موسسات مالی می‌توانند از طریق داده‌های ذخیره‌شده در یک بلاکچین، پروفایل‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای ایجاد کنند که امکان ارائه محصولات و خدمات بهتر را فراهم می‌کند.

خدمات فین‌تک با بهره بردن از زیرساخت‌های بلاکچین یا زنجیره بلوکی، عمدتاً بر جمع‌آوری اطلاعات درباره مصرف‌کنندگان و رفتارهای آن‌ها متکی است. این ویژگی موجب می‌شود تا مصرف‌کنندگان از محصولات شخصی‌سازی‌شده و قیمت‌های ارزان‌تر که با درک بهتر ترجیحات مصرف‌کننده امکان‌پذیر است، بهره‌مند شوند.

این روند را با عنوان «شخصی‌سازی در خدمات مالی» می‌شناسیم  که عبارت است از ارائه خدمات یا محصول ارزشمند بر اساس تجربیات شخصی و داده‌های تاریخی مشتری. به‌طور خلاصه، شخصی‌سازی می‌تواند به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک کند تا راه‌حل‌هایی را در زمینه نیازها و علاقه‌مندی‌های مشتریان خود ارائه دهند. اما این روند با زیرساخت‌های فناوری بلاکچین چگونه ارتباط پیدا می‌کند؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

 

شخصی‌سازی در خدمات مالی: ضرورتی برای ارتباطات بازار

شخصی‌سازی در خدمات مالی رفته‌رفته به یک ضرورت برای در ارتباط ماندن با مشتریان بازارهای مالی تبدیل می‌شود. امروز دیگر این روند محسوس است که سرمایه‌گذاری‌ها بر جذب مشتریان از طریق کانال‌های دلخواهشان، ایجاد توصیه‌ها و پیشنهادات بر اساس فعالیت تاریخی آن‌ها،  همچنین ایجاد باشگاه‌های عضویت قدرتمند متمرکز شده و راه‌حل‌هایی که نیازهای مخاطبان هدف آن‌ها را برآورده می‌کند، اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

این روزها به‌طور واضح مشاهده می‌کنیم که با توجه به فقدان تجربیات شخصی‌سازی‌شده در مؤسسات بانکی سنتی، بسیاری از مشتریان برای نیازهای بانکی خود به سمت مؤسسات فین تک و غیر مالی مانند فیس‌بوک، آمازون و اسنپ‌کش جذب می‌شوند.

پلتفرم «ونمو» Venmo نمونه‌ای جالب در این زمینه است. این پلتفرم که در ابتدا برای خدمات پرداخت طراحی شده بود، حالا به عنوان جایگزینی برای کیف پول نقد، چک و کارت‌های اعتباری، همچنین منبعی برای تأمین مالی جمعی تلقی می‌شود. رشد بی‌سابقه این شرکت در فضای «کیف پول مجازی» تنها به دلیل استفاده خلاقانه از ایموجی‌ها نیست، بلکه با ایجاد راه‌حل و تجربه‌ای که نیازهای نسل‌های جوان را برآورده می‌کند، ارتباط دارد. این موفقیت در نحوه ارتباط برقرار کردن با مخاطبان مشخصاً به فاکتورهای مختلفی چون «یوآی» UI و «یوایکس» UX کاربردی و آسان، تمرکز دقیق بر تجربه برنامه P2P،  حذف کارمزد تراکنش، همچنین فوری بودن ارسال و دریافت وجوه نسبت داده می‌شود.

همه این‌ها در عین حال هشداری به رویکردهای بانکداری سنتی هم هست و این پیش‌بینی را مطرح می‌کند که اگر بانک‌ها نتوانند به‌موقع شروع به ارائه تجربیات دیجیتالی برای جذب مشتریان خود کنند، نسل بعدی به‌احتمال زیاد پول خود را در جای دیگری به‌جز بانک‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

بلاکچین؛ زیرساختی برای شخصی‌سازی خدمات 

بلاکچین پلتفرمی برای انجام معاملات بدون واسطه، از یک فرد یا همتا به‌طور مستقیم به دیگری است. در اصطلاح پرداخت الکترونیکی به این معنی است که یک نفر می‌تواند بدون استفاده از بانک یا هر واسطه دیگری به شخص دیگری پرداخت داشته باشد. در این فرآیند، تمام جنبه‌های تراکنش توسط یک کامپیوتر یا یک پایگاه داده انجام می‌شود.

بلاکچین که در ابتدا به‌عنوان پلتفرمی برای ذخیره و انتقال ارز بیت کوین در نظر گرفته شده بود، امروز به الگویی ساختاری تبدیل شده که برخی از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر از زمان ظهور اینترنت یاد می‌کنند.

بلاکچین وعده داده، کاری را که اینترنت برای اطلاعات انجام داده برای ارزش انجام دهد. کنترل غیرمتمرکز، حذف عدم تقارن‌ها و تغییر نحوه تراکنش و تعامل ما با همه چیز. در واقع بلاکچین وعده فعال کردن، توانمندسازی و ایجاد انقلاب در نقل و انتقال پول و تجارت دارایی، همچنین به اشتراک‌گذاری منابع را به ما می‌دهد.

اولین ویژگی تعیین‌کننده این فناوری جدید و نوپا، توزیع یا اشتراک‌گذاری آن است. بلاکچین به‌جای اینکه روی یک کامپیوتر قرار گیرد، یک پایگاه داده است که در چندین ماشین پخش شده است. همه می‌توانند به بلاکچین دسترسی داشته باشند، محتویات آن را مشاهده کنند و تراکنش‌های جدید اضافه کنند.

امکانات فناوری بلاکچین در نحوه عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی انقلابی ایجاد کرده و می‌تواند با ایجاد یک دفتر کل امن و قابل بازرسی آسان برای مقادیر بی‌پایان تراکنش‌ها، کارایی و امنیت بانک‌ها را افزایش دهد. به‌این‌ترتیب خدمات بانکداری یکی از اولین صنایع بزرگی که بلاکچین را پذیرفته است.

 

کاربردهای بلاکچین در شخصی‌سازی خدمات مالی

ویژگی‌ بارز بلاکچین غیرمتمرکز بودن آن است. این ویژگی در زمینه پایگاه‌های داده، به این معنی است که به‌روزرسانی و نگهداری پایگاه داده بلا‌کچین توسط بسیاری از کاربران کنترل می‌شود و نه توسط یک فرد یا نهاد. اما در زمینه شخصی‌سازی خدمات مالی، بلاکچین چه کاربردهایی دارد؟

ایجاد سوابق دیجیتالی دائمی

توابع مختلف زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در یک بلاکچین خصوصی اعمال کرد تا به‌طور همزمان انجام شوند. برای نمونه بانک‌ها می‌توانند از این امکان برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تأیید و اعطای وام خود استفاده کنند. همچنین از این طریق سوابق دیجیتالی ایجاد می‌شود که به‌صورت آنی ذخیره می‌شوند و هزینه‌های تحمیل‌شده توسط واسطه‌های سنتی را کاهش می‌دهد.

پروفایل‌‌های شخصی‌سازی‌شده‌ 

همزمان که بانک‌ها به انجام وظایف خود از طریق بلاکچین ادامه می‌دهند، پروفایل‌های قابل حسابرسی مشتریان  را نیز بدون تلاش خاصی ایجاد خواهند کرد. بانک‌ها می‌توانند از طریق داده‌های ذخیره‌شده در یک برنامه بلاکچین، بر اساس اطلاعات مشتریات پروفایل‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای ایجاد کنند که امکان ارائه محصولات و خدمات بهتر را فراهم می‌کند. بانک‌های بزرگ همچنین منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری در فناوری بلاکچین دارند و در نتیجه می‌توانند پیشنهادات رقابتی‌تری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

برنامه‌ریزی با قراردادهای هوشمند

بلاکچین همچنین از طریق قراردادهای هوشمند قادر است شخصی سازی خدمات مالی را به مرحله‌ای تازه ارتقاء دهد. از طریق این قراردادها به آسانی می‌توان دسته‌بندی‌هایی متنوع و متناسب از نیازها و علاقه‌مندی‌های گروه‌ها و نسل های مختلف جوامع  را شناسایی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

 

شخصی‌سازی خدمات مالی در بانکداری

شخصی‌سازی در بانکداری در درجه اول مربوط به فروش نیست، بلکه در ارتباط با رسیدگی به نیازهای بی‌شمار مشتری مانند اطلاعات، خدمات و مشاوره تخصصی است. به‌طور خلاصه این فرآیند را می‌شود چنین توضیح داد که؛ «یک تجربه شخصی، تجربه فردی مناسب را در زمان مناسب ارائه می‌دهد».

تلاش‌های بزرگ شخصی‌سازی با درک عمیق مشتری شروع و به پایان می‌رسد. این فرایند  به تقویت انسجام بین دسته‌بندی‌های محصولات (حساب‌های چک/پس‌انداز/کارت اعتباری، وام‌های شخصی/مسکن/خودرو و غیره) کمک کرده و تجربه‌ای پایدار و بدون نگرانی را به مشتریان ارائه می‌دهد.

به‌طور کلی نمودهای شخصی‌سازی خدمات مالی را می‌توان در سه فاکتور اصلی خلاصه کرد:

  • نمایه‌سازی از گروه‌های مختلف مشتریان، بانک‌ها و مؤسسات را قادر می‌سازد تا پیشنهادات قانع‌کننده و فرصت‌های هدفمند را بر اساس عوامل جمعیت‌شناسی، روان‌شناختی و محرک‌های رفتاری ایجاد کنند.
  • جذابیت برند را از طریق ابزارهای تعامل دیجیتال را برای نسل‌هایی که کانال‌های دیجیتال را به فیزیکی ترجیح می‌دهند، بهبود می‌بخشد.
  • راه‌حل‌های جدیدی را شناسایی می‌کند که می‌توانند برای نیازهای برآورده نشده جذاب باشند و باعث رشد فزاینده شوند.

 

ملاحظاتی در مسیر شخصی‌سازی خدمات مالی

باید این واقعیت را پذیرفت که مشتریان به‌طور معمول جذب موسساتی می‌شوند که می‌توانند ارزش‌های بیشتری خلق کنند. بنابراین موسسات باید از خود بپرسند که چه ارزش‌های اضافی می‌توانند برای حفظ وفاداری مشتریان خود ارائه دهند.

مؤسسات مالی با تقلید از خرده‌فروشان و شرکت‌های فناوری که در تلاش‌های خود در زمینه تجربیات شخصی‌سازی‌شده مشتری پیشرو هستند، سود خواهند برد. همان‌طور که مشتریان وارد مراحل مختلف زندگی می‌شوند، نیازهای آن‌ها به‌سرعت تغییر می‌کند، اما تنها چیزی که ثابت می‌ماند تمایل آن‌ها به شرکت‌هایی است که زندگی‌شان را آسان‌تر می‌کند.

شرکت‌هایی که ارائه یک تجربه شخصی به مشتریان منحصربه‌فرد خود را در اولویت قرار می‌دهند، پایه و اساس وفاداری مداوم را خواهند ساخت.

قبل از پیاده‌سازی و اجرای استراتژی شخصی‌سازی، بانک‌ها باید مکثی کنند و از خود بپرسند که آیا واقعاً پاسخ دو سؤال کلیدی زیر را می‌دانند؟

  • آیا من واقعاً مشتریان خود را درک می‌کنم؟ همان‌طور که قبلاً اشاره شد، یک استراتژی شخصی‌سازی موفق با مشتری شروع می‌شود و با مشتری به پایان می‌رسد. ایجاد دانش دقیق و کامل از نیازها و ترجیحات بالقوه مشتریان در مراحل مختلف زندگی‌شان کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
  • جذب مشتری چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ برای برقراری ارتباط عمیق با مشتریان خود، روی لحظات کلیدی و دارای بار عاطفی و مهم تمرکز کنید و به آن‌ها اهمیت بدهید. این رویکرد باعث ایجاد روابط پایدار و معنادار می‌شود. باید بتوانید لحظه‌هایی را که برای برقراری شراکت‌های استراتژیک مناسب است، شناسایی و دنبال کنید.

در نهایت، در حالی که ممکن است پیاده‌سازی یک تجربه کاربری شخصی‌شده دشوار به نظر برسد، موسساتی که این کار را با موفقیت انجام می‌دهند، موقعیت خود را برای رقابت با فهرست رو به رشد رقبا حفظ خواهند کرد. نباید از این ظرفیت غافل بود که سرمایه‌گذاری‌های کنونی در ایجاد بهترین استراتژی‌های شخصی‌سازی مشتری، تجربیات لذت‌بخشی را برای مشتری ایجاد می‌کنند که اطمینان می‌دهد مشتریان شما در کنارتان باقی خواهند ماند.

 

……………………………………………………………………………………..

 در این ارتباط همچنین می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید

نقش فین‌تک در بهره‌وری خدمات مالی

پول دیجیتال چگونه خدمات مالی را توسعه می‌دهد؟

آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه فین‌تک

…………………………………………………………………………………….

 

برای آشنایی با پلتفرم تأمین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.