فوربس یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان گزارشی درباره پروژه‌های مهم بلاکچین در سال ۲۰۲۲ تهیه کرده که در فهرست آن نام تعدادی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین برندهای دنیا را می‌بینیم.

با ظهور بلاکچین، ارزهای دیجیتال این روزها در کانون توجه هستند و شاید برای خیلی از ما بلاکچین هم‌معنی با بیت‌کوین و اتریوم باشد. اما واقعیت این است که بلاکچین خیلی لایه‌های دیگری دارد که هر چقدر برای ما ناشناخته و دور از ذهن است، توجه کسب‌وکارها و مؤسسات بزرگ مالی جهان و حتی دولت‌ها را به خود جلب کرده است. شاید ندانیم که همین امروز و در حالی که بیشتر ما با رمزارزها سرگرم هستیم، غول‌های صنعتی و اقتصادی دنیا مثل بوئینگ و سامسونگ، بلاکچین را برای جدی‌ترین بخش‌های تولید و صنعت خود به کار گرفته‌اند. در هر حال استقبال روزافزون صنایع جهانی از این فناوری، این لایه‌های پنهان بلاکچین را بیشتر و بیشتر برای ما آشکار خواهد کرد. گزارشی که نشریه فوربس یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان درباره پروژه‌های مهم بلاکچین در سال ۲۰۲۲ تهیه کرده، در فهرست خود نام تعدادی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین برندهای دنیا را دارد که نشان‌دهنده پذیرش فزاینده فناوری بلاکچین است و تا اندازه زیادی ما را با ایده‌های این شرکت‌ها در ارائه خدمات نوآورانه آشنا می‌کند.

تیم تولید محتوای شرکت ققنوس، با توجه به هویت این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دفترکل توزیع‌شده در ایران، این گزارش را برای آشنایی عموم با پروژه‌های مهم بلاکچینی جهان بازتاب داده است.

نشریه فوربس که در بیش از ۳۰ کشور دنیا دفتر دارد، این گزارش را با تیم ۱۲ نفره‌ای از گزارشگران خود تهیه کرده است. ماریا آبرو، نینا بامبیشوا، جاستین برنبام، لورن دیبتر، مایکل دل‌کاستیو، استیون ارلیش، کریس هلمن، کیتی جنینگز، جف کافلین، خاویر پاز، جان پونزیانو و ماری شولته بوکام این تیم ۱۲ نفره را شکل داده‌اند و این گزارش در نهایت توسط مایکل دل‌کاستیلو و مت شفرین ویرایش شده است.

مقدمه: از هنگام معرفی بلاکچین یعنی سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت‌های میلیارد دلاری و دارای ارزش بازار بسیار کلان، ابتدا در پروژه‌های آزمایشی و حالا برای انجام امور جدی در صنعت خود  جدی به فناوری «دفتر کل توزیع‌شده» متکی شده‌اند. حالا این فناوری در بخش‌های مهم این صنایع مثل پشتیبانی، تسهیل معاملات و مدیریت زنجیره تأمین به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. این گزارش نشان می‌دهد این مؤسسات در نقاط مختلف دنیا فعالیت دارند و تقریباً نیمی از فهرست شرکت‌هایی که در این لیست آمده، خارج از ایالات متحده و ۱۴ درصد این شرکت‌ها متعلق به کشور چین هستند.

اگرچه ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین و اتر، به‌ویژه پس از رونق آن‌ها در سال گذشته و سپس از دست دادن بخشی از ارزش خود همچنان بر سر زبان‌ها هستند، اما اتفاقاً برای مؤسسات اقتصادی و صنایع این رمزارزها نیستند که جذابیت دارند. در واقع بیش‌ترین نقطه توجه این صنایع همان لایه‌های کمتر شناخته‌شده بلاکچین است که با ادغام در عملیات مالی و اجرایی پروژه‌ها،کارایی‌های شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده‌اند.

فهرستی که در ادامه این گزارش می‌خوانید، بخشی از این کارایی‌های اعجاب‌آور بلاکچین است که به شکلی نوآورانه توسط شرکت‌ها ارائه شده است. با این توضیح که ممکن است روند آغاز این پروژه‌ها پیش از سال ۲۰۲۲ باشد، اما در این سال است که بهره‌برداری نهایی از این پروژه‌ها شکل گرفته باشد.

  • پروژه اول: «ادوبی» Adobe: پروژه «کانتنت اتریبیوشن» Content Attribution

سن خوزه، کالیفرنیا

پلتفرم بلاکچین: Ethereum 

در اکتبر ۲۰۲۱، شرکت سازنده فتوشاپ و ارائه‌کننده فرمت پی.دی.اف PDF، «کانتنت اتریبیوشن»  را راه‌اندازی کرد که به سازندگان اجازه می‌دهد تصاویر خود را مستقیماً به بعضی از پلتفرم‌های صدور (NFT) مثل «اوپن سی» OpenSea ، «رییربل» Rarible و «سوپر ریر» SuperRare انتقال دهند. این ویژگی به هنرمندان اجازه می‌دهد تا با اثبات انکارناپذیر منشأ آثارشان قبل از “ضرب” آن‌ها به‌عنوان NFT های آماده برای حراج، از آثار خود در برابر ادعاهای تقلبی محافظت کنند. این سرویس در نهایت برای همه ۲۰ میلیون مشترک Adobe   Creative Cloud در دسترس خواهد بود.

ویل آلن، معاون  Adobe لیدر اصلی این پروژه است.

  • پروژه دوم: « آلیانس» AIIianz

مونیخ، آلمان

پلتفرم‌های بلاکچین: Hyperledger Fabric, Corda

آلیانس، این غول بیمه (۱۶۴ میلیارد دلار فروش ۱۲ ماهه) از بلاکچین برای ساده کردن مطالبات بیمه خودرو در اروپا استفاده می‌کند. تیم‌های مختلف و پایگاه‌های داده ناسازگار یکی از چالش‌های این شرکت بود که در نتیجه آن تسویه ادعاها ممکن بود ماه‌ها طول بکشد. با ادغام بلاکچین در این سیستم،  اکنون یک منبع واحد برای هر ادعا وجود دارد و زمان پردازش به دقیقه و هزینه‌ها هم ۱۰٪ کاهش یافته است. تاکنون ۲۵ شرکت تابعه آلیانس از این امکان برای تسویه ۸۵۰ هزار درخواست استفاده می‌کنند.

باب کروزر، مهندس ارشد و مدیر فناوری بلاکچین برای آلیانس، لیدر اصلی این پروژه است.

  • پروژه سوم: « آندرسن هوروویتز » Andressen Horowitz

منلو پارک، کالیفرنیا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum, Solana, Flow, Celo, Near, Arweave and others

بنگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر که با نام “a16z” نیز شناخته می‌شود  و احتمالاً بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار کریپتو در جهان است، در سه سال گذشته حدود ۳.۱ میلیارد دلار از سه صندوق اختصاصی بلاکچین جمع‌آوری کرده است. این مجموعه شامل صندوق سرمایه‌گذاری عظیم ۲.۲ میلیارد دلاری Crypto III است که در ژوئن ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. در مجموع، این شرکت حداقل ۶۰ استارت‌آپ کار با بلاک چین را تأمین مالی کرده است. این کمپانی یک سرمایه‌گذار اولیه در Coinbase بود که اکنون ۳۴ میلیارد دلار ارزش آن است. a16z همچنین امیدوار است که مقررات ارزهای دیجیتال را شکل دهد، زیرا مقامات سابق SEC، خزانه‌داری و وزارت دادگستری را برای لابی کردن با سیاست‌گذاران استخدام کرده است.

کریس دیکسون، سهامدار این شرکت، لیدر این پروژه است.

  • پروژه چهارم: « آنت گروپ » Ant Group

هانگژو، چین

پلتفرم بلاکچین: AntChain

از جولای ۲۰۲۰، این شرکت وابسته به علی بابا ۱۰ هزار توسعه‌دهنده را به بلاکچین اختصاص داده است. آن‌ها در حال حاضر ۳۰ برنامه کاربردی ایجاد کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ میلیون سند ردیابی شده با بلاکچین از جمله پتنت، کوپن و رسید انبار را ایجاد کرده‌اند. پیشرفته‌ترین برنامه این گروه «تراست مید سیمپل» AntChain Trusple (Trust Made Simple) است که خریداران بین‌المللی محصولات و قطعات صنعت پوشاک  را به ۶ میلیون فروشنده چینی متصل می‌کند. این برنامه مالیات، گمرک و حمل‌ونقل را ساده می‌کند و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا فوراً پرداخت را تکمیل کنند و هزینه‌های حسابرسی و ریسک پیش‌فرض را کاهش دهند. نزدیک به ۲۰ بانک جهانی ازجمله CitiBank، BNP Paribas، DBS سنگاپور و Mizuho ژاپن از طریق این پلتفرم تأمین مالی می‌کنند.

جف جیانگ، رئیس گروه تجاری فناوری هوشمند گروه، لیدر این پروژه است.

  • پروژه پنجم: «آنتم » Anthem

ایندیاناپولیس، ایندیانا

پلتفرم بلاکچین: Hyperledger Fabric

این پروژه در حال به‌کارگیری بلاکچین برای یک فرآیند اداری به نام “هماهنگی مزایا” برای سرعت بخشیدن به روند تعیین بیمه‌گر اصلی افراد است. این فرآیند تا پیش از این معمولاً از طریق فکس و تماس تلفنی انجام می‌شده که بعضاً تا سه ماه طول می‌کشیده است. شرکت‌ها اکنون از طریق دفتر کل مشترک با شرکت خدمات مراقبت بهداشتی، اکنون این تصمیم را در چند دقیقه یا چند ساعت انجام می‌دهند. این پروژه بلاکچین ۳ تا ۵ هزار تأیید در ماه را پردازش می‌کند.

راجیو رونانکی، رئیس پلتفرم‌های دیجیتال این پروژه است.

  • پروژه ششم: «آون » Aon

دوبلین، ایرلند

پلتفرم بلاکچین: Corda

لغو ناخواسته بیمه‌نامه یک مشکل بزرگ برای بیمه‌گذاران است و اغلب زمانی رخ می‌دهد که مشتری حق بیمه را کمتر از میزان تعیین‌شده پرداخت کرده یا اصلاً فراموش کند که حق بیمه را پرداخت کند. در سال ۲۰۲۱، کارگزار بیمه Aon (12 میلیارد دلار، فروش ۱۲ ماهه) با شرکت بیمه زوریخ همکاری کرد تا صورتحساب‌ها را به یک دفتر کل بلاک چین تغییرناپذیر منتقل کند. این فناوری که به نام Adept شناخته می‌شود، توسط یکی از شرکت‌های تابعه آکورد واقع در نیویورک توسعه داده شد که استانداردهایی را برای صنعت بیمه جهانی تعیین می‌کند. Aon امیدوار است امسال ۱۰ مجموعه دیگر را وارد این پروژه کند.

کریستا دیویس، مدیر مالی این کارگزاری لیدر این پروژه هم هست.

  • پروژه هفتم: «مولر- مرسک» P. Moller-Maersk

کپنهاگ، دانمارک

پلتفرم‌های بلاکچین: TradeLens, Hyperledger Fabric

دومین شرکت حمل‌ونقل کانتینری جهان (۵۴.۵ میلیارد دلار پس از ۱۲ ماه) اکنون با استفاده از بلاکچین اختصاصی‌ترید لنز TradeLens، ۲۵۰ بندر و ۲۰ حامل اقیانوسی را در اختیار دارد که هزینه زمانی انبوهی از امور اداری ردیابی کانتینرها در حین حرکت در بنادر دریایی جهانی را کاهش می‌دهد. ترید لنز که مرسک در سال ۲۰۱۸ با IBM توسعه داد، بیش از ۵۵ میلیون محموله کانتینری را ردیابی کرده است و اکنون توسط غول‌های کشتیرانی دیگر مانند Hapag-Lloyd آلمان و Ocean Network Express سنگاپور مورد استفاده قرار گرفته است.

کریستین هامر، مدیر ارشد فناوری ترید لنز، لیدر این پروژه است.

  • پروژه هشتم: «بایدو» Baidu

پکن، چین

پلتفرم بلاکچین:  ژاپرچین XuperChain 

چهارمین شرکت بزرگ فناوری چین دارای ۲۰ هزار  توسعه‌دهنده است که برنامه‌های مالی را روی بلاکچین منبع باز خود می‌سازند. این شرکت سال گذشته ۴۷ میلیون دلار درآمد داشته که اگرچه برای شرکتی با فروش ۱۵.۵ میلیارد دلاری، روندی کاهشی است، اما آینده روشن به نظر می‌رسد. بایدو یک قرارداد برای ساخت نرم‌افزاری برای ردیابی زنجیره تأمین الیاف مصنوعی به ارزش تقریباً ۵ میلیارد دلار دارد. مرکز انتقال گردش کار به دفتر کل مشترک، هزینه‌های وام‌دهی را تا ۵۰ واحد کاهش داده است. بایدو تخمین می‌زند که بلاکچین به کاهش ۱۷ درصدی مصرف انرژی زنجیره تأمین کمک کرده و می‌تواند سالانه ۱۵ هزار تن دی‌اکسید کربن را از محیط زیست حذف کند.

شیائو وی، مدیر ارشد بلاکچین بایدو، لیدر این پروژه است.

  • پروژه نهم: «بی.اچ.پی» BHP

ملبورن، استرالیا

پلتفرم‌های بلاکچین: MineHub, Hyperledger Fabric

در سال ۲۰۲۰ BHP، شرکت معدنی چندملیتی انگلیسی-استرالیایی با فروش ۶۱ میلیارد دلاری، اولین محموله سنگ آهن استرالیایی “بدون کاغذ” خود را به چین فروخت. این فرایند در سال ۲۰۲۱ به تجارت محموله‌های کنسانتره مس به چین تبدیل شد و تمام اسناد، اصالت‌سنجی‌ها و داده‌های انتشار در پلتفرم بلاک چین MineHub آن گنجانده شد. BHP از آن زمان قابلیت ردیابی مبتنی بر بلاکچین را اتخاذ کرده تا ارسال فلز نیکل به کارخانه باتری تسلا در شانگهای و ارسال کربن مس از شیلی به سازنده کابل برق Southwire در کارولتون جورجیا را ردیابی کند. BHP اکنون در حال مذاکره با تأمین‌کنندگان برای استفاده از بلاکچین است تا تضمین کند که ۶  هزار عدد لاستیک غول‌پیکر کامیون که هر سال تولید می‌کند بدون جنگل‌زدایی تولید شده است.

میشل هاورز، مدیر فروش و بازاریابی بی.اچ.پی لیدر این پروژه است.

  • پروژه دهم: «بلاک» Block

سانفرانسیسکو، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin 

جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، تنها در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱، ۴۲ میلیون دلار کارمزد از طریق کارگزاری بیت کوین «کش‌آپ» Cash App به دست آورد. کش‌آپ یک راه امن و آسان برای مبتدیان کریپتو برای ورود به بازی است: Block 9.8 میلیارد دلار تولید کرد. در درآمد حاصل از فروش بیت کوین از طریق کش‌آپ در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۱ بیشتر از ۹.۸ میلیارد دلار بوده است. دورسی که در ماه نوامبر ۲۰۲۲ توییتر را ترک کرده بود در جولای امسال، کسب‌وکاری به نام تد TBD ایجاد کرد که بر ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز مبتنی است و به دنبال ایجاد یک سیستم استخراج بیت‌کوین با انرژی کارآمد است.

همان‌طور که اشاره شدجک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، لیدر این پروژه است.

  • پروژه یازدهم: «بی.ان.وای ملون» BNY Mellon

نیویورک، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum

بانک BNY Mellon موسسه‌ای که الکساندر همیلتون راه‌اندازی کرد، با ۲۳۸ سال قدمت اکنون می‌خواهد پادشاه سرویس‌دهنده‌های پشتیبان برای صندوق‌های ETF رمزنگاری باشد. این شرکت در حال حاضر ۹۰ درصد از سهم بازار کانادا را در اختیار دارد. به این معنی که خدمات مالیاتی و اداری را به اکثر  ETF های کریپتو که در حال حاضر در شمال آمریکا تجارت می‌کنند، ارائه می‌دهد. در ماه اکتبر، یکی دیگر از متقاضیان بزرگ ETF، بیت کوین تراست ۲۳ میلیارد دلاری Grayscale را معرفی کرد. فایربلاکز Fireblocks مستقر در نیویورک هم یک سرمایه‌گذاری جدید BNY Mellon به ارزش ۸ میلیارد دلار است.

رومن رگلمن، مدیر عامل خدمات دارایی ، مایک دمیس، رئیس دارایی‌های دیجیتال و  بن اسلاوین، رئیس صندوق‌های ETF این شرکت، تیم لیدرهای این پروژه هستند.

  • پروژه دوازدهم: «بوئینگ» Boeing

شیکاگو، امریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Go Direct, Hyperledger Fabric, Hyperledger Indy

بوئینگ حتماً نیازی به معرفی ندارد. این غول هواپیماسازی با «تراست فلایت» TrustFlight کانادا و توسعه‌دهنده «ریس راکز» RaceRocks همکاری می‌کند تا سیستم  ثبت دیجیتال هواپیما بسازد که به خطوط هوایی کمک می‌کند تا تعمیر و نگهداری لازم را انجام دهند. پلتفرم تجارتی GoDirect Honeywell  پیش‌ازاین در همکاری با بوئینگ در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد دلار از قطعات هواپیمای بوئینگ را فروخته بود. بوئینگ در چشم‌انداز آینده این پروژه،  یک پلتفرم ثبت جهانی قابلیت پرواز را متصور است که می‌تواند به میزان ۲۵ درصد – به ارزش سالانه میلیاردها دلار – در هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کند.

چارلز اس. سالیوان، رئیس بخش عملیات بوئینگ در کانادا لیدر این پروژه است.

  • پروژه سیزدهم: «بریتلینگ» Breitling

گرنچن، سوئیس

پلتفرم بلاکچین: Ethereum 

برند ساعت‌سازی لوکس بریتلینگ با قدمت بیشتر از ۱۳۰ سال، در حال حاضر با استفاده از یک برنامه بلاکچین زنجیره تولید و توزیع ۳۲۰ هزار ساعت را ردیابی می‌کند و به مشتریان امکان دسترسی به تاریخچه دقیق محصول و اثبات اصالت آن‌ها را می‌دهد. علاوه بر اینکه از فوریه امسال به مالکان اروپایی اجازه خرید، فروش یا تجارت آنلاین ساعت‌ها را می‌دهد، همچنین به مشتریان اجازه می‌دهد ساعت‌های قدیمی را هم معامله کنند. این شرکت آزمایش‌هایی را در سوئیس انجام می‌دهد تا از طریق کیف پول دیجیتالی خود به مشتریان اجازه دهد درباره کالاهای سرقت شده به پلیس گزارش دهند. این کمپانی همچنین در حال آزمایش درخواست‌های گارانتی مبتنی بر بلاکچین برای ساعت‌های مفقودشده است.

آنتونیو کاریرو مدیر ارشد دیجیتال و فناوری این شرکت، لیدر این پروژه بلاکچین است.

  • پروژه چهاردهم: بانک ساخت‌وساز چین China Construction bank

پکن، چین

پلتفرم‌های بلاکچین: Tianshu BaaS, CCB Chain, BC Trade 2.0 

بانک ساخت‌وساز چین دومین بانک بزرگ جهان، با ۴.۷ تریلیون دلار دارایی، تاکنون ۱۴۱ میلیارد دلار تراکنش روی بلاکچین‌های خصوصی برای موارد مختلفی چون تأمین مالی زنجیره تأمین گرفته تا پرداخت‌های فرامرزی انجام داده است. یکی از محصولات جدیدتر این موسسه یعنی «ایزی پی» EasyPay به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ارسال تراکنش‌های بزرگ و کاغذبازی را با خطاهای کمتر و نیاز کمتر به حسابرسی برای شرکت‌ها ساده‌تر کند. برای مثال، اگر شرکتی در گوانگشی بخواهد روغن پالم را از لابوان مالزی خریداری کند، طرف‌های مقابل می‌توانند قرارداد تجاری، رسیدها و بارنامه‌های خود را در دفتر مشترک بارگذاری کنند. سپس شعب محلی CCB می‌توانند هر دو نیمه معامله را به‌صورت موازی و متوالی پردازش کنند. در نتیجه زمان کل تسویه از دو روز به حدود ده دقیقه کاهش می‌یابد. این پلتفرم اکنون ۱۴ هزار بانک را به هم متصل می‌کند.

لی زینگ، مدیر ارشد در شرکت فناوری مالی بانک ساخت‌وساز چین ، لیدر این پروژه است.

  • پروژه پانزدهم: «سی.ام.ای» CME Group

شیکاگو، آمریکا

در ماه اکتبر، ارزش دلاری معاملات آتی ارز دیجیتال شیکاگو به ۴.۷ میلیارد دلار در روز رسید که CME را به‌طور موقت به بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار ارز دیجیتال در جهان تبدیل کرد. در همان ماه، SEC اولین صندوق ETF معاملات آتی بیت کوین ایالات متحده، Proshares Bitcoin Strategy ETF (BITO) را تصویب کرد که اکنون یک میلیارد دلار دارایی دارد. CME قراردادهای آتی کریپتو برای اتریوم و همچنین آتی «میکرو» بیت کوین و «میکرو» اتریوم راه‌اندازی کرده است که برای کسانی که می‌خواهند ۱۵۰ هزار دلار یا کمتر سرمایه‌گذاری کنند، تنظیم شده است.

تیم مک کورت، مدیر سهام و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین سی.ام.ای، لیدر این برنامه است.

  • پروژه شانزدهم: کوین‌بیس Coinbase

سانفرانسیسکو، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum and dozens of others 

بزرگ‌ترین صرافی کریپتو در ایالات متحده در آوریل ۲۰۲۱ عمومی شد و ارزش بازار آن تا ۹۴ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۴۰ میلیارد دلار رسید. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، Coinbase درآمد بیشتری (۱.۳ میلیارد دلار) و سود خالص (۴۰۶ میلیون دلار) نسبت به کل سال ۲۰۲۰ به دست آورد، درحالی‌که پایگاه مشتریان آن از ۴۳ میلیون به ۷۳ میلیون در ۹ ماه اول سال افزایش یافت. پروژه «کوین‌بیس کلاد»  Coinbase Cloud قصد دارد به توسعه‌دهندگان در ساخت برنامه‌های رمزنگاری کمک کند و در همین ارتباط در ماه اکتبر، یک بازار NFT را برای رقابت با OpenSea معرفی کرد.

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس، لیدر این پروژه هم هست.

  • پروژه هفدهم: «دی بیرز» De Beers

لندن، انگلستان

پلتفرم‌های بلاکچین: Tracr, Ethereum 

«دی بیرز»  کمپانی تولیدکننده الماس ۵.۱ میلیارد دلاری (فروش ۱۲ ماهه) بیش از ۴۰۰ هزار سنگ قیمتی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار را در بلاکچین Tracr خود ثبت کرده است که ارزش آن‌ها از ژانویه ۲۰۲۱ به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است. این پلتفرم برش، رنگ، شفافیت و قیراط الماس را ثبت می‌کند و سپس ردیابی می‌کند. در طول زنجیره تأمین کاربران می‌توانند فوراً منشأ و اصالت سنگ را با یک اسکن ساده در حین استخراج، برش، صیقل دادن و فروختن آن تأیید کنند  که نیاز به تأیید پستی پرهزینه و زمان‌بر را از بین می‌برد. Tracr اکنون در این صنعت بیش از ۳۰ شریک از جمله Zales، Jared و Kay Jewelers دارد.

جیسون مکینتاش، مدیر ارشد تولید کمپانی، لیدر این پروژه است.

  • پروژه هجدهم: صندوق سپرده‌گذاری تسویه‌حساب «تراست» Trust

جرسی سیتی، نیوجرسی، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: ION, DSM, Hyperledger Fabric and Besu

اگر سال گذشته یک اوراق بهادار در ایالات متحده خریداری کرده یا فروخته‌اید، احتمال دارد که خدمات تسویه توسط DTCC، بزرگ‌ترین شرکت خدمات پست در جهان، ارائه شده باشد. در سپتامبر، DTCC، که ۲.۳ کوادریلیون دلار در معاملات ۲۰۲۰ پردازش کرد (کل ارزش اسمی اوراق بهادار؛ فروش ۱۲ ماهه پس از ۲ میلیارد دلار)، یک آزمایش شش‌ماهه را در یک پروژه بلاکچین با موفقیت انجام داد که خطاها را کاهش می‌دهد و زمان تسویه را کاهش می‌دهد. تجارت اصلی DTCC همچنان اوراق بهادار عمومی است، اما برنامه جدید مدیریت اوراق بهادار دیجیتال شرکت‌های قبل از عرضه اولیه سهام با سهام خصوصی را هدف قرار می‌دهد.

راب پالاتنیک، مدیر عامل و رئیس حقیقات فناوری در کنار جنیفر پیو، مدیر عامل و رئیس استراتژی این شرکت لیدر این پروژه است.

  • پروژه نوزدهم: گروه ارزهای دیجیتال DCG

استمفورد، کانتیکت

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum, Litecoin and others

DCG را به‌عنوان یک شرکت رمزنگاری در نظر بگیرید. این شرکت دارای پنج شرکت بزرگ ارز دیجیتال است: پلتفرم تجاری جنسیس، سایت خبری Coindesk، صرافی دارایی دیجیتال و کیف پول لونو، شرکت استخراج بیت کوین Foundry و Grayscale، بزرگ‌ترین مدیر دارایی دیجیتال در جهان، با بیش از ۱۵۰ شرکت پرتفوی و ۳۹.۶ میلیارد دلار تحت مدیریت. . دی.سی.جی در ماه نوامبر، ۷۰۰ میلیون دلار در یک فروش سهام خصوصی به رهبری سافت بانک با ارزش ۱۰ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد و دارایی خالص بری سیلبرت، بنیان‌گذار آن را به ۳.۲ میلیارد دلار رساند. جدیدترین استارت‌آپ DCG، Foundry، از ممنوعیت ماینرهای کریپتو از چین در ماه مه برای ایجاد بزرگ‌ترین استخر استخراج بیت‌کوین در جهان استفاده کرده است که ۱۹ درصد از کل قدرت پردازش شبکه را تأمین می‌کند.

بری سیلبرت، مدیرعامل DCG لیدر این برنامه است.

  • پروژه بیستم: « فیدلیتی» Fidelity

بوستون، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin 

« فیدلیتی»  Fidelity استخراج بیت کوین را در سال ۲۰۱۵ و زمانی که زیر ۵۰۰ دلار معامله می‌شد، آغاز کرد و در ادامه با دارایی ۱۱.۱ تریلیون دلاری به یکی از اولین مؤسسات سنتی تبدیل کرد که در حوزه رمزنگاری فعالیت می‌کرد. امروزه جایگاه اصلی ارزهای دیجیتال فیدلیتی خرده‌فروشی نیست، بلکه از طریق واحد Fidelity Digital Assets، خدمات نگهداری و تحقیقات را به مشتریان سازمانی ارائه می‌کند. تعداد این مشتریان بزرگ در سال ۲۰۲۱ دو برابر شد و به ۲۰۰ نفر رسید. سپس با گسترش به خارج از ایالات‌متحده، سال گذشته، Fidelity یک ETF بیت کوین کانادا را به راه انداخت و مجوز دائمی رمزارز را از رگولاتور مالی بریتانیا تضمین کرد.

تام جسوپ، رئیس دارایی دیجیتال فیدلیتی، لیدر این پروژه است.

  • پروژه بیست ‌و‌یکم: « اف.تی.ایکس» FTX

ناسائو، باهاما

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum, Solana and dozens more

« اف.تی.ایکس»  به رهبری سام بنکمن-فرید ۲۹ ساله، ثروتمندترین میلیاردر رمزنگاری جهان (دارایی خالص: ۲۶.۵ میلیارد دلار)، بر چشم‌انداز ابر رقابتی مبادلات رمزنگاری تسلط دارد. این شرکت حدود ۱۰ درصد از ارزش اسمی ۳.۴ تریلیون دلاری مشتقات (عمدتاً معاملات آتی و اختیار معامله) که توسط سرمایه‌گذاران رمزارز در هر ماه معامله می‌شود را مدیریت می‌کند. به‌طور متوسط ۰.۰۲٪ از هر یک از این معاملات به این شرکت می‌رسد درآمد حدود ۷۵۰ میلیون دلار تقریباً بدون ریسک را برای این شرکت به دنبال دارد. علاوه بر این، اف.تی.ایکس در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه خصوصی به دست آورد و ارزش آن را از ۱.۲ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار افزایش داد. FTX که مشتاق تبدیل شدن به یک نام آشنا است، صدها میلیون دلار برای بازاریابی هزینه می‌کند.

سام بنکمن-فرید، مدیرعامل این شرکت، لیدر این برنامه هم هست.

  • پروژه بیست‌ودوم: « فوجیتسو» Fujitsu

توکیو، ژاپن

پلتفرم‌های بلاکچین: Hyperledger Fabric, Besu and Cactus, plus Ethereum

این شرکت سخت‌افزاری و مخابراتی ۳۲ میلیارد دلاری (فروش ۱۲ ماهه) یک آزمایشگاه نوآوری بلاکچین با بیش از ۴۰ مشتری از یک استارت‌آپ تجارت برنج تا آبجوسازی غول‌پیکر Anheuser-Busch در بروکسل راه‌اندازی کرده است. این شرکت‌ها از آزمایشگاه برای آزمایش ایده‌های تازه استفاده می‌کنند که توسط تخصص فنی فوجیتسو پشتیبانی می‌شود. به‌عنوان مثال، در ماه نوامبر، شرکت تصفیه آب Botanical Water Technologies ساخت یک پلتفرم تجاری را با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده داخلی فوجیتسو آغاز کرد که به کارخانه‌های شکر، کارخانه‌های تقطیر و سازندگان کولا اجازه می‌دهد تا آبی را که معمولاً در طول تولید دور می‌ریختند، بفروشند یا دوباره استفاده کنند. این پلتفرم که در ماه آوریل راه‌اندازی می‌شود، آب را هنگام تصفیه، فروش و تحویل آن ردیابی می‌کند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بخشی از آب تصفیه‌شده خود را به جوامعی که دچار کمبود آب هستند اهدا کنند.

فردریک دی بروک، رئیس مرکز راه‌حل بلاکچین سازمانی، شینگو فوجیموتو، مدیر آزمایشگاه داده و امنیت، تحقیقات فوجیتسو، لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه بیست ‌وسوم: بانک صنعت و تجارت چین ICBC

پکن، چین

پلتفرم بلاکچین: Emperor Seal Chain

بزرگ‌ترین بانک جهان (۵.۶ تریلیون دلار دارایی) دارای ۴۰ برنامه بلاکچین است که در سال گذشته در مجموع بیش از ۴۸ میلیارد دلار تراکنش برای دولت‌های محلی و صنایع از جمله ساخت‌وساز و حمل‌ونقل انجام داده است. یکی از خلاقانه‌ترین برنامه‌های این موسسه، Icago است که به کاربران برای استفاده از وسایل نقلیه کم‌مصرف اعم از قطار، اتوبوس یا ماشین‌های برقی پاداش می‌دهد.

این بلاکچین کیف‌پول‌های متعلق به مشتریان ICBC را به داده‌های حمل‌ونقل دولتی متصل می‌کند. اعتبارات کربن صادرشده توسط کمیسیون حمل‌ونقل به‌عنوان توکن‌های غیرقابل تعویض می‌تواند برای ارز دیجیتال جدید بانک مرکزی چین بازخرید شود. در آینده، انتشار کربن اوراق بهادار به‌عنوان اوراق قرضه به شرکت‌هایی که به دنبال برآوردن الزامات کاهش کربن هستند فروخته می‌شود. در چینگدائو، شهری که به آبجو خود معروف است، این برنامه در سال ۲۰۲۱ ۹۹۰۰۰ کیلوگرم کربن حذف کرد. امسال این برنامه به شنژن، شانگهای، چنگدو و هفت شهر دیگر گسترش خواهد یافت.

چائووی لی مدیر این موسسه لیدر این برنامه است.

  • پروژه بیست‌و‌چهارم: «جی پی مورگان چیس» JPMorgan

نیویورک، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: ConsenSys Quorum

شبکه دارایی دیجیتال اونیکس JPMorgan وزنه‌ای در اقتصاد جدید است که در بازار بزرگ مخزن (۱.۵ تریلیون دلار در روز، ارزش اسمی) موج ایجاد می‌کند. با استفاده از قراردادهای هوشمند و JPM Coin، نسخه دیجیتالی دلار آمریکا، معاملات مخزن Onyx در بازار اوراق قرضه دولتی که منبع ثابتی از سود برای مؤسسات مالی بزرگ است.، به‌جای یک‌شبه در زمان واقعی تسویه می‌شوند و ریسک تسویه و پردازش دستی را کاهش می‌دهند. اپلیکیشن «رپو»   repoتا کنون گردش روزانه ۲۳۰ میلیارد دلاری معاملات را تسهیل کرده و حدود ۱ میلیارد دلار تراکنش در روز را پوشش می‌دهد. از ماه ژوئن امسال، کمپانی گلدمن ساکس هم شروع به استفاده از اونیکس کرد.

عمر فاروق، مدیر عامل اونیکس Onyx لیدر این برنامه است.

  • پروژه بیست ‌وپنجم: «کاکائوتاک» KakaoTalk

ججو- سی، کره جنوبی

پلتفرم بلاکچین: Klaytn

اپلیکیشن پیام‌رسان تلفن همراه کره جنوبی، ، توسط نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت ۵۲ میلیون نفری این کشور استفاده می‌شود و از ماه می ۲۰۲۱، بازاری برای تجارت NFT دارد. این صرافی که KrafterSpace نام دارد، به‌طور کامل با OpenSea، بازار NFT مستقر در سانفرانسیسکو که اخیراً به ارزش ۱۳.۳ میلیارد دلار پول جمع‌آوری کرده، یکپارچه شده است. در KrafterSpace، کاربران می‌توانند آثار هنری توکن‌شده را مستقیماً از طریق برنامه پیام‌رسان Kakao با کیف‌پول دیجیتالی به نام Klip Drops خریداری کنند. هر دو KrafterSpace و Klip Drops بر روی بلاکچین خود Kakao به نام Klaytn ساخته شده‌اند که بیش از ۸۰۰ هزار کاربر فعال دارد. علاوه بر این، در ماه آگوست، Kakao یک صندوق رشد Klaytn به ارزش ۵۱۵ میلیون دلار برای حمایت از توسعه‌دهندگانی که مایل به مشارکت در اکوسیستم بلاکچین هستند، راه‌اندازی کرد.

دیوید شین، مدیر Klaytn، لیدر این پروژه است.

  • پروژه بیست‌وششم: شرکت لاین LINE

توکیو، ژاپن

پلتفرم بلاکچین: LINE Blockchain

لاین بخشی از هولدینگ «زد» Z Holdings، شرکت اینترنتی ژاپنی با ارزش بازار ۳۶ میلیارد دلاری و همچنین مالک یاهو ژاپن و رقیب پی پال ژاپن است. لاین با ۳۰۰ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین برنامه پیام رسانی این کشور است. این شرکت یک بلاکچین اختصاصی به همین نام LINE ایجاد کرده که متعلق به گروه سافت بانک و شرکت اینترنتی کره جنوبی NAVER Corporation است. خدمات این پروژه شامل صرافی ارز دیجیتال، بازار NFT و کیف پول دیجیتال با بیش از ۲۵۴ هزار حساب ثبت شده است. ارز دیجیتال مرتبط این برنامه یعنی LINK، موفقیت بزرگی است و نزدیک به یک میلیون ماینر را به خود جذب کرده است. در اواخر ژانویه امسال ارزش بازار این برنامه به ۶۶۹ میلیون دلار رسید.

ووسوک کیم مدیرعامل Unblock و LINE Tech Plus به همراه کئون کو مدیر توسعه بلاکچین در Unchain، لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه بیست ‌وهفتم: هلدینگ دیجیتال ماراتون Marathon Digital

لاس وگاس، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin

پنج سال پیش، ماراتون بیشتر به‌عنوان ترول ثبت اختراع شناخته می‌شد و انبوهی از شکایت‌ها را علیه غول‌های اقتصاد دیجیتال مانند اپل، آمازون، دل، یاهو، پین‌تر است و توییتر تنظیم کرد. در سال ۲۰۱۷ این عملیات درآمد سالانه کمتر از ۱ میلیون دلار و ارزش بازار کمتر از ۱۰ میلیون دلار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۷ به‌شدت به سمت استخراج بیت کوین حرکت کرد و شرکت معامله‌شده نزدک Nasdac   اکنون دارای ارزش بازاری ۲ میلیارد دلاری با درآمد حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. ماراتون که یکی از ذینفعان بزرگ ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین است، در حال حاضر حداقل ۸۱۳۳ بیت کوین به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار دارد. این شرکت قصد دارد ۷۰ هزار سرور دیگر را در اوایل سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کند و رایانه‌های خود را به ۱۹۹ هزار عدد  افزایش دهد که تقریباً ۱.۲ درصد از کل فعالیت استخراج بیت کوین در جهان را پوشش می‌دهد.

فرد تیل، مدیرعامل ماراتون، لیدر این پروژه است.

  • پروژه بیست‌وهشتم: مسترکارت Mastercard

نیویورک، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Terra، Rootstock، Monero، Bitcoin Cash، Litecoin، Bitcoin، Ethereum، Avalanche

«مستر کارت» بیست‌وچهار کارت رمزنگاری شامل Gemini، Uphold، CoinJar و BitPay توسط Mastercard راه‌اندازی کرده که به مشتریان اجازه می‌دهد دارایی‌های دیجیتال خود را در ۸۰ میلیون فروشگاه و مراکز ارائه خدمات در سراسر جهان خرج کنند. در ماه اکتبر، غول کارت اعتباری با Bakkt، یکی از شرکت‌های تابعه Intercontinental Exchange (مالک بورس نیویورک) شریک شد که فناوری‌هایی را فراهم می‌کند تا حتی تعداد بیشتری از صادرکنندگان Mastercard بتوانند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را انجام دهند. مسترکارت همچنین یک انکوباتور بلاکچین به نام «استارت پت»  Start Pathراه‌اندازی کرده که تاکنون به ۱۲ استارت‌آپ رمزنگاری کمک کرده و امکان دسترسی مستقیم به محصولات، مشتریان، کارگاه‌ها و راهنمایی‌های این شرکت چندملیتی را می‌دهد.

راج دامودهاران معاون اجرایی دارایی‌های دیجیتال و محصولات بلاکچین مستر کارت، لیدر این برنامه است.

  • پروژه بیست‌ونهم: متا Meta

منلو پارک، کالیفرنیا، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Unknown

تصمیم فیس‌بوک برای تغییر نام تجاری به‌عنوان Meta و استفاده از metaverse می‌تواند برای این شبکه اجتماعی با ۲.۹ میلیارد عضو جامعه جهانی مفید باشد. این شبکه به دنبال ایجاد یک دنیای مجازی فراگیر ، محیطی طبیعی برای ارزهای دیجیتال، آواتارهای سفارشی، NFT ها، بازی‌های بلاکچین، کیف پول‌های دیجیتال و موارد دیگر است. شاید بتوان امید داشت که فیس‌بوک با متاورس موفقیت بیشتری نسبت به «لیبرا» یعنی ارز دیجیتالی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، داشته باشد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ به «Diem» تغییر نام داد و در ژانویه ۲۰۲۲ به قیمت ۱۸۲ میلیون دلار به بانک کالیفرنیا Silvergate Capital فروخته شد. تا به امروز اطلاعات کمی در مورد فناوری زیربنایی متاورس فیس‌بوک وجود دارد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک لیدر اصلی این پروژه هم هست.

  • پروژه سی‌ام: میکرواستراتژی MicroStrategy

ویرجینیا، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin

مایکل سیلر مدیر عامل رمزارز Kool-Aid و سازمان ارائه‌دهنده نرم‌افزار سازمانی MicroStrategy ، بزرگ‌ترین دارندگان بیت‌کوین در آمریکا هستند. این شرکت در منطقه D.C، که به‌عنوان تولیدکننده نرم‌افزارهای کسب‌وکار بک‌آفیس شناخته می‌شود، در طول همه‌گیری کووید، خود را  به یک نیروگاه تجارت ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. MicroStrategy اکنون ۱۲۴,۳۹۱ سکه به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در اختیار دارد و از آگوست ۲۰۲۰ تاکنون نزدیک به ۸۴۶ میلیون دلار سود معاملات کریپتو ثبت کرده است.

مایکل سیلور، مدیرعامل این مجموعه، لیدر این برنامه است.

  • پروژه سی‌و‌یکم: لیگ ملی بسکتبال NBA

نیویورک، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Flow

پلتفرم تاپ شات NBA، عرصه تجارت یادگاری‌های ورزشی را متحول کرده است و NFT ها را برای طرفداران عادی به ارمغان آورده است. با استفاده از بلاکچین “Flow” Dapper Labs مستقر در ونکوور و بریتیش کلمبیای کانادا، کاربران می‌توانند خرید، فروش و جمع‌آوری  یادگارهای ورزشی با عنوان “لحظه‌ها” را که شبیه کارت‌های معاملاتی دیجیتال هستند داشته باشند. مانند دانک لبرون جیمز فوق ستاره بسکتبال آمریکا که اخیراً به قیمت رکورد ۲۳۰,۰۲۳ دلار فروخته شد. از نوامبر ۲۰۲۰، ۱.۳ میلیون نفر حساب‌های Top Shot ایجاد کرده‌اند و  در ماه‌های اخیر فروش کل آن از ۲.۵ میلیون دلار به ۹۹۲ میلیون دلار افزایش یافته است. موفقیت بزرگ Top Shot باعث ایجاد کنجکاوی بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال در این لیگ شده است. NBA با تشکیل یک کمیته فرعی بلاکچین برای ارزیابی فرصت‌های آینده نسخه WNBA Top Shot را راه‌اندازی کرده و وارد یک مشارکت چندساله با صرافی رمزارز Coinbase شده است.

آدرین اوکیف، معاون مشارکت‌های جهانی و رسانه‌های لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا لیدر این پروژه است.

  • پروژه سی‌ودوم: «ان.سی.آر» NCR

آتلانتا، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin

شرکت NCR سازنده صندوق‌های پول و دستگاه‌های خودپرداز با قدمت بیش از ۱۴۰ سال، در این برنامه قصد دارد یک شبکه جهانی عظیم  متشکل از ۱.۵ میلیون مکان ایجاد کند که به رهگذران اجازه می‌دهد بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنند. در ژانویه امسال، LibertyX مستقر در بوستون، یک شرکت خودپرداز بیت کوین را که دارای ۳۰ دستگاه پراکنده در سراسر آمریکا است خریداری کرد. در ماه ژوئن هم شرکت NCR  مبلغ ۲و نیم میلیارد دلار برای خرید Cardtronics، یعنی شرکتی با ۲۸۵ هزار دستگاه خودپرداز در Circle Ks، CVSs و Krogers در ایالات متحده و ۹ کشور دیگر هزینه کرد.بر زمان‌بندی این پروژه، بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیجیتال دیگر باید تا پایان تابستان در این ماشین‌ها در دسترس باشند.

تیم واندرهام، مدیر ارشد فناوری NCR، لیدر این پروژه است.

  • پروژه سی‌و‌سوم: « نورنیکل» Nornickel

مسکو، روسیه

پلتفرم بلاکچین: Hyperledger Fabric

بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه‌شده در جهان (۱۷.۷ میلیارد دلار، فروش ۱۲ ماهه) از طریق صندوق جهانی پالادیوم سوئیس، قراردادهایی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار برای فلزات گران‌بها و اساسی خود از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و مس منعقد کرده است. این قراردادها که در بلاکچین Atomyze ذخیره شده‌اند، به شرکت‌های صنعتی مانند Umicore، Traxys و Glencore کمک می‌کند تا منشاء و ارزش‌های زیست‌محیطی فلزات خود را ردیابی کنند و تنظیم سطح موجودی را آسان‌تر کند.

مارکو گروسی، مدیر عامل شرکت Atomyze AG. به همراه الکساندر استویانوف، مدیرعامل صندوق جهانی پالادیوم لیدرهای اصلی این پروژه هستند.

  • پروژه سی‌و‌چهارم: « اوراکل» Oracle

آستین، تگزاس، آمریکا

پلتفرم  بلاکچین: Hyperledger Fabric

تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد از خودروهای جدید الکتریکی خواهند بود و  تقاضا برای کبالت مورد استفاده در باتری‌های EV در حال افزایش است. تقریباً دو سوم ذخایر کبالت جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو استخراج می‌شود؛ کشوری جنگ‌زده که نقض حقوق بشر در آن از جمله عدم رعایت حقوق کودکان رایج است. اوراکل و استارت‌آپ بریتانیایی سیرکولور که یک شرکت ردیابی زنجیره تأمین مواد خام است، پلتفرمی مبتنی بر بلاکچین برای ردیابی منشأ مواد اولیه پرخطری مانند کبالت ساخته‌اند. بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی جهان، از جمله ولوو، مرسدس بنز و پولستار، برای این سرویس که بر اساس بلاکچین اوراکل ساخته شده است، قرارداد امضا کرده‌اند.

وی هو، معاون ارشد اوراکل لیدر اصلی این برنامه است.

  • پروژه سی‌و‌پنجم: «پارادایم» Paradigm

سانفرانسیسکو، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum and others

پارادایم که در سال ۲۰۱۸ توسط فرد ارسام، بنیان‌گذار Coinbase و مت هوانگ شریک سابق Sequoia Capital آغاز به‌کار کرد به‌سرعت به یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های رمزنگاری VC تبدیل شد. این موسسه سرمایه‌گذاری‌هایی از ۱ تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار شامل FTX، Coinbase، Chainalysis، Uniswap و Sky Mavis را پوشش داده است.. شانزده مورد در حال حاضر این مجموعه، ۱ میلیارد دلار یا بیشتر ارزش‌گذاری شده‌اند. در ماه نوامبر، پارادایم یک صندوق جدید ۲.۵ میلیارد دلاری را معرفی کرد که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارز دیجیتال تا کنون است.

فرد ارسام و مت هوانگ، بنیان‌گذاران پارادایم، لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه سی‌وششم: «پی‌پل» Paypal

سن خوزه، کالیفرنیا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum, Bitcoin Cash, Litecoin

در اکتبر ۲۰۲۰، پی پال یک سرویس کارگزاری رمزنگاری را به‌عنوان بخشی از برنامه بزرگ خود برای تبدیل شدن به یک برنامه فوق‌العاده مالی یک‌مرحله‌ای راه‌اندازی کرد. کاربران کریپتو دو برابر مشتریان معمولی با این برنامه درگیر هستند و ارائه جوایز ارز دیجیتال از طریق کارت اعتباری Venmo موفقیت بزرگی در بین کاربران جوان‌تر بوده است. اگرچه این شرکت اکنون به مشتریان ایالات متحده اجازه می‌دهد تا ۱۰۰هزار دلار کریپتو در هفته خریداری کنند، اکثر تراکنش‌ها بسیار کوچک‌تر هستند. حجم معاملات روزانه این سرویس نزدیک به ۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. در چشم‌انداز آینده، این شرکت می‌خواهد عرضه‌ ارزهای دیجیتال خود را فراتر از ایالات متحده و بریتانیا گسترش دهد و در حال بررسی راه‌اندازی استیبل‌کوین خود است.

دن شولمن، رئیس و مدیرعامل. خوزه فرناندز داپونته، معاون و مدیر کل بلاکچین وارزهای دیجیتال پی پل، لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه سی‌وهفتم: «وان کانکت» OneConnect

شنژن، چین

پلتفرم بلاکچین: FiMAX

ششمین شرکت بزرگ جهان از ژانویه ۲۰۲۰ و از طریق زیرمجموعه پلتفرم تأمین مالی بلاکچین OneConnect، بیش از ۱۲ میلیارد دلار وام به یک میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط در استان گوانگدونگ چین داده است. نرم‌افزار OneConnect از داده‌های دولتی برای تجزیه‌وتحلیل وام‌گیرندگان استفاده می‌کند. نمایه ریسک برای بانک‌ها و کاهش پردازش تراکنش‌ها به کمتر از ۱۰ دقیقه، صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌ها برای ۷۸۸ مؤسسه مالی مشتری این پلتفرم، ازجمله ICBC نیروگاه ۵.۶ تریلیون دلاری به ارمغان آورده است. در ماه نوامبر ۲۰۲۲، یک شرکت تابعه OneConnect با بانک خلق چین برای استفاده از بلاکچین برای ردیابی و پردازش تأمین مالی واردات و صادرات از چین و هنگ‌کنگ، شریک شد.

لی آن، معاون مدیر محصول وان کانکت، لیدر این پروژه است.

  • پروژه سی‌و‌هشتم: «پراویدنس» Providence

واشنگتن، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Corda

در سال ۲۰۱۹، Providence، یک استارت‌آپ فناوری سلامت در سیاتل آمریکا به نام لومدیک Lumedic را خریداری کرد. بلاکچین Lumedic، به حل مشکلات اداری زمان‌بر کمک می‌کند. در سال ۲۰۲۱، ۱۶ بیمارستان پراویدنس و چهار کلینیک در سراسر واشنگتن، مونتانا و اورگان از دفتر مشترک آن برای سرعت بخشیدن به زمان پردازش مجوز قبلی از روز به ساعت استفاده می‌کردند. سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار درمان بر روی بلاکچین Lumedic پردازش شد.

کیمبرلی سالیوان، مدیر چرخه درآمد پراویدنس به همراه مایک نش مدیرعامل لومدیک لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه سی‌ونهم: «رنو» Renault

بلنکورت، فرانسه

پلتفرم بلاکچین: Hyperledger Fabric

این خودروساز بزرگ فرانسوی (فروش ۱۲ ماهه ۵۳ میلیارد دلار) در پاسخ به الزامات فنی در حال رشد قانون‌گذاران اروپایی، پلتفرم بلاکچین Xceed را در ماه آوریل راه‌اندازی کرد تا هزاران قطعه خودرو را که در ۱۶ کارخانه در سراسر اروپا تولید می‌شود، ردیابی کند. اگر هر یک از مشخصات – مانند اندازه یک پیچ – مطابق استاندارد نباشد، به سازنده به‌طور خودکار هشدار داده می‌شود و سپس می‌تواند با فشار دادن یک دکمه، تأمین‌کنندگان را مطلع کرده و هفته‌ها در زمان صرفه‌جویی کند. شرکای این پروژه شامل تأمین‌کنندگان برتر مانند Faurecia، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان قطعات خودرو در جهان، با ۱۸ میلیارد دلار درآمد سالانه است. رنو امیدوار است که تا سال ۲۰۲۴، ۳۵۰۰ تأمین‌کننده را در تلاش برای ردیابی هر یک از بیش از ۶ هزار  قطعه خودرو خود جذب کند. رنو همچنین ۲۰ طرح بلاکچین داخلی دیگر را آغاز کرده است که به همه روندها از معاملات خرید خودرو گرفته تا قابلیت ردیابی زنجیره تأمین رسیدگی می‌کند.

اودیل پانسیاتیچی، معاون بلاکچین رنو، لیدر اصلی این برنامه است.

  • پروژه چهلم: « سامسونگ» Samsung Group

سئول، کره جنوبی

پلتفرم بلاکچین: Nexledger

بیشتر ما سامسونگ را به‌عنوان تولیدکننده تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی می‌شناسند، اما این‌ها فقط یک جنبه از فعالیت بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی (فروش ۱۲ ماهه ۲۲۰ میلیارد دلاری) در کره جنوبی است. سامسونگ در بخش‌های دیگر فعالیت خود ازجمله به کشتی‌سازی و  فروش بیمه هم می‌پردازد.  از سال ۲۰۲۰، بازوی فناوری اطلاعات این مجموعه، سامسونگ SDS، از پلتفرم وام مبتنی بر بلاکچین برای تسهیل درخواست وام‌های دولتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط استفاده می‌کند. پیش از این، چنین درخواستی نیازمند اسنادی از سه طرف – دولت، ضامن اعتبار و بانک – بود که رسیدگی به آن‌ها به‌طور متوسط سه هفته طول می‌کشید. این پلتفرم زمان انجام امور اداری را مدیریت کرده، زمان پردازش را به ۱۲ روز کاهش می‌دهد و در حدود ۱۳ هزار ساعت کاری در سال صرفه‌جویی می‌کند.

جی هوان ری، رئیس برنامه‌ریزی کسب‌وکار بلاکچین سامسونگ، لیدر این برنامه است.

  • پروژه چهل‌و‌یکم: « بانک امضا » signature Bank

نیویورک، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Signet، Ethereum

در سال ۲۰۱۵، Signature یکی از اولین بانک‌هایی بود که مشتریان کریپتو را پذیرفت که یک اقدام دوراندیشانه بود. چرا که مجموع سپرده‌های ارز دیجیتال از ۲۲ میلیارد دلار فراتر رفت و بانک بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پرداخت‌ها را در شبکه اختصاصی مبتنی بر بلاک چین اتریوم خود، Signet پردازش کرده است. در این سال، این شرکت شروع به ارائه وام‌های با پشتوانه بیت کوین کرد. همچنین با ناشر استیبل‌کوین TrueUSD همکاری کرده است تا به مشتریان اجازه دهد تا با استفاده از دارایی دلاری، پرداخت‌های آنی را انجام دهند و ارسال کنند. در ۱۲ ماه گذشته، سهام Signature تقریباً دو برابر شده است.

فرانک سانتورا، مدیر ارشد پرداخته‌ای این بانک، لیدر اصلی این برنامه است.

  • پروژه چهل‌ودوم: « بانک سوژن » SocGen

پاریس، فرانسه

پلتفرم بلاکچین: MakerDAO

سال گذشته سومین بانک بزرگ فرانسه، Cast Framework را از طریق شعبه Forge خود منتشر کرد. این نرم‌افزار به شرکت‌های مالی اصلی و استارت‌آپ‌های رمزنگاری اجازه می‌دهد تا اوراق بهادار دیجیتالی مطابق با مقررات را بر روی یک بلاکچین ایجاد کنند. یکی از این برنامه‌ها به بانک دو فرانس کمک کرد تا ۴۵ میلیون دلار اوراق بهادار با پشتوانه پرتفوی وام مسکن بانک را که بر روی یک بلاکچین ردیابی می‌شود، بازپرداخت کند. استفاده از بلاکچین باعث کاهش زمان تراکنش و صرفه‌جویی در هزینه‌های حسابرسی این عملیات شده است. SocGen همچنین درحال‌توسعه یک کتابخانه به‌اصطلاح “قرارداد هوشمند” از کدهای قابل استفاده مجدد است که مخصوص خدمات مالی است و برای یک مجوز قانونی فرانسه درخواست داده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد دارایی‌های دیجیتال را برای مشتریان مدیریت کنند.

جاناتان بنیچو، مدیر ارشد مالی SG Forge، لیدر اصلی این پروژه است.

  • پروژه چهل‌وسوم: « ساتبیز » Sathebys

نیویورک، آمریکا

پلتفرم بلاکچین: Bitcoin, Ethereum

ساتبی حراجی مشهور آثار هنری با قدمت ۲۷۸ ساله که به خاطر فروش آثار پیکاسو، ونگوگ و وارهول شهرت دارد، اکنون دست به ارائه پریمات‌های کارتونی و سایبرپانک‌های پیکسل‌شده است. در آوریل ۲۰۲۱، Sotheby’s اولین فروش NFT خود را برگزار کرد و مجموعه‌ای از آثار «پاک» هنرمند دیجیتال را به قیمت ۱۶.۸ میلیون دلار جابه‌جا کرد. این تنها شروع ماجرا بود و ساتبی در مجموع  بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش NFT در سال گذشته را تجربه کرد که به فروش ناخالص رکوردشکنی خانه حراج یعنی ۷.۳ میلیارد دلار کمک کرد. در ماه سپتامبر، ساتبیز با سود بردن از محبوبیت منحصربه‌فرد NFT ها در رسانه‌های اجتماعی، ۱۰۱ تصویر از میمون‌ها، بخشی از مجموعه Bored Ape Yacht Club شامل ۱۰ هزار آواتار حیوانات را به قیمت ۲۴.۴ میلیون دلار فروخت. خانه حراج ساتبی اکنون پیشنهادات ارز فیات و ارز دیجیتال را می‌پذیرد.

استفان پپه، مدیر ارشد فناوری ساتبی به همراه سباستین فایی، مدیر اجرایی Sotheby’s Metaverseف لیدرهای این پروژه هستند.

  • پروژه چهل‌وچهارم: هلدینگ استون ریج Stone Ridge Holdings

نیویورک، آمریکا

پلتفرم‌های بلاک چین: Bitcoin, Ethereum, XRP, Litecoin,Bitcoin Cash

گروه سرمایه‌گذاری دیجیتال نیویورک (NYDIG) در سال ۲۰۱۷ یک شرکت تابعه با هدف کمک به سرمایه‌گذاران نهادی برای خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال را راه‌اندازی کرد. Stone Ridge از آن زمان حدود ۲۰ هزار بیت کوین (به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار با قیمت‌های فعلی) خریداری و نگهداری کرده است. در دسامبر گذشته NYDIG یک میلیارد دلار از ۹ سرمایه‌گذار خطرپذیر VC شامل WestCap و Bessemer Venture Partners با ارزش ۷ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. مشتریان سازمانی این برنامه عبارتند از: JPMorgan، Wells Fargo و Morgan Stanley. سال گذشته این شرکت همکاری با غول‌های نرم‌افزار بانکی FIS و Fiserv را هم تقویت کرد.

رابی گاتمن، مدیرعامل هلدینگ و راس استیونز، رئیس اجرایی مجموعه، لیدرهای این برنامه هستند.

  • پروژه چهل‌وپنجم: ماهیندرا Tech Mahindra

پونا، هند

پلتفرم بلاکچین: Hyperledger Fabric

بازوی فناوری گروه ماهیندرا (درآمد ۲۰۲۱: ۵.۱ میلیارد دلار) بیش از ۶۰ محصول مبتنی بر بلاکچین را توسعه داده که شامل مخابرات، رسانه و سرگرمی، تولید، خرده‌فروشی و انرژی است. یکی از جالب‌ترین این‌ها VaccineLedger، که با همکاری یک استارت‌آپ با بودجه یونیسف و Gavi، که بر پایگاه داده جهانی واکسن کووید-۱۹ با سازمان بهداشت جهانی نظارت دارد، توسعه یافت. بلاکچین به جلوگیری از جعل کمک می‌کند و با ردیابی واکسن‌ها از سازنده تا گیرنده، تعداد واکسن‌هایی که هدر می‌روند را کاهش می‌دهد. این سیستم داده‌های مربوط به نگهداری، دما، مکان و سفارشات خرید را برای هر ویال ثبت می‌کند. VaccineLedger در حال حاضر در دو ایالت در هند فعالیت می‌کند و برنامه‌هایی برای گسترش در سطح جهانی دارد.

راجش دادو، مدیر بلاکچین و امنیت سایبری ماهیندرا، لیدر اصلی این پروژه است.

  • پروژه چهل‌و‌ششم: تنسنت Tencent

شنژن، چین

پلتفرم‌های بلاکچین: ChainMaker، Hyperledger Fabric، FISCO BCOS

در طول دهه گذشته، Tencent یک “فوق‌اپلیکیشن” چینی ساخته که توسط بیش از ۱ میلیارد نفر برای موارد مختلفی از بازی و رسانه‌های اجتماعی گرفته تا پیام‌رسانی و خرید استفاده می‌شود. این گروه اکنون درحال‌توسعه یک پلتفرم بلاکچین یک‌مرحله‌ای، Tencent Cloud Blockchain است. ده استان و شهر از جمله هاینان، گوانگدونگ و پکن در حال حاضر از این پلتفرم برای صدور صورتحساب الکترونیکی برای مواردی مانند مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. در آگوست ۲۰۲۱، بلاک چین Tencent بیش از ۱۵ میلیون تراکنش را تنها در یک شهر پردازش کرده بود.

پاول لی، مدیر کل بلاکچین تنسنت، لیدر اصلی این برنامه است.

  • پروژه چهل‌و‌هفتم: توییتر Twitter

سانفرانسیسکو، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum

در سال ۲۰۲۱، ۲۲۰ میلیون توییت در مورد NFT و ۶۰ میلیون توییت دیگر تنها در ژانویه ۲۰۲۲ در این شبکه اجتماعی پرطرفدار بارگذاری شد.. با اینکه جک دورسی مدیر عامل پیشین توییتر این شبکه را در نوامبر سال گذشته  ترک کرد تا تمام وقت خود را به بلاک اختصاص دهد، به این معنی نیست که شرکت توییتر برنامه‌های خود را برای آینده غیرمتمرکز کنار گذاشته است. توییتر اکنون در حال افزایش دوبرابری ابزارهایی از جمله با هدف اجازه دادن به کاربران برای نمایش مجموعه‌های NFT خود به‌عنوان عکس نمایه – در ازای پرداخت هزینه است.

پاراگ آگراوال، مدیرعامل کنونی توییتر، لیدر این پروژه است.

  • پروژه چهل‌و‌هشتم: ویزا Visa

سانفرانسیسکو، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Bitcoin, Ethereum

این غول کارت اعتباری با بیش از ۶۰ پلتفرم رمزنگاری از جمله FTX، BlockFi، Coinbase و Binance همکاری کرده است تا مردم بتوانند ارز دیجیتال را از طریق کارت‌های مرتبط با رمزنگاری خرج کنند. همه ۸۰ میلیون تاجر ویزا در حال حاضر عملاً رمزنگاری را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرند و وجوه قبل از دریافت به‌طور خودکار به ارز فیات تبدیل می‌شود. درحالی‌که تراکنش‌های کریپتو ممکن است گران باشند، ویزا این دردسر را به شرکای خود واگذار می‌کند که در مورد کوین‌بیس تا ۲.۵ درصد هزینه دریافت می‌کنند. مصرف‌کنندگان از اکتبر ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیارد دلار با استفاده از کارت‌های رمزنگاری ویزا هزینه کرده‌اند.

تری آنجلوس، رئیس فین‌تک ویزا، لیدر این پروژه است.

  • پروژه چهل‌و‌نهم: والمارت Walmart

آرکانزاس، آمریکا

پلتفرم‌های بلاکچین: Hyperledger Fabric, Walmart Blockchain

پس از صدها مورد ظهور بیماری در امریکا ازجمله عفونت لیستریا، سالمونلا و E. coli در سال گذشته سرانجام به نظر می‌رسد سازمان غذا و داروی آمریکا FDA موضوع ایمنی مواد غذایی را جدی گرفته است. این سازمان در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که تولیدکنندگان و خرده‌فروشان ازاین‌پس مسئول ردیابی بیش از ده‌ها نوع غذای پرخطر مانند کاهوی رومی، پنیرهای نرم و ماهی در هر نقطه در طول زنجیره تأمین خواهند بود تا اقلام آلوده را سریع‌تر شناسایی کنند. فروشگاه زنجیره‌ای والمارت در حال حاضر ۱۵۰۰ اقلام مواد غذایی را در بلاکچین ردیابی می‌کند که سه برابر بیشتر از یک سال قبل است. ازجمله ابتکارات ایمنی مواد غذایی این مجموعه می‌توان به پایلوت Sam’s Club اشاره کرد که اخیراً در چین به خریداران اجازه می‌دهد یک کد QR را اسکن کنند تا اطلاعاتی در مورد محل تولید محصول و زمان برداشت آن به دست آورند.

آرچانا سیستری ، مدیر ارشد بلاکچین والمارت به همراه جاس بات، مدیر ارشد نوآوری جهانی ایمنی مواد غذایی این مجموعه، لیدرهای پروژه هستند.

  • پروژه پنجاهم: وی‌بانک WeBank

شنژن، چین

پلتفرم بلاکچین: FISCO BCOS

یکی از جدیدترین برنامه‌های بلاکچین WeBank با پاداش دادن به کاربران برای انجام کارهایی مانند پیاده‌روی، سوار شدن به اتوبوس یا بازیافت لباس، زندگی پایدار را تشویق می‌کند. بانک دیجیتال چینی که ۳۰ درصد آن متعلق به Tencent است، از طریق یک برنامه کوچک در پیام‌رسان WeChat،  مبادله کوپن‌ها و هدایا برای این خدمات را امکان‌پذیر می‌کند. تمام رکوردها برای اطمینان از شفافیت و قابلیت ردیابی در بلاکچین ذخیره می‌شوند. این پلتفرم در حال حاضر روزانه ۱ میلیون کاربر فعال دارد و بر اساس گزارش این موسسه، بیش از ۲۵۰۰ تن کاهش انتشار کربن را در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است. به‌طورکلی، WeBank بیش از ۷۰ هزار کدگذار دارد که روی بلاکچین اختصاصی “FISCO BCOS” کار می‌کنند.

هنری ما، معاون اجرایی و مدیر ارشد اطلاعات وی‌بانک، لیدر این پروژه است.

 

……………………………………………………………………………………..

 در این ارتباط همچنین می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید

نکته‌هایی درباره مدیریت مالی در عصر فین‌تک

نقش فین‌تک در بهره‌وری خدمات مالی

نقش بلاکچین در اقتصاد دیجیتال

…………………………………………………………………………………….

 

برای آشنایی با کیف توکن ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.