انواع تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها برای ادامه فعالیت و پیشرفت به تأمین مالی متناسب با نیازهایشان احتیاج دارند. اما اطلاع از انواع مختلف تأمین مالی برای استارتاپ‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و مدیران هر کسب‌وکار قبل از هرگونه اقدام برای جذب سرمایه باید از آن‌ها اطلاع دقیق داشته باشند.

روش‌های تأمین مالی استارتاپ‌ها و جذب سرمایه‌گذار و تأمین سرمایه پروژه‌های فناورانه کدام است و در این ارتباط باید چه اصل‌هایی را در نظر گرفت؟ تأمین مالی در بیان ساده اتخاذ هرگونه روش تأمین پول و نقدینگی برای توسعه کسب‌وکار است.

شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار قبل از هر چیز باید بدانید چه میزان از سرمایه موردنیاز را در اختیار ندارید و لازم است نسبت به تأمین مالی آن اقدام کنید. اما یک نکته بسیار مهم این است که تأمین مالی در زمان مناسب خود و نه در هر زمان و به هر قیمتی راهگشا خواهد بود. بر این اساس در ادامه روش­‌های مختلف تأمین مالی در کشور را معرفی و نسبت به مزایا و معایب هرکدام بحث می‌­کنیم.

 

وام‌های بانکی

متداول­‌ترین روش تأمین مالی، وام گرفتن در قالب عقود اسلامی از بانک‌ها است. مثلاً اگر شما برای کسب‌وکارتان نیاز به خرید یک دستگاه داشته باشید، می­‌توانید به بانک مراجعه کرده و درخواست وام جعاله نمایید، یا اگر کسب‌وکار شما ناظر به واردات یا صادرات است می­‌توانید از تسهیلات مضاربه در بانک استفاده کنید. البته در اغلب موارد کسب‌وکارهای مجازی در ایران، اقدام به اخذ وام قرض­‌الحسنه به میزان پایین از بانک‌ها در جهت راه­اندازی سایت و هزینه­‌های اولیه می­‌کنند.

لازم به تأکید است، ساختار بانکی کشور تمایل چندانی به تأمین مالی طرح­‌های با ریسک بالا نداشته و به‌صورت مستقیم کسب‌وکارهای فضای مجازی را حمایت نمی‌­کند، اما برخی صندوق­‌های دولتی در راستای همین هدف تشکیل شده­‌اند. اگر وام‌گرفته شده از بانک به انجام مصارف جاری کسب‌وکار شما ختم شود، شما صرفاً از بانک وام گرفته‌­اید، اما زمانی که این پول صرف توسعه کسب‌وکار و گسترش نفوذ آن در میان مردم شود، شما تأمین مالی کرده‌­اید.

 

تأمین مالی

تأمین مالی جمعی ابزار اشتراک عمومی برای سرمایه­‌گذاری در کسب‌وکارهایی است که بستر آن‌ها بازار اینترنت یا پرداخت الکترونیکی باشد. در این روش، شما طرح خود را در یک سایت به نمایش گذاشته و از افرادی که علاقه به مشارکت در این پروژه دارند درخواست تأمین مالی می­‌کنید و در نهایت پرداخت از طریق همان سایت انجام می‌­شود. شما نیز می­‌توانید در همان سایت تعهدی مبنی بر بازپرداخت تأمین مالی داشته باشید. تأمین مالی جمعی به‌طور کلی یکی از کسب‌وکارهای جدید در دنیا محسوب می­‌شود که به لطف توسعه شبکه اینترنت ایجاد شده است و علاوه بر ایجاد بستر فعالیت اقتصادی، محبوبیت خاصی هم در پروژه‌های خیرخواهانه و اجتماعی یافته است.

سرمایه‌گذاری

سرمایه­‌گذاری در بیان ساده به جذب سرمایه برای کسب‌وکار اشاره دارد. سرمایه­‌گذاری می­‌تواند به شکل سنتی و با جذب سرمایه خانواده و دوستان صورت گیرد، یا می­‌تواند به شکل جدید خود و از طریق فروش دارایی فکری یا سهام شرکت رخ دهد.

یکی از مدل­‌های رایج سرمایه‌­گذاری در کسب‌وکارهای نوین، جذب سرمایه از صندوق­‌های سرمایه­گذاری خطرپذیر است. سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکت‌های نوآور درحال‌رشد و تازه‌تأسیس را تأمین مالی می‌کنند، سهام شرکت را خریداری (تأمین مالی از طریق دارایی) و به توسعه محصول یا خدمات جدید کمک کرده و با مشارکت فعال در اداره شرکت ایجاد ارزش می‌کنند. با انتظار سود بالاتر، ریسک‌های بیشتر را می‌پذیرند و گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند.

 از آنجایی که در علم اقتصاد، بازدهی رابطه مثبت با ریسک دارد، بنابراین سرمایه‌­گذاری در طرح‌­هایی که با هزینه پایین، بازدهی بالایی ایجاد می‌­کنند توأم با ریسک خواهد بود. به همین دلیل است که سرمایه‌­گذاری در طرح‌­های نوآورانه را اصطلاحاً سرمایه­‌گذاری مخاطره‌­آمیز می‌­گویند و بنگاه­‌هایی که به دنبال شناسایی و جذب این‌­گونه طرح‌­ها هستند، «صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری جسورانه» نیز نام دارند. این صندوق‌­ها فرصت مناسبی را برای شما جهت سرمایه‌­گذاری در طرح کسب‌وکار فضای مجازی فراهم می‌­کنند.

فرشتگان کسب‌وکار

فرشتگان کسب‌وکار اشخاصی هستند که با ورود خود به یک استارتاپ، به‌غیر از امید، تجربه، شبکه افراد و سرمایه می‌آورند. تفاوت آن‌ها با سرمایه‌گذاران معمولی در ریسک‌پذیری بالا، نوع مشارکت آن‎ها و میزان زمانی است که بر روی استارتاپ می‌گذارند.

رویدادها

رویداد یک نوع ابزار بازاریابی برای شرکت­‌هایی است که حاضرند در راستای توسعه کسب‌وکار خود از ایده‌­های جدید استفاده کنند. برای مثال فرض کنید شرکت سامسونگ باهدف دستیابی به فناوری جدید تلفن همراه، رویدادی در این زمینه ایجاد می­کند و از شرکت­‌های دانش‌بنیان و یا ایده‌پردازان دعوت می‌­کند تا طرح‌های خود را ارائه کنند.

بعد از برگزاری رویداد طرح‌های برتر توسط سامسونگ خریداری شده و یا تأمین مالی می‌­شوند؛ بنابراین باید بدانیم اصل برگزاری رویداد، به تأمین نیازهای شرکت‌ها برمی­گردد. ولی رویداد را می‌­توان فرصتی منحصربه‌فرد برای کسانی دانست که ایده‌­های خوبی در زمینه کسب‌وکار مجازی دارند. در حال حاضر رویدادهای متنوعی در ایران در موضوعات مختلف برگزار می‌­شود.

شتاب­‌دهنده‌­ها

کسانی که وارد کسب‌وکارهای فضای مجازی می‌­شوند، معمولاً صاحبان ایده علمی هستند و تخصصی در فضای کسب‌وکار ندارند. دانشجویی را تصور کنید که بعد از اتمام دوره تحصیلی خود در یکی از گرایش­‌های مهندسی، در زمینه خاصی دست به ابتکار بزند و بتواند نمونه موفقی از آن را تولید کند. این فرد، تازه ابتدای راه ورود به بازاری است که پیچیدگی­‌های بسیاری دارد. نیاز به شتاب­دهنده­‌ها به‌عنوان یک ساختار منسجم و حمایتی از همین­‌جا شکل می‌­گیرد.

شتاب­دهنده‌­ها معمولاً قرارداد مشارکتی با شما منعقد می‌­کنند و ضمن آوردن سرمایه نقدی به شرکت، در امور شرکت­‌داری و ورود به بازار نیز فعالیت می­‌کنند. شتاب­دهنده به دنبال کوتاه‌­کردن پروسه راه­اندازی کسب‌وکار شماست؛ بنابراین عنصر زمان در این میان اهمیت دوچندانی می‌­یابد و لازم است شما و شتاب‌ذهنده‌­تان برنامه زمان‌بندی دقیقی در خصوص فرایندهای اجرایی تا راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشید. شتاب­دهنده‌­ها معمولاً با کسانی که در کسب‌وکارهای مدنظر شما تجربه بالایی دارند ارتباط برقرار کرده و موجب می­‌شوند اطلاعات و نکات مفید و بسیار مهمی به شما منتقل شود. این افراد باتجربه و به اصلاح استخوان ترکانده، منتور یا مربی نیز نامیده می­‌شوند.

مراکز رشد و پارک‌ها

معمولاً دولت­‌ها نیز باهدف حمایت از کسب‌وکارهای نوین اقدام به تأسیس مراکز رشد و پارک می­‌کنند که عمدتاً ناظر بر کسب‌وکارهای دانشگاهی است. اگر کسب‌وکار نوپا دارید که هنوز به مرحله تجاری نرسیده است باید سراغ مراکز رشد بروید، ولی اگر کسب‌وکارتان به حدی رسیده است که می­‌توان آن را یک بنگاه اقتصادی دانست، پارک­های علم و فناوری در انتظار شما هستند. مراکز رشد شبیه به شتاب­دهنده‌­ها هستند اما تفاوت اندکی میان آنها وجود دارد.

از بهترین روش‌های جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها می‌توان به ورود به سکوهای تأمین مالی جمعی اشاره کرد. ققنوس ارائه‌دهنده بزرگ‌ترین سکوی تأمین مالی کشور با دارابودن بیش از ۴۰ هزار کاربر می‌تواند بهترین انتخاب در زمینه تامین مالی محسوب شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه سکوی تأمین مالی ققنوس مراجعه کنید.