأکید دارند.

از دیگر انواع محبوب استارتاپهای فین‌تک مبادلات ارزهای رمزپایه هستند که در برنامه‌های مالی و سرمایه‌گذاری گسترش می‌یابد. استارتاپ‌های متعددی هم بر اپلیکیشن‌های سهام، همچنین پلتفرم‌های مدیریت دارایی و ابزارهای بودجه‌بندی شخصی تمرکز دارند.

نگاهی به پذیرش جهانی فین‌تک نشان می‌دهد که چرا استارتاپ‌های فین تک امروز تا این اندازه محبوب هستند. مردم اکنون متوجه شده‌اند که سیستم‌های مالی قدیمی به‌خصوص در بانکداری چقدر دارای نقص و محدودیت هستند و می‌خواهند به‌طور کامل به خدمات و شیوه‌های راحت‌تر روی بیاورند.

مزایایی که ادغام با فین‌تک برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد، از دلایل دیگر استقبال از این استارتاپ‌ها است. فرآیندهای داخلی کارآمدتر، کاهش هزینه و افزایش انعطاف‌پذیری از جمله این مزایا است.

 

محصولات و خدمات استارتاپ‌ها بر بستر فین‌تک

به‌طور خلاصه می‌شود گفت که، شرکت‌های فین‌تک با ایجاد طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مالی جدید، مدیریت پول را آسان‌تر و مؤثرتر می‌کنند.

دسترسی به صندوق‌ها

فین تک دسترسی به وجوه را آسان و شفاف کرده است. این روش نحوه قرض گرفتن مردم از بانک‌ها از طریق وام و را تغییر داده است. روش‌های جدید غیر سنتی برای دریافت وجوه، تأمین مالی جمعی و وام‌دهی همتا به همتا هستند.

بازار مالی

روندهای فین تک تغییرات شدید و مثبتی در بازار مالی ایجاد کرده است. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی امکان معاملات خودکار در بازار سهام را فراهم می‌کند. این دسترسی جدید به اشخاص فرصت می‌دهد تا ارتباطات بیشتری ایجاد کنند و به آن دسته از امکانات تجاری دسترسی داشته باشند که زمانی فقط در اختیار سرمایه‌گذاران شرکتی بود.

مدیریت دارایی

ابزارهای پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارای مدیریت دارایی خودکار هستند. پلتفرم مشاوره رباتیک از الگوریتم‌هایی برای مشاوره به مصرف‌کنندگان در مورد سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت استفاده می‌کند.

رگ‌تک

رگ‌تک Regtech مدیریت فرآیندهای نظارتی در صنعت مالی از طریق فناوری است. با کمک ابزارهای regtech می‌توانید تراکنش‌ها را رصد کرده و فعالیت‌های کلاه‌برداری را شناسایی کنید. شناسایی تهدیدات بالقوه به شما کمک می‌کند تا خطرات را به حداقل برسانید و از جعل اطلاعات جلوگیری کنید.

 

برای آشنایی با سکوی تامین مالی جمعی ققنوس روی لینک زیر کلیک کنید.