بازار دیجیتال تفاوت رقابت‌ها با بازارهای سنتی را در پی دارد و استراتژی‌های آگاهانه‌تری برای موفقیت و پایدار ماندن در این بازار موردنیاز است.

بازار دیجیتال تفاوت رقابت‌ها با بازارهای سنتی را در پی دارد  و همراهی با استانداردهای تجاری، خدماتی و مالی در فضای دیجیتال هم باید بخش مهمی از استراتژی‌های معاملاتی ما را شکل بدهد. رعایت این استانداردها از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر حفظ سطح کیفی ارائه خدمات و محصولات، کسب‌وکارهای ما را به‌عنوان فعالیت‌هایی ضابطه‌مند و مورد اعتماد به مشتریانمان معرفی می‌کند. همچنین، از آنجا که استانداردهای بازار دیجیتال با توجه به لزوم به‌روزرسانی‌های مکرر و پرسرعت ممکن است مدام در معرض تکامل و اصلاح باشند، حفظ همراهی با این استانداردها یک استراتژی ضروری و مهم برای کسب‌وکارها شمرده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم چشم اندازی از آیندۀ کسب و کارها در بازارهای دیجیتال را ارائه دهیم.

امروزه فناوری نه‌تنها در نحوه تجارت شرکت‌ها بلکه در امور مالی شخصی نیز نوآوری به وجود آورده است. «اقتصاد دیجیتالی» به استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد یا تطبیق، بازاریابی یا مصرف کالاها و خدمات اشاره دارد. نوآوری‌های دیجیتال شامل بانکداری دیجیتال، تجارت الکترونیک، آموزش مجازی، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های مشارکتی است. امروزه  افراد بیشتری به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های اینترنتی برای اتصال به یک محیط جهانی در هر زمان و هر مکان دسترسی دارند. به این ترتیب امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌توانند برای خرید یا فروش کالا و خدمات در عصر دیجیتال شرکت داشته باشند.

 

بازار دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازار دیجیتال به بازارهایی گفته می‌شود که شرکت‌ها را دعوت می‌کنند تا فناوری‌های جدید را در کسب‌وکارهای موجود به‌کاربرده و توسعه ‌بدهند؛ یا اینکه اساساً کالا یا خدمات کاملاً جدیدی را با استفاده از قابلیت‌های دیجیتال ایجاد ‌کنند. این بازارها نسبت به بازارهای اقتصاد سنتی و حتی با آنچه ده یا بیست سال پیش با آن آشنا بودیم بسیار متفاوت است. در بازارهای دیجیتال، بسیاری از خدمات ازجمله رسانه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها یا هر نوع خرید آنلاین کاملاً جدید هستند.

امروز تقریباً تمام جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر تکامل دیجیتال قرار گرفته است. بسیاری از خدمات برای مصرف‌کنندگان رایگان هستند. مردم از طریق فرصت‌های شغلی جدید راحتی بیشتر، شخصی‌سازی محصولات و خدمات، تحویل سریع محصولات، ارتباط آسان‌تر با خانواده و دوستان را تجربه می‌کنند. از طرف دیگر، کسب‌وکارها هم از طریق نوآوری‌های دنیای دیجیتال اکنون به یک پایگاه مشتریان جهانی دسترسی دارند.

اما رقابت‌ها در بازار دیجیتال هم به همین اندازه متفاوت از گذشته است و استراتژی‌های آگاهانه‌تری را برای موفقیت و پایدار ماندن در این بازار می‌طلبد. در ادامه مقاله به نکته‌هایی درباره استراتژی‌های کارآمد در بازار دیجیتال می‌پردازیم.

 

استراتژی های بازار های دیجیتال

خیلی مهم است که در آستانه فعالیت در بازار دیجیتال به مناسبات و قواعد حرفه‌ای آن مقید و پایبند باشیم. شاید این مهم‌ترین اصل در تعیین استراتژی ما در بازار دیجیتال باشد. این استراتژی در درجه اول به معنای اطمینان از تداوم نوآوری و مزایای عظیم حاصل از دیجیتالی شدن برای همه بازیگران در این بازاراست.

به عبارت بهتر، در بازار دیجیتال باید زمینه برابری برای بازی وجود داشته باشد تا همه کسب‌وکارها از بزرگ و کوچک، شرکت‌های فعال و تازه‌واردها بتوانند بر اساس شایستگی‌های پیشنهادی خود به‌طور یکسان رقابت کنند. در بازار دیجیتال باید این اصل را پذیرفت که ورود رقبای جدید به معنی ورود خدمات بیشتر و در نتیجه رونق بیشتر بازار است که این رونق گرفتن در نهایت برای همه بازیگران و رقبا سودمندی و پایداری به دنبال خواهد داشت. پس به زبان ساده، در بازار دیجیتال نمی‌توان و نباید تنگ‌نظری کرد.

بسته به نوع فعالیت کسب‌وکارها در بازار دیجیتال، می‌توان اهداف استراتژیک متنوعی را در نظر گرفت. اما چند استراتژی عمده که می‌تواند برای همه فعالان در این بازارها مصداق داشته باشد.

استفاده از ابزارهای موجود به‌طور مؤثر و کارآمد در دنیای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. از این طریق خواهیم توانست با در نظر گرفتن بهترین روش برای جلب اعتماد مشتریان، پیوند محکمی با بازارهای دیجیتال را ایجاد کنیم.

افزایش دانش و توانایی‌ها هم یک هدف استراتژیک کارآمد در بازار دیجیتال است. با افزایش دانش و ایجاد مهارت‌های روبه‌رو شدن با چالش‌ها، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال و فرصت‌ها و خطرات آن‌ها را درک می‌کنیم.

یک هدف استراتژیک مهم دیگر، تطبیق دادن ابزارها با اقتصاد دیجیتال است. بسیار مهم است که قادر باشیم ابزارهای خود را برای رویارویی با چالش‌های اقتصاد دیجیتال تطبیق بدهیم.

راه‌حل‌های بالقوه، در آینده بازارهای دیجیتال یک پیش‌بینی استراتژیک مهم شمرده می‌شود. با تمرکز بیشتر بر راه‌حل‌هایی مانند قابلیت انتقال داده‌ها خواهیم توانست به نقش‌آفرینی کسب‌وکارمان در آیندۀ بازارهای دیجیتال هم امیدواری بیشتری داشته باشیم. به‌عبارت‌دیگر، افزایش تلاش‌ها برای بررسی افق پیش روی کسب‌وکار ما می‌تواند مبنای اقدامات اجرایی آینده‌مان قرار بگیرد.

 

کارآفرینی در عصر دیجیتال

امروزه کارآفرینان متعددی با بهره برداری از این فناوری‌ها،  مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده‌اند که تا پیش از این نمی‌توانستند وجود داشته باشند یا حداقل در اندازه و مقیاس امروزی فعالیت کنند.  پلتفرم‌هایی مثل «اوبر»، «اسپاتیفای» و «نتفلیکس» از این دست کسب‌وکارها هستند.

از طرف دیگر نمونه‌های متعددی از شرکت‌های سنتی وجود دارد که برای موفقیت در بازار دیجیتال و اقتصاد دیجیتالی شده فعالیت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند. به‌عنوان مثال، اکثر خرده‌فروشان در ابتدا وب‌سایت‌هایی را برای فعال کردن فروش آنلاین ایجاد کردند. همانطور که جهان به‌طور کامل به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می‌رود، خرده‌فروشان آینده‌نگر امروز هم از فناوری‌ها برای دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات از طریق کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند. این خرده‌فروشان از فروش آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل برای شناسایی خریداران استفاده می‌کنند، خواه از طریق اینترنت خرید کنند یا حضوری. آن‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند که امکان خدمات بهتر و در نهایت فروش بالاتر و افزایش وفاداری به برند را فراهم می‌کند.

 

……………………………………………………………………………………..

در این ارتباط همچنین می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید

نقش بلاکچین در اقتصاد دیجیتال

آشنایی با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال

…………………………………………………………………………………….

 

برای دسترسی به بازار غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.