در یک کمپین تأمین مالی جمعی برای جذب سرمایهگذاران، بسیار مهم است که در مورد ایده کسبوکار خود اشتیاق داشته باشید و برای آنها شرح دهید که چگونه محصول شما قرار است دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند.
تأمین مالی جمعی در سالهای اخیر به یک روش محبوب در جذب سرمایه برای کسبوکارها تبدیل شده است. در این مدت کسبوکارهای زیادی بهعنوان پلتفرمهای تأمین مالی جمعی ایجاد شده، بسیاری از افراد و گروههای جامعه با درآمدهای معمول و متوسط هم توانستهاند با سرمایههای اندک، سرمایهگذاری در پروژهها را تجربه کنند. از طرف دیگر بسیاری از استارتاپهای نوپا موفق شدهاند سرمایه مورد نیاز خود برای پیشبرد اهدافشان را از این مسیر به دست بیاورند. به این ترتیب میبینیم که در سایه تأمین مالی جمعی زنجیرهای از تعاملها و همکاریها شکل گرفته که ذینفعان متعددی پیدا کرده است. اما صاحبان ایده و استارتاپهای نوپایی که قصد دارند از طریق تأمین مالی جمعی اهداف خود را دنبال کنند، چگونه میتوانند کمپینهای خود را به شکل صحیح و نتیجهبخش پیش ببرند؟ در این مقاله روش راهاندازی یک کمپین سرمایهگذاری جمعی را مرور میکنیم.
اول: طرح سرمایهگذاری جمعی خود را بنویسید
برای چه هدفی به بودجه نیاز دارید؟ طرح سرمایهگذاری شما باید این هدف را با شفافیت توضیح دهد. چه مقدار پول نیاز دارید و چه مقدار از آن را میخواهید از طریق سرمایهگذاری جمعی تأمین کنید؟ این رقمها را در بخش مالی طرح تجاری خود مشخص کنید. توجه داشته باشید که در این زمینه باید واقعبین باشید و این نکته را در نظر بگیرید که برای جمعآوری سرمایه مورد نظرتان، به منابع مالی مختلفی نیاز دارید. این امکان وجود دارد که بخشی از منابع مالی را بهتنهایی یا با کمک یک مشاور مالی یا بانکدار تهیه کنید. این فرآیند ترکیب بودجه نامیده میشود. این نکته را در نظر داشته باشید که طرح سرمایهگذاری بنیاد و پایۀ کمپین تأمین مالی جمعی شما است.
دوم: بازده سرمایهگذاری را تعیین کنید
در مورد بازگشت سرمایهای که میتوانید به تأمینکنندگان خود ارائه دهید فکر کنید. در این ارتباط نگاه واقعبینانه چگونه میتواند باشد؟ سعی کنید یک پیشنهاد خوب برای برانگیختن علاقه سرمایهگذاران ارائه دهید. قبل از اینکه طرح سرمایهگذاری خود را تهیه کنید باید بدانید که مدلهای مختلفی برای تأمین مالی جمعی وجود دارد. شناخت این مدلها از این جهت اهمیت دارد که به شما کمک میکند با ترکیب این مدلها، طرح سرمایهگذاری بهتری تهیه کنید.
تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام: در این مدل تأمین بودجه، مشارکتکننده یا سرمایهگذار انتظار دارد تا درصدی از سهام پروژه به وی تعلق گیرد. در بیشتر موارد، سرمایهگذاری تضمین نمیشود اما اگر کسبوکار متقاضی موفق بشود، مشارکتکننده پاداش مالی قابلتوجهی دریافت خواهد کرد. به عبارتی پرداختکنندگان وجوه، سهامدار کسبوکار میشوند، هرچند در بسیاری از موارد اوراق رسمی سهام ردوبدل نمیشود، اما گونهای از اوراق گواهی (بهادار) ارائه میشود.
تأمین مالی جمعی مبتنی بر وام: ساختار این روش همان قرض دادن است با این توضیح که طرف قرضدهنده نه یک نفر یک جمع کثیری از مردم هستند. مدل مبتنی بر بدهی تأمین مالی جمعی که از آن «قرض دهی فردبهفرد» نیز نامبرده میشود، به وامگیرندگان مستقل امکان میدهد تقاضای وام بدون وثیقه داشته باشند و اگر توسط پلتفرم پذیرفته شد، پول را از مردم قرض بگیرند و سپس آن را با بهرهاش (ممکن است بدون بهره باشد) بازپرداخت کنند.
تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش: در این مدل، سهم سرمایهگذارها از پروژه در قالب پاداش خواهد بود.اغلب این پاداشها بهصورت خدمات است. در مواردی حمایت مالی در قالب پیشفروش جمعی یا پیش سفارش بهمنظور حمایت در تولید محصول بهعنوانمثال کتاب، فیلم، آلبوم موسیقی، تئاتر، نرمافزار، محصول جدید، محصول سبز یا خدمات است. در مقابل کارآفرین تعهد میکند که نسخه اولیه از محصول یا خدمت تحویل خریدار شود که در این صورت تأمین مالی جمعی اساساً یک نوع پیشخرید محصولی است که تأمینکننده علاقه زیادی به داشتن آن دارد.
تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا: در این مدل بیشتر به جنبه خیرخواهانه نگاه میشود و بیشتر شبیه به حمایتهای خیریهای است. اگرچه این مدل در اصل یک عمل نوعدوستانه است ولی دریافتکنندگان هیچگونه وظیفهای برای اعطای پاداشی به خیّر در مقابل حمایت او ندارند. مشارکت مالی افراد برای پروژهها در این مدل با انگیزههای نوعدوستانه و خیرخواهانه است و همین مورد میتواند در بین افراد دیگر انگیزه ایجاد کند.
سوم: یک پلتفرم تأمین مالی جمعی را انتخاب کنید
پلتفرمهای زیادی وجود دارد که میتوانید محصول، خدمات، ایده یا کسبوکار خود را از طریق آنها در معرض دید عموم قرار دهید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که قوانین همچنین از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. همانطور که در توضیح انواع مدلهای نأمین مالی جمعی اشاره شد، بعضی از پلتفرمها وام ارائه میدهند، اما بعضی از آنها هم با کمک مالی یا سهام در برابر سرمایه کار میکنند. برخی از پلتفرمها یک ارزیابی کامل از طرح پروژه شما، از جمله تجزیهوتحلیل طرح کسبوکار و چشماندازهای مالی شما انجام میدهند و هزینه یا کارمزد آن را از شما دریافت میکنند. بعضی از این پلتفرمها هم فقط با شرکتهایی همکاری میکنند که بتوانند اعتبار خود را اثبات کنند. بنابراین، قبل از شروع هر کاری، پلتفرمهای مختلف و شرایط آنها را مقایسه کنید.
چهارم: ایده خود را ارائه کنید
شکل و چگونگی ارائه ایده به سرمایهگذاران بالقوه بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که سرمایهگذاران شما نیاز به دانستن چه مواردی درباره کسبوکار شما دارند. همینطور باید آگاهی داشته باشید که چه چیزی آنها را وادار میکند که پاسخ مثبت به شما بدهند؟ برای مجاب کردن سرمایهگذاران، بسیار مهم است که در مورد ایده کسبوکار خود اشتیاق داشته باشید. برای آنها شرح دهید که چگونه محصول شما قرار است دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند. ریسکها و بازده سرمایهگذاری را توضیح دهید تا آنها بتوانند به نقطه تعادلی در ذهن خود نسبت به مزایا و معایب پروژه شما برسند. در ارائه طرحتان ز تصاویر الهامبخش استفاده کنید و یک ویدئو یا موشن تهیه کنید. اما توصیه مهم و کاربردی نهایی این است که طرحتان را بهصورت مختصر و مفید، همینطور جذاب و شیرین تهیه کنید. برای الهام گرفتن درباره شکل ارائه طرحتان به نمونههای موفق رجوع کنید و از آنها الهام بگیرید.
پنجم: شبکه خود را فعال کنید
حلقههای ارتباطی شما و همکاران کسبوکارتان بهخودیخود شبکهای را تشکیل میدهند که میتوانید قبل از شروع کمپین تأمین مالی جمعی خود، این شبکه را فعال کنید. اطلاعات و جزئیات لازم برای به اشتراک گذاشتن ایده و طرح خود را قبل از همه با آنها در میان بگذارید و مهمتر از همه قصد خودتان برای راهاندازی کمپین تأمین مالی جمعی را به آنها اطلاع بدهید. به آنها بگویید شروع بازی کی و کجا خواهد بود. شبکه شما سفیران برنامه شما هستند و سنگ محک خوبی برای کمپین شما محسوب میشوند. اگر متوجه شدید که آنها علاقهای به موضوع نشان نمیدهند، اشکال کار را باید در نحوه ارائه خودتان جستجو کنید. باید بدانید اعضای این شبکه در حقیقت میتوانند اولین سرمایهگذاران طرح شما باشند. یکی از راههای فعال کردن و جذب شبکه به کمپین، برنامهریزی برای یک جشن افتتاحیه یا چیزی شبیه به آن برای ایجاد آگاهی بیشتر درباره طرح و جذب این افراد است.
ششم: کمپین تأمین مالی جمعی خود را شروع کنید
هنگامیکه کمپین شما فعال شد، از هر لحظه ساعتهای مفید روزانه برای اطلاعرسانی آن به مردم، چه آفلاین و چه آنلاین، استفاده کنید. داستان خود را شخصی کنید و به مردم نشان دهید که صد در صد تمرکزتان بر روی پروژه است. بهاینترتیب اطمینان خاطر بیشتری به سرمایهگذاران میدهید و این موجب میشود آنها به نتیجه موفقیتآمیز پروژه بیشتر امیدوار میشوند. از رسانههای اجتماعی و متعارف برای تبلیغ کمپین خود غافل نشوید.
هفتم: با سرمایهگذاران خود در ارتباط باشید
اگر همه چیز خوب پیش برود، تا پایان کمپین مبلغ مورد نیاز خود را جمعآوری کردهاید. پس باید بدانید که مرحله جدیدی برای پروژه شما در حال شروع است و بعد از جمع شدن سرمایه کافی به عملی کردن اهداف خود اقدام کنید. بسیار مهم است که خطوط ارتباطی را با سرمایهگذاران خود باز نگه دارید و مراحل پیشرفت پروژه را با آنها به اشتراک بگذارید. خیلی اهمیت دارد که به وعدههای خود در هر مرحله از پروژه پایبند باشید و به آنها عمل کنید. حتی اگر برنامههای شما با مشکلاتی روبرو شود و شروع به سودآوری پروژه بیشتر از حد انتظار طول بکشد، بهتر است این مشکلات را هم با سرمایهگذاران خود در میان بگذارید. فراموش نکنید که شفافیت مسئلهای کلیدی در ارتباط با حامیان شماست.
ملاحظات حقوقی و قانونی
شرایط و ضوابط پلتفرمهای مختلف تأمین مالی را بررسی و مقایسه کنید. شما نمیخواهید در نهایت تصمیم اشتباه بگیرید.
اگر پیشنهادی برای تأمین مالی دریافت کردید، آن را با دقت مطالعه کنید. یک قرارداد شفاف و توصیههای مشاوران قابل اعتماد میتواند به شما در انتخاب پیشنهادات مناسب کمک کند.
به جریان مالی و درآمدی در شرکت خود فکر کنید. چه زمانی احتمالاً نیاز به بودجه اضافی خواهید داشت؟ آیا سرمایه خودتان برای پیشبرد پروژهها کفایت میکند؟ اگر نیاز دارید سرمایه خارجی اضافی جذب کنید، لازم است از قبل برای آن برنامه داشته باشید.
تمام جنبههای حقوقی و قانونی یک کمپین سرمایهگذاری را در نظر بگیرید.برای نمونه به این موضوع توجه داشته باشید که آیا هنگام جمعآوری سرمایه لازم است بحث مالیاتی را در نظر بگیرید؟ در اغلب اوقات تأمین مالی جمعی بهعنوان نوعی کسب درآمد و سود در نظر گرفته میشود و بر این اساس، قوانین شما را ملزم به پرداخت مالیات میکنند. پس لازم است برای چنین مواردی از پیش آمادگی و برنامهریزی داشته باشید.
……………………………………………………………………………………..
در این ارتباط همچنین میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید
کارکرد تامین مالی جمعی برای مشاغل کوچک و متوسط
آشنایی با مدلهای محبوب تأمین مالی جمعی
دربارۀ سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس چه میدانیم؟
…………………………………………………………………………………….
برای آشنایی با سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.