معرفی مسابقه کارویامسابقه تلویزیونی کارویا به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای دانش بنیانی که از مرحله ایده اولیه گذر کرده‌اند و محصولی برای ارائه دارند امکان تأمین مالی را فراهم آورده است.

کارویا اولین برنامه تلویزیونی است که امکان سرمایه‌گذاری شهروندان عادی در شرکت‌های حوزه دانش‌بنیان را فراهم آورده است. به نقل از معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی باید گفت که رقم قابل‌توجهی برای طرح‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در این مسابقه در نظر گرفته شده است.

سرمایه‌گذاری شهروندان در طی برنامه تلویزیونی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی گارانتی می‌شود. این امر به معنی بازگشت نرخ سرمایه‌گذاری شده توسط شهروندان، در صورت شکست طرح‌های جذب‌کننده سرمایه است.

برنامه کارویا به‌منظور تأمین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسطی که از دوران ایده اولیه گذر کرده‌اند و دارای محصولی برای ورود به بازار هستند، اجرایی شده و به‌عنوان ایده‌ای نو در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

تیم‌های شرکت‌کننده

برای تیم‌های شرکت‌کننده در کارویا محدودیت موضوعی تعریف نشده و شرکت‌کنندگان می‌توانند از تمام حوزه‌ها آمادگی خود را برای حضور در این برنامه اعلام کنند. تماشاگران می‌توانند بلافاصله پس از پایان برنامه با ورود به پورتال سایت کارویا، مشاوره و راهنمایی لازم جهت سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های مدنظر را دریافت کنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی

کارویا به‌عنوان اولین برنامه در دنیا شناخته می‌شود که سرمایه‌گذاری شهروندان عادی بر روی کسب و کارا را تا این میزان ساده کرده است و با همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به آن‌ها گارانتی بازگشت سرمایه نیز ارائه می‌دهد.

این صندوق، مسئولیت تأمین مالی شرکت‌هایی که به‌عنوان دانش‌بنیان شروع به فعالیت می‌کنند را به عهده دارد و به‌عنوان مولد قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مصوب شده در سال ۱۳۸۹ توسط مجلس شورای اسلامی، فعالیت می‌کند.

روند انجام غربالگری تیم‌ها در کارویا

در طی پخش مسابقه کارویا حداقل ۲۰ طرح که به‌عنوان طرح‌های برتر انتخاب شده توسط داوران و کارشناسان معرفی می‌شوند، به‌منظور جذب سرمایه تا سقف ۴ میلیارد تومان بر روی سکوهای تأمین مالی جمعی قرار می‌گیرند. کارویا برنامه‌ای است که بر رقابت آزاد و منصفانه بنا شده است. صندوق نوآوری و شکوفایی، ۸۰ درصد از اصل سرمایه‌گذاری که توسط سرمایه‌گذاران حقیقی انجام می‌شود را تأمین می‌کند.

این برنامه که باهدف حمایت از مزیت‌های رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌منظور شناسایی این مزیت‌ها طراحی شده و با حمایت از ایده‌ها و طرح‌هایی که به ارائه محصول و خدمات رسیده‌اند علاوه بر فراهم‌آوردن حمایت مالی، امکان سرمایه‌گذاری از طریق عموم مردم را نیز برای آنها فراهم می‌کند.

در طول برنامه کارویا، تیم‌های شرکت‌کننده، طرح‌های خود را در طی یک ارائه نه‌چندان طولانی برای داوران و شرکت‌کنندگان مطرح کرده و میزان سرمایه موردنیاز خود برای توسعه کسب‌وکارشان را عنوان می‌کنند. این ارائه‌ها توسط پنج داور مورد بررسی قرار خواهند گرفت و طرح‌های منتخب معرفی می‌شوند. این طرح‌ها به‌منظور تأمین سرمایه بر روی سکوهای تأمین مالی جمعی ارائه خواهند شد.

نحوه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه

هر فرد به‌صورت حقیقی می‌تواند حداکثر پنج درصد از سرمایه موردنیاز تیم‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در مسابقه کارویا را با مراجعه به سایت «karoya.tv  » تأمین کند. شهروندان در پایان هر برنامه با مراجعه به این‌سایت می‌توانند راهنمایی‌های موردنیاز خود برای انجام سرمایه‌گذاری را دریافت کنند.

این برنامه تلویزیونی با میزبانی شبکه یک سیما در روزهای دوشنبه و سه شبکه، ساعت ۲۳ از تلویزیون ملی ایران پخش خواهد شد. کارویا با تلاش استودیو نوبین و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری ساخته شده است.

داوران مسابقه کارویا، مهدی محمدی، علی ناظمی، علی‌اصغر سعد آبادی، فاطمه جعفری و ویدا سینا هستند که در کنار تماشاکنندگان برنامه به بررسی تیم‌های شرکت‌کننده می‌پردازند. گفتنی است که قبل از شروع رقابت، شرکت‌های متقاضی حضور در برنامه طی دو مرحله کارگاهی به‌منظور یادگیری شیوه ارائه صحیح می‌گذرانند که با حضور افراد زیر برگزار می‌شود:

  • سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی
  • محمدرضا نوروزی مروج و ژورنالیست علم
  • علی‌اصغر سعدآبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی

برای آشنایی هرچه بیشتر با مسابقه کارویا و دیدن برنامه‌های سابق می‌توانید وارد وبسایت کارویا شوید.

همچنین مشاهده طر‌ح برگزیده فیجیتال بر روی صفحه سکوی تامین مالی جمعی ققنوس امکان پذیر است.