کیف پول و کاربردهای آن

کیف پول‌هایی که بشر در طول تاریخ از آن‌ها استفاده کرده، تا اندازه زیادی با ماهیت دارایی‌ها در هر دورۀ تاریخی در ارتباط است.

کیف پول و کاربردهای آن در مسیر تاریخ

دارایی‌ دیجیتال و نسل‌های‌ جدید کیف پول‌

کیف پول‌هایی که بشر در طول تاریخ از آن‌ها استفاده کرده، تا اندازه زیادی با ماهیت دارایی‌ها در هر دورۀ تاریخی در ارتباط است. با تغییر ماهیت پول در گذر زمان، شکل کیف پول‌ها هم تغییر کرده، اما از گذشته‌های دور تا امروز، وظیفه اصلی کیف پول نگهداری از دارایی افراد بوده است.

در گذشته، طلا و نقره و سکه‌هایی از جنس فلزات گران‌بها را در نوعی کیسه به نام همیان نگهداری می‌کردند. شاید همیان را بتوان نسل اول کیف پول‌هایی به حساب آورد که بشر ابداع کرده است. با این وجود همیان با نسل‌های بعدی کیف پول تفاوت‌های بسیاری داشت.

در همیان‌ها اصل دارایی یعنی فلزات گران‌بها یا سکه‌هایی از جنس این فلزات نگهداری می‌شد. اما امروز  اسکناس‌هایی که در کیف پول خود نگهداری می‌کنیم یا ارقامی که در اپلیکیشن‌های موبایل به‌عنوان موجودی می‌بینیم، معادل اصل دارایی ما نیست و به همین دلیل است که در طول زمان‌، قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نسل‌‌های جدید کیف پول‌‌

کیف پول‌دیجیتال یا الکترونیکی، نسلی از کیف پول‌ها بود که با توسعه نرم‌افزارهای تلفن همراه به میدان آمد.کیف پول دیجیتال در واقع یک سامانه تراکنش مالی است که بر روی دستگاه های تلفن همراه اجرا شده و اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور شما را به صورت ایمن ذخیره می کند. این سامانه‌ها به شما امکان می دهند هزینه‌های خرید یا خدمات را با استفاده از دستگاه خود پرداخت کنید تا نیازی به حمل کارت‌های بانکی خود نداشته باشید.

امکان‌های مختلف دیگری چون کارت هدیه، کارت‌های عضویت، بلیط‌های رویداد و کارت های شناسایی هم در کیف‌پول‌های الکترونیکی پیش‌بینی شده است. همچنین، کیف پول های دیجیتال ممکن است در برنامه‌های تلفن همراه بانک یا سامانه‌های پرداخت مانند PayPal یا Alipay گنجانده شوند.

کیف پول دیجیتال چگونه کار می کند؟

کیف پول‌های دیجیتال برای استفاده از امکانات دستگاه های تلفن همراه برای بهبود دسترسی به محصولات و خدمات مالی طراحی شده‌اند و با ذخیره تمام اطلاعات پرداخت مشتری به صورت ایمن و فشرده، اساساً نیاز به حمل کیف پول فیزیکی را برطرف می کند. کیف پول‌های دیجیتال برای انتقال امن داده‌های پرداخت از دستگاه شما به محل فروش طراحی شده و از قابلیت‌های بی‌سیم یک دستگاه تلفن همراه مانند بلوتوث، وای‌فای و سیگنال‌های مغناطیسی برای خواندن داده‌ها و اتصال از طریق این سیگنال‌ها استفاده می‌کنند.

از آنجا که ارز دیجیتال راه خود را به نظام‌های مالی باز کرده است، شرکت هایی مانند Bitpay کارت‌هایی ابداع کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد پرداخت‌های خود را با ارز دیجیتال انجام دهید.

کیف توکن

با روی کار آمدن رمز ارزها، طولی نکشید که شکل جدیدی از کیف پول به وجود آمد که وظیفه نگهداری از دارایی‌های دیجیتال را به عهده داشت و به نام کیف توکن معروف شد. اما کیف توکن چه ماهیتی دارد و کارکردهای آن چیست؟

توکن در حقیقت نوعی از دارایی دیجیتال است که قابلیت ذخیره ارزش و انتقال به دیگران را در خود را دارد. شرکت‌های مختلف، توکن‌ها را بر بستر فن‌آوری بلاک‌چین ایجاد می‌کنند که بسته به هدف از ایجادشان، هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. ارزش توکن‌ها هم بستگی به میزان اهمیت و کاربرد آن‌ها در زندگی انسان‌ها دارد. در زیست‌بوم رمزارزها، آن دسته از ارزهای دیجیتال که بلاک‌چین مختص به خود را ندارند و از بلاک‌چین‌های پلتفرمی برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، توکن نام دارد. با این وجود، از منظر کلان به هر نوع دارایی در فضای رمزارزها ممکن است عنوان توکن اطلاق شود.

عملکرد کیف توکن چگونه است؟

در حالی که کوین‌ها هر کدام می‌توانند کیف پول اختصاصی خود را داشته باشند، توکن‌ها روی کیف پول‌های بلاک‌چین میزبان ذخیره می‌شوند. به‌عنوان مثال، تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم، روی کیف پول‌ها و آدرس‌های اتریوم ذخیره می‌شوند، اما نمی‌توانید بیت‌کوین را روی آدرس اتریوم ذخیره کنید، چون یک کوین است.

هر توکن می‌تواند روی تمام کیف پول‌ها و آدرس‌های بلاک‌چین میزبان ذخیره و منتقل شود. برای مثال، یک توکن اتریومی مانند چین‌لینک یا تتر را می‌توانید روی کیف پول و آدرس‌های اتریوم ذخیره کنید. به‌بیان ساده، با داشتن یک کیف پول و یک آدرس اتریوم می‌توانید تمام توکن‌های مبتنی بر آن را ذخیره کنید.

در کیف توکن ، توکن‌ها و تاریخچه تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین نگهداری می‌شوند و آن چه که شما مسئول نگهداری از آن هستید کلید خصوصی نام دارد.

در دنیای رمزارزها و توکن‌ها، کلید خصوصی معادل اصل دارایی دیجیتال است و کسی که کلید خصوصی را در اختیار دارد مالک دارایی دیجیتال مرتبط با آن به شمار می‌رود. اگر کلید خصوصی به هر علتی گم یا فراموش شود، شما دیگر عملاَ مالک دارایی‌هایتان نیستید. در واقع اطلاعات کلید خصوصی شما در اختیار هیچ شخص یا نهادی نیست و حتی خود سازمان ارائه‌دهنده کیف توکن هم از آن اطلاعی ندارد.

انواع توکن و کاربرد آن‌ها

توکن‌ها انواع متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند به‌عنوان پول و ابزار پرداخت (توکن‌های پرداخت) به کار گرفته شوند، یا بر دسترسی به یک خدمت (توکن‌های کاربردی) یا دارایی (توکن‌های دارایی) دلالت کنند. توکن‌های کاربردی، عمده توکن‌ها در فضای ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. این توکن‌ها امکان دریافت کاربرد خاصی از یک پروژه را فراهم می‌کنند که تنها در اکوسیستم مربوط به آن قابل‌استفاده است.

پروژه‌هایی که قصد توسعه یک بلاک‌چین را دارند، معمولاَ ابتدا از یک بلاک‌چین واسطه برای خود توکن ایجاد کرده و پیش‌فروش یا همان عرضه اولیه سکه (ICO) برگزار می‌کنند و در ازای پول ملی یا ارزهای دیجیتال دیگر توکن‌های خود را پیش از راه‌اندازی پروژه به فروش می‌رسانند. ارزش این توکن‌ها رابطه مستقیمی با وضعیت پروژه و حرکت آن در راستای اهدافش خواهد داشت. همچنین، برخی توکن‌ها پس از اینکه به حد کافی توسعه پیدا کردند، به‌دنبال ایجاد بلاک‌چین اختصاصی خودشان می‌روند و به کوین تبدیل می‌شوند.

‌با توکن‌های ققنوس آشنا شویم

در کیف توکن ققنوس شما می‌تونید انواع توکن‌های پرداخت، کاربردی و دارایی مبتنی بر شبکه ققنوس را نگهداری کنید و از مزایای هر یک از آن‌ها بهره‌مند شوید.

توکن پیمان با نماد PMN، توکن پایه شبکه ققنوس با پشتوانه دارایی‌های مورد تایید بنیاد ققنوس

توکن دایادایموند با نماد DAYADIAMONDN، با قابلیت خرید و سرمایه‌گذاری دارایی الماس

توکن شارژ موبایل با نماد MOBILE10، با قابلیت استفاده در تمام اپراتورهای تلفن همراه

توکن راه‌پرداخت با نماد W2P1، ابزاری نوآورانه برای خرید و سفارش محصولات فرهنگی فروشگاه اینترنتی راه‌پرداخت

توکن نشان ریال با نما IRRM، اولین توکن ریال در ایران، با هدف ایجاد تحول در فرآیندهای کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های خرد

توکن بی‌تا، یک توکن از نوع NFT بر بستر شبکه ققنوس و ابزاری برای مدیریت آثار هنری در دنیای دیجیتال

توکن آنتوریوم، تأمین منابع مالی لازم برای پرورش و برداشت گل زینتی آنتوریوم

برای نصب کیف توکن، همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.