در مدیریت مالی اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهای الکترونیکی، برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، ابزارهای آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتال هستند که در فرآیندهای تجاری نقش بازی می‌کنند.

 

آیا اقتصاد دیجیتال اصول و مبانی متفاوتی در مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری را می‌طلبد؟ آیا لازم است تا سرمایه گذاران خرد و کلان در این اکوسیستم جدید، استراتژی‌های خود را در مقایسه با اقتصاد سنتی به روزرسانی کنند و تغییر دهند؟ به نظر می‌رسد، امروزه با توجه به نوآوری در فناوری‌های مالی اقتضائات تازه‌ای برای علاقه مندان به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده که مطابقت با آن را می‌توان یک ضرورت به حساب آورد.

در این مقاله به چگونگی استراتژی‌های سرمایه گذاری و و مدیریت مالی در اقتصاد دیجیتال می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین اجزای اقتصاد دیجیتال که یک اکوسیستم کاملاً نوین و متفاوت را شکل داده، فناوری بلاکچین است. این فناوری به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز عملیات مالی را تغییرناپذیر و شفاف کرده و نیاز به واسط یا شخص ثالث را از میان برمی‌دارد. این فناوری جدید به دلیل توانایی آن در رفع خطرهای سایبری و تقلب در مقیاس بزرگ، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شاید جالب‌توجه‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی برای عموم مردم همین امنیتی است که این فناوری برای دارایی‌های آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

مدیریت ثروت در اقتصاد دیجیتال

دارایی‌های دیجیتال می‌توانند به طور کامل در قلمرو دیجیتال وجود داشته باشند و یا شامل نشانه‌هایی باشند که دارایی‌های فیزیکی را نشان می‌دهند.

اغلب اوقات بخش‌های مدیریت مالی شرکت‌ها به مردم توصیه می‌کنند که در سهام، اوراق قرضه و حقوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری کنند. در واقع آن‌ها در حال حاضر  ارزش واقعی دارایی‌های آنلاین را درک نمی‌کنند، زیرا این دارایی‌ها در مراحل اولیه رونق خود هستند.

دارایی دیجیتال با ظرفیت‌هایی جدید در سرمایه‌گذاری، در مدتی کوتاه یک مسیر طولانی را طی کرده‌ است. این ظرفیت‌ها در حال حاضر یک پیشنهاد قانع‌کننده برای مدیریت مالی و اختصاص سرمایه در پورتفوی خاص ارائه می‌دهند، چرا که منحنی پذیرش آن‌ها همچنان در حال افزایش است. سهولت دسترسی و افزایش سطح نقدینگی در کنار افزایش سود موجب شده تا اعتبار دارایی‌های دیجیتال در جامعه سرمایه‌گذاری به طور روزافزون بیشتر و بیشتر شود.

از آنجا که بسیار بعید است که بازارهای مختلف سرمایه از سهام گرفته تا اوراق قرضه، املاک، ارزها، اشیاء قیمتی و … در یک زمان دچار اختلال شوند، با افزایش تنوع سرمایه‌گذاری‌ها، مدیریت مالی ریسک زیان‌های چشمگیر را می‌توان تا اندازه زیادی کاهش داد.

به طور کلی، پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری که ترکیبی متعادل از دارایی‌ها هستند، نسبت به هر دارایی منفرد در پرتفوی، بازده بالاتری را ایجاد کرده و زیان کمتری را تجربه می‌کنند.

 

نقش فناوری نوآورانه در اقتصاد دیجیتال

امروزه فناوری نه‌تنها در نحوه تجارت شرکت‌ها بلکه در امور مالی شخصی نیز نوآوری به وجود آورده است. «اقتصاد دیجیتال» به استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد یا تطبیق، بازاریابی یا مصرف کالاها و خدمات اشاره دارد. نوآوری‌های دیجیتال شامل بانکداری دیجیتال، تجارت الکترونیک، آموزش مجازی، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های مشارکتی است. امروزه  افراد بیشتری به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های اینترنتی برای اتصال به یک محیط جهانی در هر زمان و هر مکان برای مدیریت مالی دسترسی دارند. به این ترتیب امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌توانند برای خرید یا فروش کالا و خدمات در اقتصاد دیجیتال شرکت داشته باشند.

به گفتۀ «توماس مسنبرگ»، اقتصاددان آمریکایی، سه مؤلفه اقتصاد دیجیتال را از اقتصاد سنتی متمایز می‌کند. زیرساخت. کسب‌وکارهای مبتنی فناوری، به‌اضافه استعدادها و نیروی انسانی متخصص.

در اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهای الکترونیکی، برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، ابزارهای آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتال هستند که در فرآیندهای تجاری و مدیریت مالی نقش بازی می‌کنند.

 

توصیه‌هایی برای مدیریت مالی در اقتصاد دیجیتال

قبل از باز شدن بازار و شروع معاملات، بررسی کنید که در سراسر جهان چه می‌گذرد؟ آیا بازارهای خارج از کشور افزایش یا کاهش دارند؟ داده‌های اقتصادی یا درآمدی که قرار است منتشر شوند چیست ؟ لیستی را روی دیوار مقابل خود قرار دهید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید قبل از یک گزارش مهم معامله کنید یا خیر. برای بیشتر معامله‌گران، بهتر است در مدیریت مالی به‌جای ریسک‌های غیرضروری مرتبط با معاملات منتظر انتشار گزارش‌ها باشند. حرفه‌ای‌ها بر اساس احتمالات معامله می‌کنند و معمولاً دست به قمار نمی‌زند. معامله پیش از یک گزارش مهم اغلب یک قمار است، زیرا غیرممکن است که بتوانیم واکنش بازارها به تحولات را پیش‌بینی کنیم.

بیشتر معامله‌گران این اشتباه را مرتکب می‌شوند که بیشتر تلاش خود را بر روی جستجوی سیگنال‌های خرید متمرکز می‌کنند، اما توجه بسیار کمی به زمان و مکان خروج دارند. بسیاری از معامله‌گران در صورت کاهش قیمت نمی‌توانند بفروشند زیرا نمی‌خواهند ضرر کنند. خود را آموزش بدهید که در معامله ضرر کردن را هم بپذیرید، وگرنه در مدیریت مالی به‌عنوان یک معامله‌گر موفق نخواهید شد. به خاطر داشته باشید که معامله‌گران حرفه‌ای بیشتر از آنکه برنده شوند، معاملات را از دست می‌دهند، اما با مدیریت پول و محدود کردن ضرر، همچنان سود می‌برند.

 

اقتصاد دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

اگرچه برخی از سازمان‌ها و افراد از فناوری‌ها تنها برای امور روزانه کاری در رایانه‌ها استفاده می‌کنند، اما اقتصاد دیجیتال در حقیقت پیشرفته‌تر و مفصل‌تر از این‌ها است. اقتصاد دیجیتال نیازهای سازمان‌ها و افراد را برای اجرای بهتر، سریع‌تر و متفاوت امور برآورده می‌کند.  علاوه بر این، این اصطلاح توانایی استفاده از فناوری‌ها برای اجرای وظایف و شرکت در فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در گذشته امکان‌پذیر نبودند.

اقتصاد دیجیتال فراتر از دیجیتالی شدن و اتوماسیون کارها است و چندین فناوری پیشرفته و پلتفرم‌های جدید را در بر می‌گیرد. اقتصاد دیجیتال از این فناوری‌ها، هم به صورت جداگانه و هم به صورت هماهنگ، برای بازسازی مبادلات سنتی و فعال کردن مبادلات جدید استفاده می‌کند.

در اقتصاد دیجیتال، مصرف‌کنندگان نه فقط درباره تولیدکنندگان و شرکت‌ها، بلکه درباره از تصمیم‌گیری‌های دیگر مصرف‌کنندگان در مورد کالاها و خدمات اطلاعات بیشتری دارند. کانال‌های بدون واسطه خدماتی، مشتریان را قادر می‌سازد تا پاسخ سؤالات و مشکلات مربوط به سازنده یا خدمات ارائه‌شده را سریع‌تر پیدا کنند. همچنین با در دسترس بودن کالاها و خدمات برای  مصرف‌کنندگان در هر زمان و هر مکان، شرکت‌ها می‌توانند وارد بازارهای بیشتری شوند.

امروزه کارآفرینان متعددی با بهره برداری از مدیریت مالی،  مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده‌اند که تا پیش از این نمی‌توانستند وجود داشته باشند یا حداقل در اندازه و مقیاس امروزی فعالیت کنند.

 

برای آشنایی با پلتفرم تامین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.