سامانه نقل و انتقال عضویت در شرکت‌های تعاونی (ساعت)،بعداز ظهر پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱رونمایی شد.

رونمایی از «ساعت»؛ سامانه نقل و انتقال سهام اعضای تعاونی‌ها  بر بستر شبکه ققنوس

این سامانه در نمایشگاه «رسم تعاون» که روز دوشنبه ۷ شهریور با حضور مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون و کاظم دلخوش رئیس فراکسیون تعاون مجلس گشایش یافت، رونمایی و معرفی شد.

این نمایشگاه به مناسبت هفته تعاون و با نمایش جامعی از ابعاد اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بخش تعاون، در برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

سرویس ساعت، قابلیتی جدید در «سامانه جامع و  هوشمند بخش تعاون کشور» است که امکان نقل و انتقال سهام  را در زیست‌بوم شرکت‌های تعاونی امکان‌پذیر می‌کند. سامانه جامع بخش تعاون کشور، پیش‌ازاین به‌منظور ارائه خدمات الکترونیک به مدیران، بازرسان و اعضا، همچنین متقاضیان تشکیل شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی راه‌اندازی شده بود.

سرویس نقل و انتقال عضویت در شرکت‌های تعاونی یک نرم‌افزار غیرمتمرکز (Dapp)  بر بستر فناوری بلاکچین است که شرکت دانش‌بنیان «یکتا ققنوس پارس» ارائه و میزبانی آن را بر عهده دارد. در این قابلیت جدید، مدیران شرکت‌های تعاونی خواهند توانست درخواست توکن‌سازی سهام تعاونی‌ها را به‌منظور فراهم شدن امکان نقل و انتقال سهم‌ها ثبت و پی گیری کنند.

در این سامانه، سهام اعضای تعاونی‌های درخواست‌کننده،  متناسب با تعداد سهم‌ها توکن‌سازی شده و از آن پس در مرحله اول  این فرآیند، امکان نقل و انتقال سهم‌ها از طریق کیف توکن ققنوس برای سهامداران عضو تعاونی‌ها فراهم خواهد بود. در مرحله‌ای دیگر از این طرح نیز، سهامداران عضو و غیر عضو قادر خواهند شد تا ارزش سهام را به یکدیگر انتقال دهند.

لازم به ذکر است، امکان ارزش‌گذاری سهم‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا و ایجاد بازار ثانویه نیز به‌عنوان مراحل بعدی این طرح در نظر گرفته شده است.

شرکت ققنوس به‌عنوان پلتفرمی گسترده در حوزه اقتصاد توکنیزه شده، پیش از این نیز در توکن‌سازی محصولات و خدمات مختلف گام‌های بلندی برداشته است. از جمله؛ توکن نشان ریال با نماد IRRM، اولین توکن ریال در ایران، حاصل همکاری ققنوس و بانک ملی ایران است که با هدف ایجاد تحول در فرآیندهای کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های خرد با حذف پول کاغذی و کارت بانکی ایجاد شده است. توکن ریالی  IRRP نمونه‌ای دیگر این فعالیت‌ها است که پست بانک از بستر بلاکچین ققنوس برای توسعه این توکن استفاده کرده است.

برای آشنایی با کیف توکن ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.