سرمایه‌گذاری در استارتاپ، چرا و چگونه؟

فرایند انتخاب بهترین استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری درازمدت از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. با انجام صحیح و هوشمندانه این فرایند، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند شاهد افزایش چشمگیر سود سرمایه خود باشند.

آیا باید راهکارها و قواعد خاصی را برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها در نظر داشت؟ چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای را در ایده‌های استارتاپی دنبال کرد؟

همچون هر حوزه سرمایه‌گذاری دیگر، در ارتباط با استارتاپ‌ها هم می‌توان با یافتن بهترین ایده‌ها برای سرمایه‌گذاری درازمدت اقدام کرد. روش‌ها و نکات قابل تأملی را باید در این زمینه در نظر گرفت تا مطلوب‌ترین نتیجه حاصل شود.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه در استارتاپ‌ها

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها لزوماً به موفقیت و کسب سود منجر نمی­شود. نمی­توان روی هر طرحی به دلیل نوآوری آن سرمایه‌گذاری کرد، زیرا در اقتصاد رابطه مثبت و مستقیم بین بازدهی و ریسک وجود دارد. هرچقدر انتظار داشته باشیم که سودآوری طرح بالا باشد، به همان میزان ریسک طرح نیز بالا می­رود؛ بنابراین به جز معدود طرح‌هایی که سود خوبی به سرمایه‌گذاران خود داده‌اند، معمولاً طرح‌های استارتاپی منجر به شکست می­شوند.

برای نمونه یکی از استارتاپ‌هایی که توانست سود کلانی را نصیب سرمایه‌گذاران اولیه خود کند پولکادات بود. هدف اصلی این استارتاپ اتصال زنجیره‌های عمومی و خصوصی، اوراکل‌ها، برنامه‌های غیرمتمرکز و ارائه خدمات برای انجام کار در کنار یکدیگر است. پولکادات نسل جدید پروتکل‌های بلاک‌چین است. این پروژه سعی دارد شبکه‌ای واحد از بلاک‌چین‌های هدفمند و یکپارچه ایجاد کرده و از این طریق بر مشکلات مقیاس‌پذیری (کندی و پرهزینه بودن تراکنش‌ها) و تعامل‌پذیری در فضای ارزهای دیجیتال غلبه کند.

همان‌طور که ملاحظه می­شود نکته کلیدی در موفقیت یک استارتاپ راه حلی است که برای مسائل موجود ارائه می­شود. سرمایه‌گذاری هوشمندانه در استارتاپ‌ها به این معناست که سرمایه‌گذاری خود را معطوف به طرح­هایی کنیم که راه‌حل جدید به مسائل یا چالش‌های فعلی صنعت خواهند داشت.

فرایند انتخاب بهترین استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری درازمدت

اما فرایند درست و منطقی انتخاب بهترین استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری درازمدت چیست؟ به طور خلاصه اصلی‌ترین نکاتی که در این ارتباط باید به آن‌ها توجه داشت، در سؤال‌هایی خلاصه می‌شود که لازم است قبل از هر چیز پاسخی برایشان پیدا کنیم. اولین سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که «مدل کسب‌وکار محصول چیست؟» و در ادامه باید جستجو کرد که «آیا محصول معرفی شده نمونه مشابهی دارد؟» سؤال دیگر اینکه «آیا محصول به‌عنوان اختراع ثبت شده است؟» همچنین بسیار اهمیت دارد نسبت به محصول موردنظر این شناخت را پیدا کنیم که «نمونه محصول اولیه به‌درستی کار می­کند؟» و «چرخه عمر محصول چیست؟»

نکات لازم قبل از سرمایه‌گذاری

علاوه بر یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها، چند نکته مهم نیز وجود دارد که قبل از سرمایه‌گذاری روی یک محصول، باید درباره آن‌ها مطمئن شویم. «اطمینان از اصالت محصول و شرکت»، «وجود نهاد مالی یا ناظر برای تضمین سرمایه‌گذاری» و بالاخره «وجود قرارداد سرمایه‌گذاری مورد تأیید» از مهم‌ترین این نکات است.

یکی از مطمئن‌ترین و هوشمندانه‌ترین روش‌هایی که هم پاسخ به پرسش‌های یاد شده باشد و هم اطمینان‌های لازم را در این ارتباط فراهم کند، پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی هستند.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی

در حال حاضر پلتفرم‌های متعددی با اخذ مجوز از فرابورس اقدام به ارائه خدمات تأمین مالی جمعی نموده‌اند. مزیت استفاده از این پلتفرم‌ها برای سرمایه‌گذاری، تضمین اصل سرمایه شما توسط نهادهای ثالث می­باشد. اما همچنان ممکن است کلاهبردارانی در قالب پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی اقدام به جذب سرمایه نمایند؛ بنابراین آنچه اهمیت حیاتی دارد، بررسی و تأیید مجوزهای سکوهای تأمین مالی جمعی و کسب اطمینان در این زمینه است.

این بررسی‌ها به این دلیل اهمیت دارد که در حال حاضر سکوهای تأمین مالی جمعی با چالش‌هایی مانند موارد زیر مواجه هستند:

  • میزان اعتماد تأمین‌کنندگان به سکوها و عاملین
  • عدم شفافیت در جمع‌آوری، توزیع و هزینه‌کرد طرح
  • محدود بودن سرمایه‌پذیری به ریال
  • ضمانت اجرایی و نظارت بر تعهدات سکوها و عاملین
  • استنادپذیری قانونی و قراردادهای بین ذی‌نفعان
  • نقدشوندگی و تبدیل‌پذیری سرمایه‌گذاری
  • عدم وجود بازار ثانویه

عدم ثبت قابل استناد دارایی‌ها و رعایت الزامات مبارزه با پول‌شویی هم یکی دیگر از مواردی است که سکوهای تأمین مالی جمعی در زمینه اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران باید مدنظر داشته باشند.

پلتفرم تأمین مالی جمعی ققنوس

سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس با بهره‌گیری از بلاک‌چین اقدام به رفع عمده این چالش‌ها نموده است. تأمین مالی مبتنی بر اهدا، یکی از راهکارهای مرتفع کردن بخشی از این چالش‌ها است. ایجاد حساب خیریه در ققنوس و تعیین دارایی‌های قابل اهدا، تعیین چارچوب شرایط برداشت (چند امضایی)، نظارت‌پذیری در دریافت و هزینه‌کردن هدایا و طراحی مدل خیریه مبتنی بر توکن جدید هم از دیگر راهکارها در این ارتباط است. همچنین از دیگر مصداق‌های رفع این چالش‌ها در سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرضه اولیه در قالب پیشنهاد و قیمت متغیر
  • تأمین مالی مبتنی بر پاداش
  • ایجاد توکن (دارایی)
  • قرارداد هوشمند جهت احراز شرایط طرح
  • عرضه اولیه در صرافی داخلی و خارج از ققنوس
  • بازار ثانویه و بازارگردانی
  • مدل‌سازی الگوهای فروش آتی/سلف
  • انطباق با دستورالعمل ابلاغی شورای‌عالی بورس
  • تهاتر توکن پاداش به سایر توکن‌های موجود در شبکه ققنوس
  • بهره‌گیری از سرویس یکپارچه KYC ققنوس
  • تأمین مالی مبتنی بر بدهی
  • امکان ایجاد حساب امانی جهت تودیع وثیقه وام توسط افراد

برای آشنایی هرچه بیشتر با طرح‌های در حال تأمین مالی، می‌توانید به صفحه سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس مراجع کنید. در حال حاضر دو طرح در فرایند جذب سرمایه حضور دارند که می‌توانید جزئیات آن‌ها را در وب‌سایت ققنوس مشاهده بفرمایید.