به اشتراک گذاشتن ایده‌های نوآورانه نشان می‌دهد که پنج عنصر کلیدی وجود دارد که می‌تواند بر ارائۀ یک ایده جدید  از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی تأثیر بگذارد.

 

تأمین مالی جمعی یا کراد فاندینگ یکی از روش‌های جدید تأمین مالی یک استارتاپ است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گرفتن وام، پیش‌سفارش، مشارکت یا سرمایه‌گذاری از بیش از یک نفر به‌طور هم‌زمان از مصداق‌های تأمین مالی جمعی است.

تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) یک روش جایگزین برای جمع‌آوری سرمایه است که مستقل از مؤسسات مالی رسمی عمل می‌کند. کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی آنلاین برای دسترسی به منابع مالی، سرمایه‌گذاری‌های جدید یا پروژه‌های موجود، از سوی تعداد زیادی سرمایه‌گذار، در ازای محصولات یا سهام استفاده کنند.

فرآیند تأمین مالی جمعی به این صورت است که یک کارآفرین ابتدا شرح مفصلی از ایده کسب‌وکار مورد نظر خود را در یک پلتفرم تأمین مالی جمعی ارائه می‌کند. او اهداف کسب‌وکار خود، برنامه‌های کسب سود، میزان بودجه مورد نیاز و دلایل انتخاب ایده را مطرح می‌کند و سپس کاربران پلتفرم می‌توانند در مورد کسب‌وکار پیشنهادشده مطالعه کنند و اگر ایده را دوست داشتند، در آن سرمایه‌گذاری کنند.

در این مقاله به ویژگی‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری جمعی برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها می‌پردازیم.

 

انگیزه‌های سرمایه‌گذاران برای مشارکت در تأمین مالی جمعی

مبتکران پروژه‌های کسب‌وکار معمولاً اهداف مالی خود را مشخص و چارچوب‌های زمانی را برای کمپین‌های تأمین مالی جمعی خود تعیین می‌کنند. اگر هدف تأمین مالی از پیش تعیین نشده باشد، آن‌ها در موقعیتی نخواهند بود که برای پروژه خود بودجه‌ای جمع‌آوری کنند.

کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه باید تا حد امکان برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. از این‌رو، ارائه‌دهندگان باید محتوای جذاب، از جمله متون، تصاویر، عکس‌ها، ویدئوها و موارد مشابه را ارائه دهند تا سرمایه‌گذاران را برای حمایت از ایده‌های نوآورانه، استارت‌آپ‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود جذب کنند. آن‌ها کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی را از طریق پلتفرم‌های مختلف تأمین مالی جمعی را بدون تکیه بر مؤسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها، در بازارهای مختلف، برای ارتباط با کاربران آنلاین راه‌اندازی می‌کنند.

به این ترتیب، پلتفرم‌‌های تأمین مالی جمعی، پیشنهادهایی را که دریافت می‌کنند مدیریت کرده و کانال‌های توزیع سنتی را با اتصال مستقیم کاربران آنلاین به آغازگر پروژه، از بین می‌برند.

به‌طور روزافزون، افراد و سازمان‌های بیشتری برای جمع‌آوری سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری، پروژه‌های هنری یا خلاقانه و هزینه‌های پزشکی، از جمله اهداف دیگر، به منابع تأمین مالی جمعی روی می‌آورند. از طرف دیگر، آن‌ها برای اهدای منابع مالی به پروژه‌های مرتبط با اهداف، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز از این امکان استفاده می‌کنند.

انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاران فردی یا گروهی را جذب کند تا از کمپین‌های سرمایه‌گذاری جمعی، وام‌دهی/وام‌دهی همتا به همتا (P2P) و تأمین مالی جمعی اوراق بدهی، در میان سایر محصولات تأمین مالی جمعی، حمایت کنند. اما واضح است که در نهایت بیشتر سرمایه‌گذاران معمولاً پول خود را در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که پتانسیل سودآوری در آن‌ها وجود دارد.

سرمایه‌گذاران به‌طور معمول از سرمایه‌گذاری با ریسک پایین استقبال می‌کنند. سرمایه‌گذاری جمعی این مزیت را تا اندازه زیادی ارائه می‌دهد. از آنجا که کرادفاندینگ وابسته به بازارهای مالی رسمی نیست، سرمایه‌گذاران نگران تأثیرات اقتصاد یا بازار سهام بر سرمایه‌گذاری‌شان نخواهند بود.

سرمایه‌گذاری در کمپین تأمین مالی جمعی آسان است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق یک فرآیند آنلاین به‌سادگی و به‌طور مستقیم پول را در یک پروژه یا شرکت قرار دهند.

سرمایه‌گذاری جمعی سهام به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در کمپین‌های متعدد سرمایه‌گذاری کنند. این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فرصت‌های مالی خود را گسترش دهند و پرتفوی خود را متنوع کنند.

 

مدل‌های محبوب تأمین مالی جمعی

کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها با مشکلاتی در جذب سرمایه متوسط ​​مواجه هستند. به‌طور معمول، آن‌ها ملزم به ارائه وثیقه برای به دست آوردن منابع مالی هستند. همچنین، تهدیدهای محیط بازاریابی از جمله وضعیت اقتصاد، مقررات دولتی، قوانین مالیاتی، قانون کار و نوسانات نرخ بهره می‌تواند اثرات مخربی بر این گونه نهادها داشته باشد.

در دهه گذشته، تعدادی از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها برای تأمین مالی ایده‌ها یا پروژه‌های خود به سرمایه‌گذاری جمعی متوسل شدند. در میان انواع مختلف مدل‌های سرمایه‌گذاری جمعی، تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا، تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، تأمین مالی جمعی سهام، تأمین مالی جمعی وام/قرض دادن همتا به همتا (P2P) و تأمین مالی جمعی اوراق بدهی تا امروز از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده‌اند.

  • وام‌دهی همتا به همتا بسیار شبیه استقراض سنتی از یک بانک است، زیرا سرمایه‌گذاران انبوه به شرکتی وام می‌دهند با این درک که با سرمایه آن‌ها به همراه سود بازپرداخت می‌شود.
  • پروژه‌های سرمایه‌گذاری جمعی ممکن است شامل فروش بخشی از یک کسب‌وکار به تعدادی از سرمایه‌گذاران باشد. این نوع تأمین مالی جمعی شباهت زیادی به تأمین مالی ریسک‌پذیر دارد.
  • سرمایه‌گذاران ممکن است برای دریافت پاداش‌های غیرمالی، مانند کالاها یا خدمات، در ازای مشارکت‌هایشان به سمت سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش کشیده شوند.
  • بعضی افراد ممکن است مایل باشند وجوه خود را برای اهداف خیریه، بشردوستانه یا بشردوستانه اهدا کنند، بدون اینکه انتظار بازگشت مالی داشته باشند.

 

چالش‌های تأمین مالی جمعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری جمعی راهی آسان یا رایگان برای کسب درآمد است، اما واقعیت این است که برای راه‌اندازی پروژه‌ای که پشتیبان‌ها آن را به‌عنوان یک ایدۀ ارزشمند تلقی کنند، به تلاش زیادی نیاز دارد. بنابراین ایجاد چنین کمپینی نیازمند بازاریابی قوی، بنیان‌گذاران قابل اعتماد و یک محصول با کیفیت است.

چالش‌های اصلی در سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش را می‌شود به این شکل خلاصه کرد.

  • اجرای یک استراتژی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه قبل، هم‌زمان و بعد از کمپین ضروری است.
  • پیام مناسب برای کمپین که علاقه به محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد.
  • پیدا کردن موثرترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش تحقق پاداش

در تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام هم چالش‌هایی وجود دارد. اما چالش اصلی این نوع از سرمایه‌گذاری جمعی نیاز به آموزش و آگاهی بخشی به سرمایه‌گذاران بالقوه است که لزوماً سابقه سرمایه‌گذاری در چنین کمپین‌هایی را ندارند.

 

عناصر کلیدی در ارائه پروژه‌های نوآورانه کسب‌وکارها

به اشتراک گذاشتن ایده‌های نوآورانه نشان می‌دهد که پنج عنصر کلیدی وجود دارد که می‌تواند بر ارائۀ یک ایده جدید  از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی تأثیر بگذارد. نوآوری، پذیرندگان/کاربران، کانال‌های ارتباطی/رسانه‌ای، زمان و سیستم‌های اجتماعی. پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا پروژه‌های خود را برای ایجاد علاقه و در نهایت جذب سرمایه‌گذاران تبلیغ کنند.

سرمایه‌گذاری جمعی امکان دموکراتیک کردن بودجه را فراهم می‌کند، زیرا اساساً بدون مرز است و از نظر جغرافیایی محدودیت ندارد. کسب‌وکارها، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در جهت جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های خود استفاده کنند. به این ترتیب، کسب‌وکارها تشویق می‌شوند تا از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی به‌صورت آنلاین با سرمایه‌گذاران تعامل داشته باشند و بازخورد مربوط به محصولات یا خدمات را دنبال کرده و شانس خود را برای دستیابی به اهداف مالی خود افزایش دهند.

 

برای آشنایی با پلتفرم تامین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.