یک کسبوکار هوشمند از تغییراتی که فناوریها ایجاد میکنند نمیترسد، بلکه میداند چگونه از این فناوریها و تغییرات برای رسیدن به هدفها و فرصتهای تجاری جدید استفاده کند.
تعریف یک کسبوکار هوشمند میتواند به اندازۀ تعریف یک فرد باهوش دشوار باشد. دهههاست که میدانیم انواع و تعریفهای مختلفی از هوش وجود دارد که میتواند در جنبههای مختلف زندگی افراد تاثیرگذار باشد. در مورد کسبوکارهای هوشمند هم میتوانیم همین تعریفهای مختلف را داشته باشیم. با این حال ویژگیهای مشخصی را میتوانیم نام ببریم که کسبوکارها را به یک تجارت هوشمند تبدیل میکند. در این مقاله تلاش میکنیم تا این ویژگی را توضیح بدهیم.
کسبوکار هوشمند چه ویژگیهایی دارد؟
واژه SMART یا هوشمند مخفف پنج عنصر یعنی اهداف خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. این ابزار سادهای است که توسط کسبوکارها برای فراتر رفتن از قلمرو هدفگذاری فازی به یک برنامه عملی برای نتایج استفاده میشود.
اگر بخواهیم به سراغ یک تعریف اولیه برویم، باید بگوییم، کسبوکار هوشمند کسبوکاری است که میداند برای رسیدن به اهداف خود چگونه از منابع موجود استفاده کند. اما میتوانیم جلوتر هم برویم و با برخی از جنبههایی که این هوشمندی را مشخص میکند آشنا شویم.
همراهی با دنیای دیجیتال
کسبوکار هوشمند از تحول دیجیتال استفاده میکند و از آن نمیترسد. تقریباً میشود گفت مفهوم کسبوکار هوشمند وابستگی زیادی با تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال دارد و نمیتوان این دو را از هم جدا دانست. امروزه انواع فناوریهایی وجود دارند که عملکرد کسبوکارها را آسانتر میکنند. یک کسبوکار هوشمند از تغییراتی که فناوریها ایجاد میکنند نمیترسد، بلکه میداند چگونه از این فناوریها و تغییرات برای رسیدن به هدفها و فرصتهای تجاری جدید استفاده کند.
توانایی مدیریت دادهها
یک کسبوکار هوشمند شرکتی است که میداند چگونه دادههای خود را مدیریت کند.در عصر ابردادهها Big Data، مدیریت داده یک عامل بسیار مهم در تعیین هوشمند بودن یا نبودن یک کسبوکار شمرده میشود. در حال حاضر، ابزارهای بیشماری وجود دارند که میتوانند به مدیریت دادههای تولیدشده در فعالیتهای تجاری کمک کنند. حتی عنوان بعضی از مشاغل مثلاً «مدیر ارشد داده» CDO بهطور خاص به این موضوع اختصاص داده شده است.
ارزشگذاری داراییها
کسبوکار هوشمند میداند چگونه داراییهای خود را ارزشگذاری کند. یک تجارت هوشمند به داراییهای خود و بهویژه نیروی انسانی خود بهطور ویژه توجه میکند. مطمئناً آگاه نبودن یا بیتوجهی به ارزش داراییها نمیتواند نشانه هوشمندی باشد. کسبوکار هوشمند میداند چگونه برای کاری که کارکنانش انجام میدهند ارزش قائل شود و به آن پاداش دهد. میداند چگونه تیم خود را آموزشدیده و بهروز نگه دارد. همچنین میداند چگونه انگیزه و مشارکت کارکنان خود را برای به ثمر رسیدن اهداف شرکت بالا ببرد.
توانایی برقراری ارتباط
کسبوکار هوشمند میداند چگونه ارتباط برقرار کند. ارتباطات چه در خارج و چه در داخل شرکتها، عامل دیگری است که باید به عنوان جنبهای از هوشمندی یک شرکت در نظر گرفته شود. یک کسبوکار هوشمند میداند چگونه به نظرات مشتریان خود گوش دهد و با آنها ارتباط برقرار کند. همچنین میداند که چگونه ارتباطات داخلی را چه در روابط عمودی و چه در روابط افقی سریعتر و کارآمدتر کند.
سازگاری با تغییرات بازار
کسبوکار هوشمند میتواند خود را با تغییرات بازار وفق دهد. در هنگامه نوسانهای شدید، شرکتهایی که نمیدانند چگونه خود را با بازار وفق دهند، با خطر از دور خارج شدن مواجه میشوند. کسبوکار هوشمند میداند چگونه تغییرات را تشخیص دهد و با آن سازگار شود. این ویژگی موجب میشود تا کسبوکارها به نظر و خواسته مشتری اهمیت بدهند و آنچه مشتری نیاز دارد بهتر و سریعتر از رقبای خود به او ارائه دهد. کسبوکارهایی با این ویژگی قادر هستند سازماندهی و فرآیندهای تولید خود را با تقاضای بازار تطبیق دهند.
تجزیه و تحلیل عملکردها
کسبوکار هوشمند از نظارت استفاده میکند.سیستمهای مانیتورینگ وظیفه نظارت بر سیستمهای فناوری اطلاعات مثلاً سختافزار، شبکهها و ارتباطات، سیستمهای عامل یا برنامههای کاربردی را به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد آنها و شناسایی و هشدار در مورد خطاهای احتمالی بر عهده دارند. در واقع، برای یک شرکت مدرن، مراقبت از پیکرۀ کسبوکار مانند سیستم عصبی بدن انسان ضروری است و عملکرد صحیح دستگاهها، زیرساختها، برنامهها، خدمات و فرآیندهای تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است.
نکتههایی برای برنامهریزی هوشمندانه
برای تنظیم یک هدفگذاری هوشمند لازم است شما به چند فاکتور مهم توجه داشته باشید.
- قابل اندازهگیری کردن اهداف، ملموستر و دستیافتنیتر بودن آنها را تضمین میکند و امکان ارزیابی پیشرفت شما را فراهم میکند.
- پس برای رسیدن به هدف چه باید کرد؟ آیا میتوانید در مجموعه مهارتهای فعلی خود به آنجا برسید؟ به این فکر کنید که برای رسیدن به آن چه چیزی باید تغییر کند.
- ارتباط به معنای تمرکز بر اهداف تجاری گستردهتر است. ممکن است در حال عرضه یک محصول جدید باشید. بنابراین اهداف شما باید با اهداف کلی کسبوکار هماهنگ باشد. تیم شما ممکن است محصولی داشته باشد که برای بازار یک منطقه جغرافیایی خاص ایدئال باشد، اما اگر توسعه محصول در آن منطقه در دستور کار شرکت نباشد، هدف ارزشمندی نیست.
- آیا هدف قابل دستیابی است؟ هدف چقدر برای شما مهم است؟ چگونه میتوانید آن را انجام دهید؟ آیا نیاز به توسعه مهارتهای جدید دارید یا از فناوری جدید استقبال میکنید؟ در واقع اهداف برای ایجاد انگیزه در شما طراحی شدهاند تا قدم به قدم به هدفتان نزدیکتر شوید.
چرا اهداف هوشمندانه در کسبوکارهای امروز ضروری هستند؟
اگر یک کسبوکار و تجارت را دنبال میکنید، واضح است که هدفتان موفقیت در آن است. اما این موفقیت بخصوص در دنیای کسبوکارهای جدید چطور به دست میآید؟ خیلی خلاصه میشود گفت که برای رسیدن به این موفقیت باید اهدافی را برای خود تعیین کنید. اما نه هر هدفی، بلکه شما به اهداف هوشمندانه نیاز دارید.
اهداف هوشمندانه بهطور استراتژیک طراحی شدهاند تا ساختار و پشتیبانی از هر پروژه تجاری را ارائه دهند و بهصورت واضحتر مشخص کنند که هدف شما چیست و به چه موقعیتی و در چه زمانی میخواهید دست پیدا کنید. ارزیابی مسیر پیشرفت کسبوکار شما را متمرکز نگه میدارد و به شما کمک میکند تا ضربالاجلهای خود را تعیین کنید و پشت سر بگذارید. به عبارت دیگر هدف گذاری هوشمندانه کسبوکارها میتواند از غرق شدن شما در برابر عظمت یک پروژه جلوگیری کند.
برای آشنایی با بازار غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.