ترجمه کتاب «مبانی متاورس» نوشته «کوهریسون تری» و «اسکات کینی» توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت ققنوس منتشر شد.

با این‌که این روزها متاورس به یکی از کلیدواژه‌های مهم پلتفرم‌های فناورانه در فضای بازاریابی تبدیل شده، تصمیم‌گیران در کسب‌وکارها و همچنین مصرف‌کنندگان درک درستی درباره آن ندارند. برای درک درست درباره متاورس هم چاره‌ای نیست جز اینکه مفاهیم پایه‌ای و فناوری‌های مهم آن را بشناسیم.

کتاب مبانی متاورس منبعی ضروری برای متخصصان دیجیتال، سازندگان و رهبران کسب‌وکار در انقلاب فناوری آینده و نقشه راهی برای سفر شما به فراجهان متاورس است.

این کتاب که به قلم دو کارشناس باتجربه حوزه فرهنگ و فناوری نوشته شده، به‌مثابه راهنمایی برای مشارکت در امیدوارکننده‌ترین فناوری نوین از زمان ظهور وب است. «کوهریسون تری» و «اسکات کینی»  نویسندگان این کتاب، ده‌ها مطالعه موردی درباره خلق متاورس را بررسی کرده‌اند تا درکی از جدیدترین فناوری‌های مورد استفاده در متاورس مانند بلاکچین، واقعیت گسترده و وب ۳ را به مخاطب خود ارائه دهند.

در کتاب مبانی متاورس که ترجمه آن را مرتضی حمزه سرکانی بر عهده داشته، درباره موضوعاتی مانند چیستی متاورس، چرایی اهمیت آن، چگونگی ساخت استراتژی متاورس، تاریخچه متاورس و آغازگران فناوری‌های حیاتی هدایت‌کننده متاورس می‌خوانید.

در یادداشت حامی انتشار این کتاب که به قلم سعید احمدی پویا مدیرعامل شرکت ققنوس نوشته شده، مواجه‌شدن با فناوری واقعیت مجازی و جهان دیجیتالی با تجربه تماشای اولین تصاویر متحرک به نمایش درآمده تاریخ سینما یعنی فیلم برادران لومیر از ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه شباهت داده می‌شود که با وجود اینکه تماشاگران آگاه بودند که شاهد تماشای یک فیلم هستند، با دیدن تصویر قطار که به سمت آن‌ها می‌آمد، وحشت کردند و حتی تعدادی از آن‌ها از سالن نمایش گریختند. مقصود نویسنده این یادداشت از این همانندسازی، اشاره به وضعیتی است که از آن با عنوان «تعلیق ارادی ناباوری» یاد می‌شود؛ یعنی وضعیتی که بیننده سعی می‌کند موضوعاتی را که باعث می‌شود به واقعیت تصویر شک کند، کنار گذاشته و به‌صورت داوطلبانه و ارادی واقعیت فیلم را باور کند. از دیدگاه نویسنده این یادداشت،این نوع واقع انگاری در فناوری واقعیت مجازی به اوج خود رسیده است.

یادداشت ناشر کتاب مبانی متاورس به قلم رضا قربانی هم متمرکز بر رویکردها و ارائه محتوای مرتبط با فناوری‌های نوین از جمله متاورس است. او اعتقاد دارد، کمتر محتوایی پیدا می‌شود که کاربردهای متاورس را در حوزه‌های صنعتی و کسب‌وکاری نشان دهد. نویسنده این یادداشت پیدا کردن پاسخ به سؤال‌هایی از این دست که «چگونه می‌توان در دنیای متاورس کاربردهایی را که فراتر از سرگرمی هستند، پیاده‌سازی کرد؟» یا «راه پیاده‌سازی ابزارهای متاورسی چیست؟»  را نیازمند به صرف زمان و بررسی محتواهای مناسب و دقیق می‌داند. به عقیده او، کتاب مبانی متاورس یکی از محتواهای قابل‌ توجه در این زمینه است.

 

آنچه در کتاب «مبانی متاورس» می‌خوانید:

فصل اول: چشم‌اندازی برای متاورس در سال ۲۰۳۲

در اولین فصل از کتاب با عنوان‌هایی مثل «متاورس شخصی‌شده شما»، ظهور ربات‌ها و انسان‌های دیجیتال» و « متاورس همه‌جا حاضر» روبه‌رو می‌شویم.

فصل دوم: متاورس چیست؟

«از سقوط برف تا متا»، «تغییر در هویت و ارزش دیجیتال» و «مهیا شدن برای متاورس» از عنوان‌هایی است که در فصل دوم کتاب می‌خوانیم.

فصل سوم: چرا باید از هم‌اکنون به متاورس اهمیت دهید؟

در سومین فصل کتاب درباره «خوره‌هایی که در زمان مناسب ورود می‌کنند»، «خوره‌های علاقه‌مند به متاورس» و « خوره‌های علاقه‌مند فراتر از کارگزاران قدرت» می‌خوانیم.

فصل چهارم: تاریخچه متاورس

فصل چهارم کتاب هم در مطالبی با عنوان «دنیاهای مجازی اولیه»، « بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال» و «متاورس مدرن» به تاریخچه ظهور واقعیت مجازی و متاورس به‌عنوان نقطه تلاقی هویت‌های دیجیتال و بلاکچین تا واقعیت گسترده و اینترنت می‌پردازد.

فصل پنجم: اجزای سازنده متاورس

فصل پنجم کتاب مبانی متاورس هم به موضوعاتی مثل ابزارهای اصلی و ابزارهای ثانویه متاورس اختصاص دارد.

فصل ششم: ورود به متاورس

دسته‌بندی فراگیر متاورس‌ها به همراه کاربردهایی برای تحت تأثیر قرار دادن احتمالات در هر دسته، در این فصل از کتاب به خوانندگان ارائه شده است.

فصل هفتم: دارایی‌های متاورسی

در متاورس مالک چه خواهیم بود؟ آواتارها، لوازم جانبی، اشیا، املاک و مستغلات از جمله این دارایی‌ها هستند که در این فصل از کتاب به آن‌ها و نحوه مدیریتشان پرداخته شده است.

فصل هشتم: چالش‌های متاورس

هم‌زمان با امکان‌ها و فرصت‌ها، چه چالش‌هایی در متاورس پیش روی ما است؟ در این فصل از کتاب با اصلی‌ترین این چالش‌ها از جمله «اقتصادهای تعامل‌پذیر» و «روایت‌های منفی در مورد متاورس» آشنا می‌شویم.

فصل نهم: برنامه‌ریزی برای متاورس خودتان

و بالاخره در فصل نهم که فصل آخر کتاب مبانی متاورس است، به شکل‌های مشارکت در محیط متاورس از جمله «طراحی برنامه متاورس خودتان»، «طراحی برای برندها و شرکت‌های دارای مالکیت معنوی» و «طراحی برای هنرمندان» پرداخته شده است.

 

……………………………………………………………………………………..

 در این ارتباط همچنین می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید

کاربردهای کلیدی بلاک‌چین در محیط متاورس

متاورس موج بعدی تحول دیجیتال در جهان است

…………………………………………………………………………………….

 

برای آشنایی با پلتفرم تأمین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.