در این سالها انواع جدیدتر و متفاوتتری از داراییهای دیجیتال و به تبع آن سیستمهای مدیریت دارایی دیجیتال به وجود آمدهاند که اغلب بر پایه بلاکچین یا فناوریهای مشابه آن موجودیت پیدا کردهاند.
این روزها داراییهای دیجیتال به اندازهای مورد توجه قرار گرفتهاند که مجموعهای از ارائهدهندگان خدمات مدیریت دارایی دیجیتال (digital asset management) یا به اختصار DAM برای پوشش دادن به این نیاز ظهور کردهاند. DAM ها امنیت دیجیتالی را برای کسبوکارها فراهم میکنند و به آنها اجازه میدهد تا بهصورت ایمن ذخیره، سازماندهی و دسترسی سریع به داراییهای دیجیتال خود داشته باشند. اما این خدمات بهطور مشخص چه مواردی را دربرمیگیرد و سازوکارهای ارائۀ آنها چیست؟
قبل از هر چیز لازم است با مفهوم دارایی دیجیتال آشنا شویم.
دارایی دیجیتال چیست؟
دارایی دیجیتال بهطور کلی، هر دادهای را که بهصورت دیجیتال ایجاد و ذخیره میشود، قابل شناسایی و دارای ارزش یا ارائهکنندۀ ارزش است، در بر میگیرد. با ادغام فناوری در زندگی شخصی و حرفهای ما، داراییهای دیجیتال محبوبتر و ارزشمندتر شدهاند. دادهها، تصاویر، ویدیوها، محتوای متنی و موارد دیگر، مدتهاست که داراییهای دیجیتالی دارای حقوق مالکیت محسوب میشوند.
بعضی از اقلام دیجیتال، برای مثال یک عکس خانوادگی ممکن است فقط برای ایجادکنندۀ آن یا برای یک فرد بهطور خصوصی ارزشمند باشند. در گذشته، داراییهای دیجیتالی مانند دادهها یا اسناد اسکن شده برای شناسایی ارزش آنها در اختیار سازمانها قرار میگرفت. اما در سال ۲۰۰۹ و با معرفی بلاک چین و ارز دیجیتال، داراییهای دیجیتال دوباره تعریف شدند.
برای اینکه یک داده بهعنوان دارایی در نظر گرفته شود، ابتدا باید پتانسیل ایجاد ارزش را داشته باشد تا بتوان از آن به نحوی استفاده کرد که برای مالک ارزش ایجاد کند. در مرحله بعد، دارایی دیجیتال باید بتواند مالکیت خود را از طریق خرید، هدیه دادن، یا سایر ابزارهای اعطای حقوق به اشخاص دیگر، همراه با ارزشی که مورد میتواند به ارمغان بیاورد، منتقل کند.
تا پیش از این با بعضی از داراییهای دیجیتال مثل عکسها، اسناد، موسیقی، نسخههای خطی، فرادادهها و محتوا آشنایی داشتهایم. اما در این سالها انواع جدیدتر و متفاوتتری از داراییهای دیجیتال به وجود آمدهاند که اغلب بر پایه بلاک چین یا فناوریهای مشابه آن موجودیت پیدا کردهاند. ارزهای دیجیتال، داراییهای رمزنگاری شده و داراییهای توکنشده از این جملهاند.
موارد استفاده تجاری مدیریت دارایی دیجیتال
اکنون که دانش کلی از مدیریت دارایی دیجیتال و مزایای آن دارید، بیایید نگاهی به امکانات تجاری موجود در نرمافزار DAM بیندازیم.
هنگامی که یک پلتفرم DAM دارید، حفظ هویت و استانداردهای برند آسانتر است. میتوانید دسترسی به فایلهای قدیمی را محدود کنید و اطمینان حاصل کنید که فقط بهروزترین داراییها در دسترس هستند، بنابراین کاربران میتوانند بدون انحراف از دستورالعملهای برند شما، داراییها و رسانههای غنی را ایجاد و مدیریت کرده، به اشتراک بگذارند. همچنین میتوانید از پلتفرمهای مدیریت دارایی دیجیتال برای اندازهگیری بازگشت سرمایه و تحلیل داراییها استفاده کنید.
شما همچنین میتوانید برای حفظ امنیت دارایی و محتوای خود از نرمافزار مدیریت دارایی دیجیتال استفاده کنید. حفظ امنیت داراییهای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. ممکن است سرورها از کار بیفتند و فایلها به دلیل سوء مدیریت از بین بروند. نرمافزار DAM تمام این خطرات را حذف میکند زیرا تمام داراییهای دیجیتال شما را در فضایی ایمن ذخیره میکند.
سیستمهای DAM دارای ویژگیهایی مانند کنترل نسخه، مدیریت حقوق و رمزگذاری داده برای انتقال و ذخیرهسازی فایل هستند. راهحلهای مدیریت دارایی دیجیتال به شما امکان میدهند سلسلهمراتب نقش و مجوزهای کاربر را در تمام گردشهای کاری تعریف کنید. میتوانید اطمینان حاصل کنید که هر کاربر فقط به فایلها یا وظایفی که بیشتر مربوط به آنها هستند دسترسی دارد، و میتوانید هشدارهایی را خودکار کنید که به تیم شما و ذینفعان خارجی در مورد نیاز به اقدام اطلاع دهند.
نرمافزار DAM از هوش مصنوعی برای پیوست کردن برچسبهای فراداده مربوطه به داراییها، بر اساس آنچه هنگام وارد کردن داراییها «میبیند» استفاده میکند. این پلتفرم همچنین تمامی ابردادههای موجود را میخواند و ذخیره میکند و کاربران میتوانند برچسبها را ویرایش، اضافه یا حذف کنند تا نتایج جستجوی دارایی را بهبود بخشند.
مدیریت دارایی دیجیتال همچنین سرعت ورود به بازار را افزایش میدهد که نتیجه آن راهاندازی سریعتر کمپینهای بازاریابی سازگار و مبتنی بر برند است.
پلتفرمهای مدیریت داراییهای دیجیتال
مدیریت داراییهای دیجیتال، همچنین به نرمافزارها و سیستمهایی اشاره دارد که به انجام فرایندها یاری رسانده و یک رویکرد سیستماتیک را برای سازماندهی و بازیابی داراییها ایجاد میکنند. یک سیستم DAM را میتوان با ابزارهای دیگر مانند نرمافزار مدیریت پروژه، سیستمهای مدیریت محتوا و نرمافزارهای ویرایش تصویر ادغام کرد.
مدیریت دارایی دیجیتال (DAM) یک سیستم نرمافزاری است که برای ذخیره و مدیریت محتوای دیجیتال بهصورت متمرکز طراحی شده است. این سیستم یک راهحل متمرکز DAM دسترسی کنترلشده داخلی و خارجی به همه داراییهای دیجیتالی برای ذینفعان فراهم میکند. مهمتر از همه، سیستمهای DAM راهی برای افزایش بهرهوری کمپین و اطمینان از ثبات برند ارائه میدهند.
در نهایت، بهترین سیستمهای DAM داراییهای دیجیتال شما را به گونهای سازماندهی میکنند که ارزش آنها را برای برند شما به حداکثر میرساند. ویژگیهای این پلتفرمها به شما کمک میکند کارهایی مانند خودکار کردن گردش کار، تعیین تاریخ انقضا برای صدور مجوز دارایی، همچنین تنظیم سطوح مختلف دسترسی کاربر برای فایلها، پوشهها، پروژهها و کل کمپینها را انجام دهید. با تجزیه و تحلیل درون برنامهای، نرمافزار DAM همچنین میتواند عملکرد داراییهای خلاقانه را به شما نشان دهد.
پلتفرمهای DAM مانند Brandfolder همچنین به کاربران این امکان را میدهند که تگهای فراداده را به هر نوع فایلی اضافه کنند، تاریخچه نسخه را ردیابی کنند، سطوح دسترسی و مجوزها، همینطور تاریخهای انقضای مجموعه را تعیین کنند و از هوش مصنوعی برای تشخیص آپلود داراییهای تکراری استفاده کنند.
در این فرایند اعضای تیم و مشتریان هم میتوانند روی فایلها نظر بدهند و در داخل پلتفرم ارتباط برقرار کنند.
مزایای پلتفرمهای مدیریت دارایی دیجیتال
یک پلتفرم مدیریت دارایی دیجیتال، فضای ذخیرهسازی واقعی دارایی دیجیتال را برای فایلهای نامحدود، با هر اندازه و در یک مکان امن را به آژانسها و برندها میدهد. این سیستم پشتیبانگیری از فایل، مجوزهای کاربر سفارشی، ویژگیهای مدیریت حقوق و امنیت داراییهای ذخیرهشده را افزایش میدهد.
مزایای DAM برای سازمانها و کسبوکارها دامنه وسیعی دارد، اما اصلیترین مزایای آن را میتوان اینطور خلاصه کرد:
- سفارشیسازی سازمان
- امکان نگهداری تمام دادهها و سوابق مرتبط با دارایی در یک پلتفرم
- جلوگیری از تکرار محتوای دیجیتال
- دسترسی و به اشتراکگذاری فایلها با هر شخص، در هر زمان، هر مکان و در هر دستگاهی
- توزیع آسان محتوا در کانالهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی
- حفظ ثبات برند
- تعیین تاریخ انقضا برای داراییهای دارای مجوز
- فرصت استفاده مجدد از داراییهای دیجیتال
- تجزیهوتحلیل مقبولیت و حوزههای جغرافیایی مشتریان
در مجموع، یک پلتفرم مدیریت دارایی دیجیتال میتواند تحلیلها و بینشهای دقیقی در مورد نماها، مکانها و تعاملات دارایی ارائه دهد. بهطوری که میتوانید مشاهده کنید فعالیت در طول زمان چه روندی داشته و از آن اطلاعات برای ارزیابی دقیقتر داراییهای برند استفاده کنید. به عبارت بهتر، این سیستم مدیریت و تفسیر دادهها را از منابع متعدد آسانتر میکند، و به شما بینشهای ارزشمندی در مورد چگونگی به حداکثر رساندن استفاده از داراییهای دیجیتال خود برای حمایت از اهداف کسبوکارتان میدهد.
برای آشنایی با بازار غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.