سکوی تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی ققنوس که به عنوان اولین سکوی تامین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین شناخته می‌شود، با ایجاد شبکه‌ای گسترده از مشتریان و دارابودن ۵۰ هزار کاربر یکی از بزرگ‌ترین سکوهای تامین مالی کشور را ایجاد کرده است.

فناوری‌های نوین همیشه موردتوجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران پیشرو بوده است. بلاک‌چین نیز از جمله فناوری‌هایی است که طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از بانک‌ها، سازمان‌های بزرگ و اپراتورها را به خود جلب کرده و راهی نوین جهت برقراری امنیت هرچه بیشتر و خدمت‌رسانی هرچه بهتر، به‌صورت غیرمتمرکز را برای کاربران خود ایجاد می‌کند.

میزبانان شبکه ققنوس در سکوی تامین مالی جمعی

در داخل ایران، شبکه ققنوس در راستای توسعه این فناوری نوین با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات بانکهای،

همراه شده است تا خدمات متنوعی در اقتصاد دیجیتال را به کاربران ارائه دهد. این خدمات با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده یا همان بلاک‌چین، برای ناشران معتمد، امکان منتشر کردن گواهی‌های امن دیجیتال (توکن) را فراهم آورده است. این توکن‌ها بر پشتوانه دارایی این ناشران منتشر می‌شوند و حداکثر امنیت را برای کاربران فراهم می‌کنند.

کاربران سکوی تامین مالی جمعی ققنوس به‌وسیله کیف توکن ققنوس می‌توانند با خرید انواع توکن در طرح‌های تأمین مالی جمعی شرکت کنند. تمام دارایی‌های افراد به‌صورت رمزنگاری شده و امن نزد شبکه ققنوس و سرور کلیه میزبان‌های سکوی تامین مالی نگه‌داری می‌شود. کاربران همیشه می‌توانند از طریق کیف پول خود به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشند.

شرکت ققنوس به‌عنوان یکی از میزبانان شبکه ققنوس و یکی از پیشگامان عرصه توسعه فناوری‌های نوین بر بستر دفتر کل توزیع شده (بلاک‌چین) و مطابق با ضوابط و الزامات ذکرشده در دستورالعمل تأمین مالی جمعی فرابورس، سکوی تأمین مالی جمعی خود را برای ارائه خدمات امن و شفاف به‌منظور تأمین نیازهای مالی کسب‌وکارها پدید آورده است.

طراحی سکوی تامین مالی ققنوس

سکوی تأمین مالی ققنوس پس از انجام تحقیقات دقیق و بررسی تمام‌وکمال نحوه فعالیت نمونه‌های خارجی سکوهای تأمین مالی جمعی و مشارکت نخبگان در بازار سرمایه ایران طراحی شده است. این فرایند که بر بستر دفتر کل توزیع شده اجرا می‌شود با ایجاد شفافیت، پاسخگویی و ترغیب حداکثری سرمایه‌گذاران برای مشارکت، خاطر آسوده‌ای را برای متقاضی تأمین مالی فراهم می‌کند.

تأمین مالی، بخش عظیمی از دغدغه‌های کارآفرینان را به خود معطوف کرده است. این کارآفرینان در ازای ایجاد فرصت شغلی و رفع بخشی از دغدغه‌های جامعه نیاز به جذب سرمایه و تأمین نقدینگی دارند. روش‌های متعددی برای تأمین منابع یک کسب‌و‌کار وجود دارد که کارآفرینان می‌توانند با بررسی جوانب مختلف و شرایط کسب‌وکار خود از میان آن‌ها مناسب‌ترین راه را انتخاب کنند. تأمین مالی جمعی خرد از طریق واگذاری گواهی شراکت در سکوی تامین مالی ققنوس از جمله روش‌هایی است که امروزه موردتوجه بسیاری از متقاضیان تأمین مالی قرار گرفته است.

متقاضی جذب سرمایه با شرکت دادن سرمایه‌گذاران در سود و زیان طرح، بخشی از ریسک این کار را میان سرمایه‌گذاران پخش می‌کنند. عدم مشارکت عموم در این نوع سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان محسوب می‌شود. شرکت ققنوس با روی کار آوردن شرکای راهبردی خود می‌تواند به کارآفرینان در پوشش این ریسک کمک شایانی کند.

مزایای سکوی تامین مالی جمعی ققنوس

شرکت ققنوس با ایجاد شبکه‌ای گسترده از مشتریان و دارابودن ۵۰ هزار کاربر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بلاک‌چینی کشور شناخته می‌شود. شفافیت دفتر کل توزیع شده به متقاضیان اجازه برخورداری از آدرس مشارکت‌کنندگان در طرح را می‌دهد. این فرایند به کارآفرینان امکان می‌دهد تا سرمایه‌گذاران را در فروش، خدمات، سود و زیان محصول مشارکت بدهند و مشتریان خود را به مشتریان فعال تبدیل کنند.

به‌صورت کلی می‌توان ارزش‌های ققنوس برای مشارکت‌کنندگان را به ۳ مورد دسته‌بندی کرد:

  • ارزشگذاری اولیه توسط صندوق خطرپذیر باعث ایجاد اطمینان خواهد شد
  • وجود یک سرمایه‌گذار هوشمند جهت نظارت بر طرح و اخذ تصمیم‌های بهینه
  • امکان لیست شدن طرح‌های دارای ویژگی در بازار ثانویه

سرمایه‌گذاران خطرپذیر

شرکت‌هایی که به‌عنوان شرکای راهبردی ققنوس فعالیت می‌کنند، به نام سرمایه‌گذاران خطرپذیر شناخته می‌شوند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر با آگاهی به ریسک‌ها و خطرات هر طرح اقدام به تزریق سرمایه در آنها می‌کنند. این ریسک با مدیریت تنوع سبدهای سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

سکوی تأمین مالی ققنوس با ایجاد فرصتی برای اطلاع از میزان استقبال از طرح‌های گوناگون به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا تخمینی از حدود ریسک سرمایه‌گذاری در هر طرح به دست آورند. همچنین وجود شرکای راهبردی دیگر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا منابع خود را به‌خوبی مدیریت کرده و بهترین نتیجه را از سرمایه‌گذاری کسب کنند.

به‌صورت کلی می‌توان ارزش‌های ققنوس برای ضامنان طرح را به سه مورد دسته‌بندی کرد:

  • امکان اهرم کردن دارایی‌های موجود برای افزایش بازدهی منابع صندوق
  • ایجاد درآمد جدید کارمزدی بازخرید سهام سرمایه‌گذاران خرد با فرمول توافقی
  • توزیع ریسک سرمایه‌گذاری
  • امکان ایجاد بازار ثانویه برای طرح
  • کشف قیمت در بازار ثانویه و ایجاد رفرنس برای ارزشگذاری استارتاپ

در انتها باید گفت در مدل ارائه شده در سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس ریسک‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای هرکدام از ذی‌نفعان به حداقل می‌رسد. همچنین امکان بررسی ریسک تزریق سرمایه برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود. متقاضیان جذب سرمایه نیز می‌توانند تمرکز خود را بر تولید و توسعه کسب‌وکار خود معطوف کنند. با ورود به صفحه سکوی تامین مالی ققنوس می‌توانید دو پروژه در حال جذب سرمایه را مشاهده کنید.