هوش تجاری شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها از هر منبعی برای تبدیل آن به اطلاعات مفید است که به یافتن راه‌حل‌هایی که عملکرد کلی کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد، کمک می‌کند.

 

هوش تجاری مفهومی است که به زیرساخت‌ها، ابزارها و توانایی تبدیل منابع داده به اطلاعات قابل تفسیر آسان اشاره دارد.

امروزه بیشتر سازمان‌ها حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند، به طوری که تجزیه و تحلیل دقیق آن و استخراج دانش مفید برای بهینه سازی منابع و بهبود نتایج بسیار دشوار می‌شود.

یکی از مزیت‌های اصلی ابزارهای هوش تجاری این است که نمایش داده‌ها را به روشی ساده ممکن می‌سازد و به سازمان اجازه می‌دهد موقعیت‌های نامطلوب را تغییر مسیر دهد و فرصت‌های رشد از جمله اهداف دیگر را  شناسایی کند.

در این مقاله به مفهوم هوش تجاری و مزایای پیاده سازی آن در سازمان‌ها و کسب و کارها می‌پردازیم.

 

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها از هر منبعی برای تبدیل آن به اطلاعات مفید است که به یافتن راه‌حل‌هایی که عملکرد کلی کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد، کمک می‌کند. به عبارت دیگر گزارشی است که تصمیم گیری را بهبود می‌بخشد.

این فرایند از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، حجم زیادی از اطلاعات را به گونه‌ای ارائه می‌کند که برای کاربران قابل دسترسی باشد.در عین حال مشکلات، ریسک‌ها و فرصت‌های مشاغل را برجسته می‌کند.

امروزه ابزارهای هوش تجاری بسیاری با کاربردهای مختلف تجاری وجود دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه این کاربردها مکمل هم هستند، اما مفاهیم و کلان داده از هم متمایز هستند.

بیگ دیتا Big Data به پردازش، اکتساب، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، اعم از ساختاریافته یا بدون ساختار اشاره دارد. این فرآیند جمع آوری و پردازش اطلاعات است. از سوی دیگر، ابزارهای هوش تجاری، به تجزیه و تحلیل داده‌ها اجازه می‌دهند که از طریق تکنیک‌های تحلیلی مختلف، در امحل ذخیره سازی داده‌ها بارگیری و نمایش داده شوند. به لطف این برنامه‌ها، یک شرکت می‌تواند اطلاعات را تفسیر کرده و آن را به گزارش یا داشبورد تبدیل کند تا در مورد شاخص‌های عملکرد کلیدی خود به نتیجه گیری برسد.

 

چند توصیه کاربردی برای هوشمندسازی کسب و کارها

واضح است که ایجاد معیارها و شاخص‌های همسو با استراتژی کسب و کارها، همسویی فعالیت‌ها و نتایج مطلوب را به دنبال دارد. در این ارتباط می‌توان به توصیه‌هایی در زمینه هوشمندسازی کسب و کارها اشاره کرد.

  • شاید اولین قدم این باشد که مطمئن شوید همه اعضای تیمی که هوش تجاری را پیاده‌سازی می‌کنند، در مورد استراتژی و اهداف کلی شرکت شما به‌روز نگه داشته می‌شوند. سؤالاتی که می‌پرسید، داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید و بینش‌هایی که به دست می‌آورید، همگی باید بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر باشند.
  • برای داشتن تیمی همسو و همسو، داشتن مجموعه‌ای از اهداف مشترک و واژگان مشترک برای توصیف آن اهداف کمک می‌کند. اینجاست که KPIها به کار می‌آیند.
  • یکی از محبوب‌ترین موضوعات برای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کلان داده، ROI است. بر این اساس خواهید توانست کل تاریخچه داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید تا دلایل خروج برخی از مشتریان و نحوه حفظ آن‌ها را پیدا کنید.
  • پرسیدن سوالاتی که منجر به جریان‌های درآمدی جدید می‌شود، می‌تواند یک تاکتیک واقعاً ارزشمند برای نشان دادن میزان بازگشت سرمایه از زمان را نشان دهد.

 

پیاده سازی هوش تجاری در کسب و کارها

برنامه‌های کاربردی هوش تجاری مزایای مهمی برای یک کسب و کار دارند، زیرا تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشند و کنترل بیشتری بر شرکت ارائه می‌دهند.

هوش تجاری یک فناوری است که اطلاعات خارجی بازارها، رقبا و … همچنین اطلاعات داخلی شرکت شامل تولید، فروش، پرسنل و … را جمع‌آوری می‌کند تا متعاقباً آن را به گزارش‌های قابل تفسیر آسان با هدف اتخاذ راه‌حل‌های بهتر و تسهیل امور تبدیل کند.

اگرچه هوش تجاری مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد، اما پنج عامل اصلی آن را برجسته می‌کند.

تجسم دقیق و واضح داده‌ها و اطلاعات

یکی از مزایای هوش تجاری این است که تجسم عالی داده‌های مربوط به کسب و کار را در یک داشبورد ارائه می‌دهد. این نرم‌افزارها داده‌ها را از منابع خارجی و داخلی سازمان تجزیه و تحلیل کرده و سپس آن را در قالبی بصری و قابل تفسیر ارائه می‌دهند. این فناوری در واقع ایجاد گزارش‌ها و داشبوردهای اطلاعات قابل تنظیم و بصری را تسهیل می‌کند که می‌تواند با بخش‌های مختلف شرکت تطبیق داده شود. به این ترتیب، افراد مسئول، اطلاعات به روز را در خصوص داده‌هایی در اختیار دارند که واقعاً آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهبود تصمیم‌گیری

به لطف پیاده سازی هوش تجاری، می‌توان تصمیمات را با سرعت و دقت بیشتری اتخاذ کرد. امکان دسترسی به اطلاعات دقیق در زمان واقعی در مورد حوزه‌های مختلف کسب و کار به این معنی است که تصمیمات نه بر اساس حدس یا شهود که مبتنی بر شواهد هستند.

بهینه سازی منابع و بهره وری کسب و کار

این فناوری توانایی جمع‌آوری، انتخاب و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها با استفاده از ابزارهای هوش تجاری، ساده‌سازی فرآیندها، کاهش وظایف دستی یا بدون ساختار را ممکن می‌سازد.به این ترتیب، عملیات موثرتر و کارآمدتر می‌شود و هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این فناوری اجازه می‌دهد تا تصمیم گیری بر اساس داده‌های زمان واقعی و روندهای بازار باشد و راه حل‌هایی را با تضمین موفقیت بیشتر و ریسک کمتر شناسایی کند. به دنبال بهبود بهره وری، شرکت می‌تواند بر مهمترین اهداف استراتژیک تمرکز کند.

بهبود همکاری داخلی و افزایش رضایت مشتریان

استفاده از هوش تجاری باعث بهبود همکاری سازمانی می‌شود. در دسترس بودن گزارش‌ها و اطلاعات سفارشی، ارتباطات داخلی را تسهیل می‌کند، زیرا امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات ارزشمند با اجزای کسب و کار را فراهم می‌کند. به این ترتیب مدیر هر بخش به مهم‌ترین داده‌ها در حوزه خود دسترسی خواهد داشت که نتیجه آن تحلیل و کنترل بهتری بر وضعیت کسب و کارها خواهد بود. هوش تجاری از طرف دیگر به شما این امکان را می‌دهد که رفتارها و نظرات متفاوت مشتریان خود را تحلیل کنید. این دانش به شناسایی فرصت‌های بهبود و اعمال تغییرات مناسب برای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده کمک می‌کند.

شناسایی فرصت‌های جدید در کسب و کارها

هوش تجاری چشم انداز بازتری برای شناسایی فرصت‌های جدید برای کسب و کارها ایجاد می‌کند.  بر این اساس، می‌توان یک استراتژی مبتنی بر داده‌های ثابت طراحی کرد که یک مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت‌ها است که به طور مستقیم بر سودآوری کسب و کار تأثیر می‌گذارد. استفاده از هوش تجاری اطلاعات ارزشمند و به راحتی قابل پردازش را در زمان واقعی فراهم می‌کند و به تیم‌ها اجازه می‌دهد تصمیمات دقیق و آگاهانه‌تری بگیرند.

به طور کلی، ابزارهای هوش تجاری برای ایجاد داشبورد و سایر تجسم‌های داده استفاده می‌شوند که به یافتن راه‌حل‌هایی بر اساس اطلاعات فعلی و مرتبط کمک می‌کنند.

 

برای آشنایی با پلتفرم تامین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.