شرکت ققنوس اولین و بزرگ‌ترین شرکت زیرساخت بلاک‌چین در ایران است که در سال ۱۳۹۷ با هدف بهره‌برداری از قابلیت‌ها و فرصت‌های تجاری فناوری بلاکچین تأسیس شد.

 

​​مأموریت ابتدایی ققنوس، ایجاد یک شبکه تبادل دارایی بر بستر فناوری دفترکل توزیع‌شده برای کاربرد‌های صنعت اقتصادی کشور بود که با  اتحاد گروهی از بزرگان اقتصاد ایران شکل گرفت.

این شرکت هم‌اکنون باتکیه‌بر راهکارهای شفافیت و تغییرناپذیری فناوری دفترکل توزیع‌شده، سعی در ارائه محصولات متنوع ایرانی بر روی شبکه بلاک‌چین و کاربردپذیری آن دارد.

یکی از محصولات کاربردی و مهم ققنوس، ارائه کیف‌ ریال دیجیتال به بانک‌های متولی است و تا کنون چندین پروژه ریال دیجیتال را پیش برده است. ققنوس در ابتدای راه با همکاری پست‌بانک پروژه «پست‌ریال» و با همکاری بانک ملی پروژه «نشان‌ریال» را انجام داد که پس از توقف پروژه ریال دیجیتال، همکاری ققنوس در پروژه ریال دیجیتال با پست‌بانک و دیگر بانک‌ها آغاز شد.

پروژه ریال دیجیتال پست‌بانک، پس از برنده‌شدن ققنوس در مناقصه این بانک آغاز شد و در ادامه مستقیماً از بانک مرکزی ایران مجوز دریافت کرد. کیف ریال دیجیتال پست‌بانک در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد.

پس از تجربه موفق ریال دیجیتال پست‌بانک، در چهار ماه اخیر، شرکت ققنوس برنده مناقصه کیف ریال دیجیتال بانک دی نیز شد و همچنین با تأیید بانک مرکزی، ریال دیجیتال را در اپلیکیشن همراه شهر پلاس و اسمارتیز بانک شهر عملیاتی خواهد کرد.

مدیرعامل ققنوس، مهدی قادری، همراه با تیم پروژه ریال دیجیتال ققنوس، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه، آخرین مرحله از تست فنی ریال دیجیتال بانک شهر را با حضور مسئولان بانک مرکزی به انجام رساندند و به‌زودی کیف ریال دیجیتال بانک شهر نیز عملیاتی خواهد شد.

در کنار پیش بردن پروژه ریال دیجیتال بانک شهر در چهار ماه گذشته ، ققنوس پروژه ریال دیجیتال دو بانک دیگر یعنی صادرات و پاسارگاد را نیز پیش می‌برد و این دو پروژه نیز به‌زودی عملیاتی خواهند شد.

کیف ریال دیجیتال ققنوس به دلیل زیر ساخت آماده بلاک‌چینی که دارد می‌تواند هر محصول کاربردی بلاک‌چینی دیگر را مانند قرارداد هوشمند، ایجاد مولتی اپلیکیشن، امکان اتصال مستقیم سفته و امضای دیجیتال و… را به خود اضافه کرده و از دیگر کیف‌های ریال دیجیتال متمایز باشد. همچنین باتوجه‌به میزبانان شبکه ققنوس که چندین بانک معتبر هستند، کیف ریال دیجیتال ققنوس می‌تواند بانک‌های عامل و غیرعامل را به یکدیگر متصل کرده و یک ویژگی کاربردی خلق کند.

شرکت ققنوس همواره تلاش می‌کند تا در راستای توسعه زیست‌بوم ریال دیجیتال کشور حرکت کند و با ارائه کیف‌ریال دیجیتال منحصربه‌فرد، مبحث بلاک‌چین در ایران را کاربردی‌تر سازد.