هیچ رویکرد یکسانی برای کمپین تأمین مالی جمعی وجود ندارد، اما نکاتی کلیدی را برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت این کمپین‌ها می‌توان در نظر گرفت.

برای اجرای یک کمپین تأمین مالی جمعی موفق، باید توجه تعداد زیادی از حامیان را به خود جلب کنید و آن‌ها را متقاعد کنید که پروژه شما ارزش سرمایه‌گذاری توسط آن‌ها را دارد. به‌طور کلی می‌توان اصول  و الفبایی را برای بهره بردن از تأمین مالی جمعی در نظر گرفت. این مقاله راهنمایی برای استارت‌آپ‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک است که علاقه‌مند به یادگیری نحوه استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین بودجه  موردنیاز خود هستند.

تأمین مالی جمعی به این مفهوم است که یک «جمعیت» به‌جای یک یا دو سرمایه‌گذار عمده، یک پروژه یا تجارت را تأمین مالی می‌کنند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که کسب‌وکارها، سازمان‌ها یا افراد یک کسب‌وکار را بدون ابزار سنتی و با کمک‌های کوچک گروه‌هایی از مردم تأمین مالی می‌کنند. با دریافت بودجه لازم برای جریان نقدی، این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند پروژه‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند. بیشتر این کمپین‌ها از طریق پلتفرم‌های اینترنتی انجام می‌شوند و چارچوب‌های زمانی تعیین کرده‌اند که چه زمانی و با چه اهدافی می‌توان از چنین امکانی بهره‌برداری کرد.

 

توجه به قوانین تأمین مالی جمعی

اکثر سایت‌های تأمین مالی جمعی قوانین خاصی دارند. بعضی از آن‌ها سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام را مجاز نمی‌دانند و فهرستی از موارد ممنوعه‌ای دارند که اجازه ندارید در پروژه خود بگنجانید. عاقلانه است که این قوانین را قبل از انتخاب یک پلتفرم به‌طور کامل بخوانید تا مجبور نباشید کمپین خود را قبل از شروع متوقف کنید.

اگر قوانین را نادیده بگیرید و وارد کمپین تأمین مالی جمعی شوید، احتمال موفقیت شما به‌شدت کاهش می‌یابد. پس لازم است در مورد پلتفرم‌های مختلف تأمین مالی جمعی به‌اندازه کافی تحقیق کنید تا بفهمید که کدام‌یک برای کسب‌وکار شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

چالش‌های تأمین مالی جمعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کمپین تأمین مالی جمعی راهی آسان یا رایگان برای کسب درآمد است، اما برای ایجاد پروژه‌ای که پشتیبان‌ها آن را به‌عنوان یک ایده ارزشمند تلقی کنند، به تلاش زیادی نیاز است. واقعیت این است که موفقیت در کمپین‌های تأمین مالی جمعی تضمین‌شده نیست، بخصوص که همین‌طور که سرمایه‌گذاری جمعی بیشتر و بیشتر محبوبیت پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران هم در انتخاب پروژه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند زیرک‌تر شده‌اند.

باید این نکته را در نظر بگیرید که ایجاد کمپینی با حمایت گسترده می‌تواند به‌راستی یک چالش باشد. این فرآیند نیاز به تلاش، بازاریابی قوی، بنیان‌گذاران قابل اعتماد و یک محصول با کیفیت دارد.

برای کمپین تأمین مالی جمعی به‌طور کلی می‌توان پنج چالش کلیدی در نظر گرفت. این چالش‌ها عبارتند از:

  • یافتن و اجرای یک استراتژی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه قبل، حین و بعد از کمپین
  • ایجاد پیام مناسب در توضیحات کمپین که علاقه به محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد
  • تهیه یک ویدیوی کمپین آموزنده و هیجان‌انگیز که محصول و مزایای آن را توضیح می‌دهد (چالش اصلی این است که ساخت یک ویدیوی واقعاً خوب و با تأثیر بالا گران است)
  • برنامه‌ریزی پاداش برای به حداکثر رساندن استراتژیک ROI
  • یافتن مؤثرترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش تحقق پاداش

باید به این نکته توجه داشت که این چالش‌ها فقط موانعی هستند که باید هنگام ایجاد یک کمپین تأمین مالی جمعی در نظر گرفت. بنابراین، علاوه بر چالش‌های معمول، هر ارائه‌کننده ایده چالش‌های خاص خود را خواهد داشت که در مورد تجارت او منحصربه‌فرد خواهد بود.

در خصوص تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام هم چالش‌های دیگری پیش روی ما خواهد بود. یکی از این چالش‌ها تأکید بیشتر بر آموزش سرمایه‌گذاران بالقوه است که لزوماً سابقه سرمایه‌گذاری ندارند.تقریباً همه ما به خرید آنلاین محصولات عادت کرده‌ایم، بنابراین سرمایه‌گذاری در یک کمپین تأمین مالی معمولی بسیار آسان است. اما برای شخصی که عادت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ندارد، به‌طور طبیعی در سرمایه‌گذاری جمعی سهام مقاومت بیشتری نشان خواهد داد.

 

نکاتی برای موفقیت در تأمین مالی جمعی

هیچ رویکرد یکسانی برای کمپین تأمین مالی جمعی وجود ندارد، اما سه نکته کلیدی برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت این کمپین‌ها وجود دارد. بیایید این نکات را مرور کنیم.

  1. با حامیان ارتباط برقرار کنید

اهمیت شفافیت داشتن با حامیان در طول فرآیند کمپین‌ها و حتی پس از پایان کمپین‌ها هرگز نباید فراموش شود. این اصل را در نظر داشته باشید که هر محصولی که عرضه می‌شود ممکن است با تأخیرها و مسائل غیرقابل پیش‌بینی  مواجه ‌شود. در چنین مواردی بهترین راه حل صداقت داشتن و انتقال شفاف چالش‌ها به حامیان است.

پس از پایان کمپین از حفظ حامیان خود غافل نشوید. یک کمپین سرمایه‌گذاری جمعی موفق بر تقویت روابط با حامیان متمرکز است.

  1. مواد بازاریابی جذاب را به اشتراک بگذارید

یک بسته جذاب از مواد بازاریابی کمک می‌کند تا کمپین شما برجسته‌تر شود. با راه‌اندازی کمپین‌های جدید تأمین مالی جمعی، مهم است که کمپین خود را از سایرین متمایز کنید. ایجاد مواد بازاریابی قوی و گسترش کمپین از طریق شبکه شما بهترین راه برای به دست آوردن شناخت است.

  1. برای کمپین آماده شوید

برای گرفتن بهترین نتایج کمپین تأمین مالی جمعی، قبل از شروع کمپین، برای آن آماده شوید. به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید که قصد راه‌اندازی کمپین را دارید. قبل از راه‌اندازی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شخصی و شرکتی خود فعال باشید. به حامیان بالقوه هر فرصتی بدهید تا شما را پیدا کنند. ایجاد مواد بازاریابی مناسب نیز به زمان نیاز دارد. گمان نکنید که کافی خواهد بود یک روز قبل از شروع کمپین فیلم آموزشی کمپین را تهیه کنید و لازم است زمان کافی به خودتان بدهید. صرف چند هفته بیشتر برای توسعه یک برنامه و ایجاد هیجان در اطراف کمپین می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف سرمایه‌گذاری جمعی خود برسید.

نکته کلیدی: برای رسیدن به هدف تأمین مالی خود، باید کارهایی بیشتر از راه‌اندازی یک کمپین تأمین مالی جمعی انجام دهید. قبل و در طول کمپین خود شروع به بازاریابی کنید و به‌روزرسانی‌هایی را در مورد پیشرفت کسب‌وکار خود برای ایجاد رابطه با حامیان خود ارائه دهید.

 

سؤالات متداول دربارۀ  تأمین مالی جمعی

بسته به میزان آشنایی شما با تأمین مالی جمعی، ممکن است سؤال‌های مختلفی در ارتباط با فرآیند ایجاد یک کمپین تأمین مالی جمعی برای شما پیش بیاید. اما عمومی‌ترین سؤال‌ها در این ارتباط  را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تأمین مالی جمعی چیست؟

کمپین تأمین مالی جمعی شامل جمع‌آوری پول از گروهی از اهداکنندگان برای افزایش سرمایه است. منابع تأمین مالی جمعی می‌تواند شامل دوستان، اعضای خانواده، گروه‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران شخصی یا کسانی باشد که به کسب‌وکار شما علاقه دارند. هدف این است که گروه بزرگی را برای سرمایه‌گذاری خود جذب کنید تا سرمایه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری تجاری خود را افزایش دهید. سرمایه‌گذاری جمعی معمولاً به‌صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌های اختصاصی انجام می‌شود.

 تأمین مالی جمعی چه مزایایی دارد؟

افزایش سرمایه از طریق کمپین تأمین مالی جمعی جمعی مزایای متعددی دارد. اصلی‌ترین مزایای استفاده از این استراتژی به شرح زیر است:

  • ریسک مالی کم
  • افزایش آگاهی از برند
  • بازاریابی رایگان
  • گزینه‌ای برای آزمایش بازار قبل از راه‌اندازی
  • کنترل بر حقوق صاحبان سهام

نحوه بازپرداخت و تعهدات در سرمایه‌گذاری جمعی چگونه است؟

در کمپین تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا نیازی به بازپرداخت وجوه نیست. این نوع سرمایه‌گذاری جمعی معمولاً برای مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی طراحی شده است. تأمین مالی مبتنی بر بدهی در حقیقت یک وام است که باید با بهره بازپرداخت کنید. با سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش، اقلام ملموس، مانند محصولات رایگان، به افرادی داده می‌شود که برای شروع کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید پاداش‌های خود را بر اساس اندازه کمک مالی سازمان‌دهی کنید. برای تأمین مالی جمعی سهام، شرکت‌کنندگان با داشتن سهام شرکت شما پاداش مالی برای سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنند.

 

 

……………………………………………………………………………………..

 در این ارتباط همچنین می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید

آشنایی با انواع مدل‌های تامین مالی جمعی

سکوی تامین مالی جمعی ققنوس

تامین مالی جمعی مبتنی بر توکن؛ زاده فناوری، نیاز روز

…………………………………………………………………………………….

 

برای آشنایی با پلتفرم تأمین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.