تغییرات عمیقی که توسط اقتصاد دیجیتال ایجاد شده، توسعه استراتژی‌های بازار دیجیتال را به یک چالش تبدیل کرده است.

با ظهور اقتصاد دیجیتال، از دورۀ انقلاب صنعتی تا کنون، جهان از تغییر عمیقی مانند آنچه امروز در حال آشکار شدن است، گذر نکرده است.

اقتصاد دیجیتال با به وجود آوردن بازار دیجیتال و شکل‌های جدیدی از اشتغال و مهارت‌ها،  شیوه زندگی ما را متحول کرده است. تردیدی نیست که امور روزانه ما از طریق پیشرفت‌های دیجیتال بهبود می‌یابد. مصرف‌کنندگان در بازار دیجیتال می‌توانند با دسترسی بیشتر به اطلاعات، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و کسب‌وکارها هم با هزینه کمتر به مشتری‌های بیشتری دست می‌یابند. پیشرفت‌های دیجیتال بیشتر بازارهای امروز را به بازارهای بین‌المللی تبدیل کرده است.

تغییرات عمیقی که توسط اقتصاد دیجیتال ایجاد شده، توسعه استراتژی‌های بازارهای دیجیتال را به یک چالش تبدیل کرده است. اما چگونه باید با این چالش‌ها آماده شویم؟

 

چرا بازارهای دیجیتال متفاوت هستند؟

بازار دیجیتال به بازارهایی گفته می‌شود که شرکت‌ها را دعوت می‌کنند تا فناوری‌های جدید را در کسب‌وکارهای موجود به‌کاربرده و توسعه ‌بدهند؛ یا اینکه اساساً کالا یا خدمات کاملاً جدیدی را با استفاده از قابلیت‌های دیجیتال ایجاد ‌کنند. این بازارها نسبت به بازارهای اقتصاد سنتی و حتی با آنچه ده یا بیست سال پیش با آن آشنا بودیم بسیار متفاوت است. در بازارهای دیجیتال، بسیاری از خدمات ازجمله رسانه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها یا هر نوع خرید آنلاین کاملاً جدید هستند.

امروز تقریباً تمام جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر تکامل دیجیتال قرار گرفته است. بسیاری از خدمات برای مصرف‌کنندگان رایگان هستند. مردم از طریق فرصت‌های شغلی جدید راحتی بیشتر، شخصی‌سازی محصولات و خدمات، تحویل سریع محصولات، ارتباط آسان‌تر با خانواده و دوستان را تجربه می‌کنند. از طرف دیگر، کسب‌وکارها هم از طریق نوآوری‌های دنیای دیجیتال اکنون به یک پایگاه مشتریان جهانی دسترسی دارند.

اما رقابت‌ها در بازار دیجیتال هم به همین اندازه متفاوت از گذشته است و استراتژی‌های آگاهانه‌تری را برای موفقیت و پایدار ماندن در این بازار می‌طلبد. در ادامه مقاله به نکته‌هایی درباره استراتژی‌های کارآمد در بازار دیجیتال می‌پردازیم.

 

استراتژی معاملاتی به چه معناست؟

موقعیت کسب‌وکار ما در فعالیت‌های اقتصادی، به‌ویژه در بازار دیجیتال، بینش خاصی در مورد ویژگی‌های اساسی این بازارها به ما می‌دهد. نقش اطلاعات و داده‌ها، قدرت محاسباتی، دامنه شخصی‌سازی و تمرکز بازار از جمله مواردی هستند که در تعیین استراتژی‌های معاملاتی ما در این بازار تأثیر قابل توجهی دارند.

اما همان‌طور که اشاره شد، فعالیت و نقش‌آفرینی در بازار دیجیتال با چالش‌هایی همراه است که نحوۀ روبه‌رو شدن با آن‌ها می‌تواند در میزان موفقیت کسب‌وکارها تعیین‌کننده باشد. استفاده شرکت‌ها از داده‌های افراد، قدرت بازار یا وضعیت «دروازه‌بانی» پلتفرم‌های خاص، استفاده از فناوری پیشرفته‌تر برای هدف‌یابی تبلیغات از جمله این چالش‌ها است.

 

چهار هدف استراتژیک در بازار دیجیتال

بسته به نوع فعالیت کسب‌وکارها در بازار دیجیتال، می‌توان اهداف استراتژیک متنوعی را در نظر گرفت. اما چند استراتژی عمده که می‌تواند برای همه فعالان در این بازارها مصداق داشته باشد به این قرار است.

  • استفاده از ابزارهای موجود به‌طور مؤثر و کارآمد در دنیای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. از این طریق خواهیم توانست با در نظر گرفتن بهترین روش برای جلب اعتماد مشتریان، پیوند محکمی با بازارهای دیجیتال را ایجاد کنیم.
  • افزایش دانش و توانایی‌ها هم یک هدف استراتژیک کارآمد در این بازار است. با افزایش دانش و ایجاد مهارت‌های روبه‌رو شدن با چالش‌ها، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال و فرصت‌ها و خطرات آن‌ها را درک می‌کنیم.
  • یک هدف استراتژیک مهم دیگر، تطبیق دادن ابزارها با اقتصاد دیجیتال است. بسیار مهم است که قادر باشیم ابزارهای خود را برای رویارویی با چالش‌های اقتصاد دیجیتال تطبیق بدهیم.
  • راه‌حل‌های بالقوه، در آینده بازارهای دیجیتال یک پیش‌بینی استراتژیک مهم شمرده می‌شود. با تمرکز بیشتر بر راه‌حل‌هایی مانند قابلیت انتقال داده‌ها خواهیم توانست به نقش‌آفرینی کسب‌وکارمان در آیندۀ بازارهای دیجیتال هم امیدواری بیشتری داشته باشیم. به‌عبارت‌دیگر، افزایش تلاش‌ها برای بررسی افق پیش روی کسب‌وکار ما می‌تواند مبنای اقدامات اجرایی آینده‌مان قرار بگیرد.

اما برای تحقق این اهداف استراتژیک، لازم است تا زمینه‌هایی فراهم شود. این زمینه‌ها به‌طور کلی عبارت‌اند از:

  • توانایی جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری از مجموعه داده‌های کوچک و بزرگ، استفاده از هوش مصنوعی و درک داده‌ها و الگوریتم‌ها
  • ایجاد راه‌حل‌های فناورانه و مهارت‌های تحلیلی
  • مطالعه بازار و تبلیغات دیجیتال در جهت درک مناسب مدل‌های تجاری، همچنین کارآیی و قدرت پلتفرم‌های دیجیتال در بازارها
  • تدوین راهکارهایی برای دسترسی به بازیگران بازار جهانی

 

قواعد بازی در بازارهای دیجیتال چگونه است؟

خیلی مهم است که در آستانه فعالیت در بازار دیجیتال به مناسبات و قواعد حرفه‌ای آن مقید و پایبند باشیم. شاید این مهم‌ترین اصل در تعیین استراتژی ما در بازار دیجیتال باشد. این استراتژی در درجه اول به معنای اطمینان از تداوم نوآوری و مزایای عظیم حاصل از دیجیتالی شدن برای همه بازیگران در این بازاراست. به عبارت بهتر، در بازار دیجیتال باید زمینه برابری برای بازی وجود داشته باشد تا همه کسب‌وکارها از بزرگ و کوچک، شرکت‌های فعال و تازه‌واردها بتوانند بر اساس شایستگی‌های پیشنهادی خود به‌طور یکسان رقابت کنند. در بازار دیجیتال باید این اصل را پذیرفت که ورود رقبای جدید به معنی ورود خدمات بیشتر و در نتیجه رونق بیشتر بازار است که این رونق گرفتن در نهایت برای همه بازیگران و رقبا سودمندی و پایداری به دنبال خواهد داشت. پس به زبان ساده، در بازار دیجیتال نمی‌توان و نباید تنگ‌نظری کرد.

ایجاد حس اعتماد برای مصرف‌کنندگان و مشتریان بازار هم از استراتژی‌های اصلی در بازار دیجیتال است. نظرسنجی‌های معتبری مثل «ادلمن» در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که اعتماد دومین عامل مهم در موفقیت برندها است. در بازارهای دیجیتال، چالش بسیاری از شرکت‌ها این است که، این روزها، اکثر مردم بیشتر از آنکه به اشتباهات یا کاستی‌های کوچک و قابل اغماض کسب‌وکارها توجه نشان دهند، به صداقت آن‌ها در برابر مشتریان اهمیت می‌دهند.

استراتژی همکاری و هماهنگی داشتن با بازار هم از دیگر اصول مهم فعالیت در بازار دیجیتال است. باید بدانیم که در بازار دیجیتال بسیاری از بخش‌ها و فعالیت‌ها به‌هم‌پیوسته و زنجیروار است و لازم خواهد بود برای دستیابی به اهداف خود با طیف گسترده‌ای از بازیگران دیگر در این بازارها تعامل داشته باشیم.

همراهی با استانداردهای تجاری، خدماتی و مالی در فضای دیجیتال هم باید بخش مهمی از استراتژی‌های معاملاتی ما را شکل بدهد. رعایت این استانداردها از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر حفظ سطح کیفی ارائه خدمات و محصولات، کسب‌وکارهای ما را به‌عنوان فعالیت‌هایی ضابطه‌مند و مورد اعتماد به مشتریانمان معرفی می‌کند. همچنین، از آنجا که استانداردهای بازار دیجیتال با توجه به لزوم به‌روزرسانی‌های مکرر و پرسرعت ممکن است مدام در معرض تکامل و اصلاح باشند، حفظ همراهی با این استانداردها یک استراتژی ضروری و مهم برای کسب‌وکارها شمرده می‌شود.

 

برای آشنایی با کیف توکن ققنوس روی لینک زیر کلیک کنید.