هیچ رویکرد یکسانی برای کرادفاندینگ وجود ندارد، اما در همه انواع تامین مالی جمعی توجه به چند نکته کلیدی برای قدم گذاشتن در این مسیر می‌تواند راهگشا باشد.

 

کرادفاندینگ چگونه به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که کسب‌وکارها، سازمان‌ها یا افراد، یک کسب‌وکار را بدون ابزار سنتی و  با کمک‌های کوچک جمعیتی از مردم به‌جای یک یا دو سرمایه‌گذار عمده تأمین مالی می‌کنند. این سرمایه‌گذاری‌ها با دریافت پشتوانه لازم برای جریان نقدی، می‌توانند پروژه‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند. بیشتر این کمپین‌ها از طریق پلتفرم‌های اینترنتی انجام می‌شوند. اما این کمپین‌ها چگونه می‌توانند به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند؟ در این مقاله با سازوکار کرادفاندینگ و پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی بیشتر آشنا می‌شویم.

دست‌کم چهار نوع کرادفاندینگ یا کمپین تأمین مالی جمعی وجود دارد که می‌توانید برای کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنید. با کمک مالی مبتنی بر اهدا، مشارکت‌کنندگان بدون انتظار بازگشت سرمایه و سود به کمک کسب‌وکارها می‌آیند. در تأمین مالی سهام، حامیان سهام کسب‌وکار را دریافت می‌کنند. در تأمین مالی مبتنی بر بدهی، سرمایه مشارکت‌کنندگان به همراه سود بازپرداخت می‌شوند. همچنین در کمک‌های مالی مبتنی بر پاداش، مشارکت‌کنندگان در ازای کمک‌های خود، توکن‌ها، محصولات یا خدماتی را دریافت می‌کنند.

 

مقررات تأمین مالی جمعی

اکثر سایت‌های تأمین مالی جمعی قوانین خاصی دارند. عاقلانه است که این قوانین را قبل از انتخاب یک پلتفرم به‌طور کامل بخوانید تا مجبور نباشید کمپین خود را قبل از شروع آن متوقف کنید.

اگر قوانین را نادیده بگیرید و وارد کمپین تأمین مالی جمعی شوید، احتمال موفقیت به‌شدت کاهش می‌یابد. شما باید به‌اندازه کافی در مورد سایت‌های مختلف تأمین مالی جمعی تحقیق کنید تا بفهمید که کدام پلتفرم برای کسب‌وکار شما بهتر عمل می‌کند و مناسب‌تر است.

بنابراین قبل از انتخاب سایت تأمین مالی جمعی، قوانین هر پلتفرم را مرور کنید تا مطمئن شوید که سایت مناسبی را برای کمپین خود انتخاب کرده‌اید.

 

چالش‌های تأمین مالی جمعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری جمعی راهی آسان یا رایگان برای کسب درآمد است، اما واقعیت این است که برای راه‌اندازی پروژه‌ای که پشتیبان‌ها آن را به‌عنوان یک ایدۀ ارزشمند تلقی کنند، به تلاش زیادی نیاز دارد. بنابراین ایجاد چنین کمپینی نیازمند بازاریابی قوی، بنیان‌گذاران قابل اعتماد و یک محصول با کیفیت است.

چالش‌های اصلی در سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش را می‌شود به این شکل خلاصه کرد.

  • اجرای یک استراتژی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه قبل، هم‌زمان و بعد از کمپین ضروری است.
  • پیام مناسب برای کمپین که علاقه به محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد.
  • پیدا کردن موثرترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش تحقق پاداش

در تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام هم چالش‌هایی وجود دارد. اما چالش اصلی این نوع از سرمایه‌گذاری جمعی نیاز به آموزش و آگاهی بخشی به سرمایه‌گذاران بالقوه است که لزوماً سابقه سرمایه‌گذاری در چنین کمپین‌هایی را ندارند.

 

مزایای کرادفاندینگ برای سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران به‌طور معمول از سرمایه‌گذاری با ریسک پایین استقبال می‌کنند. سرمایه‌گذاری جمعی این مزیت را تا اندازه زیادی ارائه می‌دهد. از آنجا که کرادفاندینگ وابسته به بازارهای مالی رسمی نیست، سرمایه‌گذاران نگران تأثیرات اقتصاد یا بازار سهام بر سرمایه‌گذاری‌شان نخواهند بود.

سرمایه‌گذاری در کمپین تأمین مالی جمعی آسان است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق یک فرآیند آنلاین به‌سادگی و به‌طور مستقیم پول را در یک پروژه یا شرکت قرار دهند.

سرمایه‌گذاری جمعی سهام به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در کمپین‌های متعدد سرمایه‌گذاری کنند. این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فرصت‌های مالی خود را گسترش دهند و پرتفوی خود را متنوع کنند.

 

نکته‌هایی برای موفقیت در تأمین مالی جمعی

هیچ رویکرد یکسانی برای کرادفاندینگ وجود ندارد، اما توجه به چند نکته کلیدی برای قدم گذاشتن در مسیر تأمین مالی جمعی می‌تواند راهگشا باشد.

شفافیت با حامیان در طول فرآیند کرادفاندینگ حتی پس از پایان کمپین اهمیت بسیاری دارد. باید به خاطر داشته باشید که در مسیر پیشرفت پروژه ممکن است همه‌ چیز به‌طور دلخواه پیش نرود. بنابراین لازم است در هر مرحله‌ای با صداقت و شفافیت واکنش نشان دهید.پس این سؤال را همیشه در ذهن خود داشته باشید که «آیا با حامیان خود ارتباط خوبی دارید، حتی زمانی که همه چیز خوب پیش نمی‌رود؟»

پس از پایان کمپین ارتباط با حامیان خود را حفظ کنید. یک کمپین کرادفاندینگ موفق بر تقویت روابط با حامیان متمرکز است.

با راه‌اندازی کمپین‌های جدید تأمین مالی جمعی، کمپین خود را از رقبا متمایز کنید. بازاریابی قوی و گسترش کمپین از طریق شبکه حامیان بهترین راه برای شناساندن کسب‌وکار شما است.

برای اینکه بهترین نتیجه را از کمپین کرادفاندینگ بگیرید، قبل از راه‌اندازی کمپین، برای آن آماده شوید. به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید که قصد راه‌اندازی کمپین را دارید. قبل از راه‌اندازی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شخصی و شرکتی خود فعال باشید. به حامیان بالقوه فرصت بدهید تا شما را پیدا کنند.

 

طرح سرمایه‌گذاری جمعی خود را روی کاغذ بیاورید

یک طرح مکتوب با جزئیات کامل ایده‌ای که در ذهن دارید می‌تواند بهترین چراغ راه برای کسب‌وکارتان باشد. در طرح و ایده خود مشخص کنید که برای کدام بخش‌های توسعه کسب‌وکارتان و به چه مقدار بودجه نیاز دارید. طرح کسب‌وکار شما باید این بخش‌ها را به‌وضوح توضیح دهد. این اعداد و ارقام را در بخش مالی طرح تجاری خودتان  بگنجانید.

برای جمع‌آوری سرمایه مورد نیاز، ممکن است به منابع مالی مختلفی نیاز داشته باشید. به همین دلیل می‌توانید بسته‌ای از منابع مالی را به‌تنهایی یا با کمک یک مشاور مالی یا بانکدار تعریف کنید. به این کار ترکیب بودجه می‌گویند. طرح کسب‌وکار پایه و اساس کسب‌وکار شما و همین‌طور برای کمپین تأمین مالی جمعی شما است.

 

یک پلتفرم تأمین مالی جمعی را انتخاب کنید

پلتفرم‌های زیادی وجود دارد که با میزبانی آن‌ها می‌توانید محصول، خدمات، ایده یا کسب‌وکار خود را در معرض دید عموم قرار دهید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که رویکردها و مقررات از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. برخی از پلتفرم‌ها یک ارزیابی کامل از طرح پروژه شما، از جمله تجزیه و تحلیل طرح تجاری و چشم‌اندازهای مالی انجام می‌دهند. بعضی دیگر از پلتفرم‌ها هم فقط با شرکت‌هایی همکاری می‌کنند که بتوانند اعتبار خود را اثبات کنند. بنابراین، قبل از شروع کمپین کرادفاندینگ خودتان، پلتفرم‌های مختلف را بررسی و شرایط آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

 

در همین ارتباط می‌توانید مقاله «چگونه برای کسب و کارمان سرمایه جذب کنیم؟» را هم بخوانید.

 

 

برای آشنایی با پلتفرم تامین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.