بلاک‌چین فناوری نوظهوری است که پتانسیل تحول در بسیاری از صنایع از جمله انتخابات را دارد.

بلاک‌چین هر روره در انتخاباتب یشتر و بیشتر موردبستفاده قرار می گیرد و بسیاری از کشورها و سازمان ها در حال آزمایش کاربرد آن در انتخابات هستند.

تکنولوژی هر روز که می‌گذرد کاربردی‌تر شده و جنبه‌های بیشتری از زندگی مردم را دربرمی‌گیرد. بلاک‌چین و دفتر کل توزیع‌شده یکی از زیر شاخه‌های مهم تکنولوژی است که نمود بسیاری در جوامع بین‌المللی برجای گذاشته است. بسیاری از مردم، بلاک‌چین را فقط با رمزارزها می‌شناسند و فکر می‌کنند این دو موضوع درهم تنیده شده اند اما باید گفت که این عقیده اشتباه است؛ بلاک‌چین فقط رمزارز نیست و می‌تواند در هر حوزه‌ای کاربرد داشته باشد 

بلاکچین فناوری نوظهوری است که پتانسیل تحول در بسیاری از صنایع از جمله انتخابات را دارد؛ این فناوری می تواند شفافیت، امنیت و کارایی انتخابات را بهبود بخشد که نتیجه آن افزایش اعتماد مردم به انتخابات است.

در دنیا استفاده از بلاک‌چین در انتخابات روزبه‌روز در حال افزایش است و بسیاری از کشورها و سازمان ها در حال آزمایش کاربرد بلاکچین در انتخابات هستند. در ادامه به چند مثال مهم پرداخته شده است:

  • دولت نیجریه در سال ۲۰۲۳ از بلاک‌چین برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرد. این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد و نتایج آن به صورت فوری اعلام شد.
  • سازمان ملل متحد از بلاک‌چین برای توسعه سیستم ثبت‌نام رای دهندگان در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کند. این سیستم به کشورهای در حال توسعه این امکان را می‌دهد تا سیستم‌های ثبت‌نام رای‌دهندگان خود را به صورت ایمن و کارآمد ایجاد کنند.
  • دولت اوکراین در سال ۲۰۲۰ از بلاک‌چین برای برگزاری انتخابات شهرداری کیف استفاده کرد. 
  • آمریکا رای‌گیری میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ ایالت ویرجینیای غربی و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در ایالت یوتا را با استفاده از این فناوری برگزار کرده است.

برگزاری انتخابات بر روی بلاک‌چین در ایران نیز انجام شده است و انتخابات‌های مهمی همچون انتخابات نظام مهندسی کشور، انتخابات کانون وکلای ایران و… را در برمی‌گیرد. این انتخابات بر روی شبکه بلاک‌چین ایرانی ققنوس و سامانه رای‌گیری آرامش برگزار شده است؛ شرکت ققنوس از پرچمداران این فناوری در ایران است. 

سازمان نظام صنفی رایا‍نه‌ای کشور (نصر) به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در هفدهمین انتخابات خود که در اواخر آذر ماه برگزار شد از سامانه انتخابات بلاکچینی آرامش استفاده کرد. این انتخابات در شفافیت و امنتیت کامل با آرامش انجام و همچنین نتایج آن نیز به‌صورت فوری اعلام شد. در ادامه متن، نظرات شرکت‌کنندگان در این انتخابات آورده شده است.

مصطفی امیری مدیر عامل زرین پال:

ما بالاخره باید به سمت انتخابات الکترونیکی بر روی بلاک‌چین حرکت کنیم و به‌نظر من منافع آن بیشتر از ریسک‌هایی است که امکان دارد داشته باشد. این نوع انتخابات فقط به ابزارهای بیشتری برای شفافیت نیاز دارد.

مهدی خدادادی مدیرعامل دکتر ساینا:

انتخابات بر روی بلاک‌چین، کاربری آسانی دارد و کاربر عادی تفاوتی میان آن با انتخابات الکترونیکی نمی‌بیند. فرآیند پذیرش تکنولوژی، بسته به نوع آن متفاوت است؛ به‌نظر من انتخابات ذاتا چالش‌برانگیز بوده و دیرتر پذیرش خواهد شد.

مینا والی مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راهکار:

هفدمین انتخابات سازمان نصر، دومین دوره‌ای بود که بر روی بلاک‌چین ققنوس برگزار شد و انتخابات به خوبی پیش رفت. این مدل برگزاری، دسترسی را راحت‌تر کرده و در هر مکانی امکان ثبت رأی وجود دارد در نتیجه مشارکت بیشتر خواهد شد  و نتایج دموکرات‌تر خواهد بود.

انسیه یعقوبی مدیر منابع انسانی گروه شرکت‌های کهکشان:

پذیرش تکنولوژی ناگزیر است و نمی‌توان تا همیشه از انتخابات کاغذی استفاده کرد. هفتمین انتخابات نصر به‌خوبی برگزار شد اما تجربه‌های اول همیشه جای کار بیشتری دارند. برای افزایش پذیرش این نوع انتخابات، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ یکی از این روش‌ها برگزاری انتخابات به‌صورت ترکیبی است که در کنار انتخابات بلاک‌چینی برای کسانی که نمی‌توانند از این روش استفاده کنند، انتخابات سنتی نیز برگزار شود.

سعید امامی بازرس سازمان نصر:

سازمان نصر که ادعای لبه تیغ تکنولوژی دارد و در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، خوب است که در پذیرش تکنولوژی نیز پیشگام باشد و از مدل‌های سنتی فاصله بگیرد. انتخابات بر روی بلاک‌چین، تجربه خوبی بود و باید بیشتر برگزار شود فقط چند دغدغه وجود داشت که در صورت رفع شدن، بهتر نیز خواهد شد.