اقتصاد دیجیتالی فراتر از دیجیتالی شدن و اتوماسیون کارها است و چندین فناوری پیشرفته و پلتفرم‌های جدید را در برمی‌گیرد.

 

اقتصاد دیجیتال چیست و شاخص‌های آن کدامند؟

چرا باید دیجیتالی شدن اقتصاد را باید آینده کسب‌وکارها دانست؟ اینترنت و دسترسی بلادرنگ به اطلاعات نحوه ایمن‌سازی محصولات و خدمات ما را تغییر داده  و فناوری بانکداری، خرده‌فروشی و حتی صنایعی مثل کشاورزی را متحول کرده است. اما بیایید یک‌بار دیگر مفهوم و شاخص‌های اقتصاد دیجیتال را با هم مرور کنیم.

 

دیجیتالی شدن اقتصاد به چه معناست؟

در اواسط دهه ۹۰، «دان تاپسکات»، کارشناس امور مالی کانادایی، کتاب «اقتصاد دیجیتال» را نوشت، کتابی که به چگونگی تغییر اینترنت و اطلاعات دیجیتالی شده در آینده پرداخته بود. حالا گذشت زمان اثبات کرده که حق با نویسنده بوده است.

امروزه فناوری نه‌تنها در نحوه تجارت شرکت‌ها بلکه در امور مالی شخصی نیز نوآوری به وجود آورده است. «اقتصاد دیجیتالی» به استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد یا تطبیق، بازاریابی یا مصرف کالاها و خدمات اشاره دارد. نوآوری‌های دیجیتال شامل بانکداری دیجیتال، تجارت الکترونیک، آموزش مجازی، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های مشارکتی است. امروزه  افراد بیشتری به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های اینترنتی برای اتصال به یک محیط جهانی در هر زمان و هر مکان دسترسی دارند. به این ترتیب امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌توانند برای خرید یا فروش کالا و خدمات در عصر دیجیتال شرکت داشته باشند.

به گفتۀ «توماس مسنبرگ»، اقتصاددان آمریکایی، سه مؤلفه اقتصاد دیجیتالی شده را از اقتصاد سنتی متمایز می‌کند. زیرساخت. کسب‌وکارهای مبتنی فناوری، به‌اضافه استعدادها و نیروی انسانی متخصص.

در این اقتصاد، کسب‌وکارهای الکترونیکی، برنامه‌های کاربردی کامپیوتری، ابزارهای آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتال هستند که در فرآیندهای تجاری نقش بازی می‌کنند.

 

چشم‌انداز آینده

شواهد نشان می‌دهد که اقتصاد دیجیتالی در آینده قرار است نقش پررنگ‌تری در تجارت بازی کند. چرا که  روزانه شاهد توسعه «اینترنت اشیا»، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی، بلاک‌چین، خودروهای خودران و سایر فناوری‌ها هستیم.

برخی از مزایایی که دیجیتالی شدن اقتصاد ارائه می‌دهد عبارت است از:

مصرف‌کنندگان نه فقط درباره تولیدکنندگان و شرکت‌ها، بلکه درباره از تصمیم‌گیری‌های دیگر مصرف‌کنندگان در مورد کالاها و خدمات اطلاعات بیشتری دارند.

کانال‌های بدون واسطه خدماتی، مشتریان را قادر می‌سازد تا پاسخ سؤالات و مشکلات مربوط به سازنده یا خدمات ارائه‌شده را سریع‌تر پیدا کنند.

در دسترس بودن کالاها و خدمات برای  مصرف‌کنندگان در هر زمان و هر مکان، شرکت‌ها می‌توانند وارد بازارهای بیشتری شوند.

فناوری دیجیتال تراکنش‌ها را ایمن‌تر می‌کند.

رویکرد دیجیتال بخش‌های قدیمی تولید را متحول می‌کند. کشاورزی در حال حاضر شروع به بهره‌مندی از نوآوری‌های تکنولوژیک کرده است. برنامه‌های تلفن همراه محصولات را به کشاورزان متصل می‌کنند و به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ اطلاعات مفیدی برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

تراکنش‌ها و تعاملات حرفه‌ای توسط فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان‌پذیر می‌شود.

«نیکلاس نگروپونته»، مؤسس آزمایشگاه رسانه‌ای مؤسسه فناوری ماساچوست و نویسنده کتاب «دیجیتال بودن» در سال ۱۹۹۵، اقتصاد دیجیتال را با عبارت «بیت‌ها به جای اتم‌ها» توصیف کرده است.

 

کارآفرینان در عصر دیجیتال

امروزه کارآفرینان متعددی با بهره برداری از این فناوری‌ها،  مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده‌اند که تا پیش از این نمی‌توانستند وجود داشته باشند یا حداقل در اندازه و مقیاس امروزی فعالیت کنند.  پلتفرم‌هایی مثل «اوبر»، «اسپاتیفای» و «نتفلیکس» از این دست کسب‌وکارها هستند.

از طرف دیگر نمونه‌های متعددی از شرکت‌های سنتی وجود دارد که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتالی شده فعالیت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند. به‌عنوان مثال، اکثر خرده‌فروشان در ابتدا وب‌سایت‌هایی را برای فعال کردن فروش آنلاین ایجاد کردند. همانطور که جهان به‌طور کامل به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می‌رود، خرده‌فروشان آینده‌نگر امروز هم از فناوری‌ها برای دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات از طریق کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند. این خرده‌فروشان از فروش آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل برای شناسایی خریداران استفاده می‌کنند، خواه از طریق اینترنت خرید کنند یا حضوری. آن‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند که امکان خدمات بهتر و در نهایت فروش بالاتر و افزایش وفاداری به برند را فراهم می‌کند.

 

اقتصاد دیجیتالی در مقابل اقتصاد اینترنتی

اقتصاد دیجیتالی در اولین روزهای شکل‌گیری، به دلیل وابستگی به اتصال به اینترنت، گاهی اوقات اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب نامیده می‌شد.

با این حال، اقتصاددانان و مدیران کسب‌وکارها ادعا می‌کنند که این حوزه پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از اقتصاد اینترنتی است و در یک تعریف ساده، به معنای ارزش اقتصادی ناشی از اینترنت است.

دیجیتالی شدن اقتصاد نشان‌دهنده حرکت جهان از سومین انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی چهارم است. انقلاب صنعتی سوم که گاهی انقلاب دیجیتال نامیده می‌شود، به تغییراتی اشاره دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال رخ داد. چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است زیرا امروزه فناوری‌ها به پل زدن بین دنیای فیزیکی و مجازی ادامه می‌دهند.

 

برای آشنایی و ورود به مرکز تبادل غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.