روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ و پروژه‌ها

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ و پروژه‌ها و نکاتی که باید برای جلب نظر سرمایه‌گذاران بدانید.

چگونه و از چه راه‌هایی می‌توان نظر سرمایه‌گذاران را به ایده‌های استارتاپی و پروژه‌های نوپا جلب کرد؟ و شاید مهم‌تر از این پرسش، اساساً سرمایه‌گذار را در کجا می‌توانیم جستجو و پیدا کنیم؟ اما پیش از یافتن پاسخی برای این سؤال‌ها لازم است تا با ماهیت و انواع امکان‌های سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی ازاین‌دست بیشتر آشنا شویم.

انواع سرمایه‌گذار: خطرپذیر و فرشته

به‌طورکلی سرمایه‌گذاران در دو نوع عمده شناسایی می‌شوند. یکی از مدل­‌های رایج سرمایه­‌گذاری در کسب‌وکارهای نوین، جذب سرمایه از صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری خطرپذیر است. سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شرکت‌های نوآور درحال‌رشد و تازه‌تأسیس را تأمین مالی می‌کنند، سهام شرکت را خریداری (تأمین مالی از طریق دارایی) و به توسعه محصول یا خدمات جدید کمک می‌رسانند. سرمایه‌گذاران در مدل خطرپذیر، با مشارکت فعال در اداره شرکت ایجاد ارزش کرده، با انتظار سود بالاتر، ریسک‌های بیشتر را می‌پذیرند و گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند.

فرشتگان کسب‌وکار عنوان یکی دیگر از مدل‌های اصلی در سرمایه‌گذاری است. این دسته از سرمایه‌گذاران با ورود خود به یک استارتاپ، به‌غیراز امید و تجربه، شبکه افراد و سرمایه را نیز به همراه می‌آورند. تفاوت آن‌ها با سرمایه‌گذاران معمولی در ریسک‌پذیری بالا، نوع مشارکت آن‌ها و میزان زمانی است که بر روی استارتاپ صرف می‌کنند.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین مالی استارتاپ‌ها

اما امکان‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوپا فقط به دو مدل یاد شده خلاصه نمی‌شود. پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین مالی استارتاپ‌ها هم یکی دیگر از این امکان‌ها است. تأمین مالی جمعی ابزار اشتراک عمومی برای سرمایه­گذاری در کسب‌وکارهایی است که بستر آنها بازار اینترنت یا پرداخت الکترونیکی باشد.

در این روش، شما طرح خود را در یک سایت به نمایش گذاشته و از افرادی که علاقه به مشارکت در پروژه دارند، درخواست تأمین مالی می­‌کنید. در نهایت پرداخت از طریق همان سایت انجام می­‌شود. به همین ترتیب شما نیز می­‌توانید در همان سایت تعهدی مبنی بر بازپرداخت تأمین مالی داشته باشید.

تأمین مالی جمعی به‌طورکلی یکی از کسب‌وکارهای جدید در دنیا محسوب می­‌شود که به لطف توسعه شبکه اینترنت ایجاد شده و علاوه بر ایجاد بستر فعالیت اقتصادی، محبوبیت خاصی هم در پروژه‌­های خیرخواهانه و اجتماعی یافته است.

در حال حاضر چهار مدل اصلی در تأمین مالی جمعی قابل‌تعریف است. یکی از این‌ها «مدل مبتنی بر کمک خیرخواهانه» است که اهدای کمک‌­های مالی بدون هیچ انتظار مالی و برگشت پول، ویژگی اصلی آن شمرده می‌شود. مدل دیگری که از تأمین مالی جمعی سراغ داریم، دریافت پاداش‌­های مادی و معنوی مختلف به‌ازای میزان کمک را شامل می‌شود که این روند را با عنوان «مدل مبتنی بر پاداش» می‌شناسیم. دریافت سهام کسب‌وکار و شراکت در سود یا زیان پروژه یا «مدل مبتنی بر سهام» هم از دیگر انواع تأمین مالی جمعی محسوب می‌شود و بالاخره چهارمین مدل تأمین مالی جمعی، دریافت اصل پول همراه با نرخ بهره مشخص در ازای میزان پرداخت است که از آن با عنوان «مدل مبتنی بر اعطای وام» نام می‌بریم.

نکات اساسی برای جذب نظر سرمایه‌گذار

اکنون پس از آشنایی بیشتر با امکان‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، این سؤال مطرح می‌شود که از چه راه‌هایی می‌توان نظر سرمایه‌گذاران را به پروژه‌های کسب‌وکار جلب کرد. نکات مهمی که در این ارتباط می‌بایست به آن‌ها توجه داشت، از این قرار است:

  • سرمایه­‌گذار اصلی کسب‌وکار شما، خود شما هستید که عمر و زمان خود را صرف آن می‌کنید؛ بنابراین مراقب سرمایه اصلی زندگی خود باشید!
  • برای کسانی که دنبال وام گرفتن از بانک هستند، قسمت مطالعات اقتصادی و مالی بیشتر اهمیت دارد اما برای کسانی که به دنبال شروع یک کسب‌وکار به معنای واقعی کلمه هستند، مطالعات بازار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  •  اولویت اصلی در طرح‌­های دانش‌بنیان و نوآورانه، تکمیل مطالعات تکنولوژیک و فنی است.
  •  جهت اخذ وام از بانک‌ها معمولاً طرح توجیهی در قالب برنامه کامفار موردنیاز است، درحالی‌که جذب سرمایه‌گذار غیربانکی صرفاً نیازمند طرح توجیهی صحیح و اصولی در قالب نرم­افزار اکسل است.
  • تأمین مالی در نهایت منجر به افزایش بدهی کسب‌وکار می­‌گردد، ولی شما شریکی نخواهید داشت. در مقابل، سرمایه­‌گذاری منجر به فروش سهام کسب‌وکارتان خواهد شد و بدهی برای شما به بار نخواهد آورد.
  • فروش سهام به سرمایه‌­گذاران بیرونی اعم از شتاب­‌دهنده­‌ها یا صندوق­‌های خطرپذیر نباید به‌قدری باشد که شما دیگر اختیاری در تصمیم‌­گیری‌های کسب‌وکارتان نداشته باشید.

هرکدام از روش­های جذب سرمایه متناسب با نیازها و مراحل رشد مختلف کسب‌وکارها شکل‌گرفته‌اند؛ بنابراین انتخاب با شماست که کدام‌یک را انتخاب کنید و لزومی ندارد هر روش سرمایه­‌گذاری یا تأمین مناسب کسب‌وکار شما باشد.

در حال حاضر دو استارتاپ فعال در حال گذراندن فرایند تأمین مالی در ققنوس هستند. برای مشاهده طرح‌های فعال و در حال جذب سرمایه در سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس روی دکمه زیر کلیک کنید.