بازارسازان خودکار بخشی از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) هستند که برای از بین بردن نیاز به هرگونه واسطه در تجارت دارایی‌های کریپتو ایجاد شده‌اند.

 

آیا بازارسازی خودکار فقط یک استراتژی تجاری است یا بیشتر از آن ضرورت و استاندارد جدیدی است که کسب و کارها در دنیای دیجیتال می بایست با آن هماهنگ و سازگار شوند؟ آیا برای باقی ماندن در عرصه رقابت های تجاری آینده ناگزیر از رفتن به سمت این فناوری هستیم؟ باید از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید.در این مقاله قصد داریم پاسخی به این پرسش ها بدهیم.

 

بازارسازی خودکار چیست؟

بازارساز خودکار همان طور که از نامش پیداست، یک الگوریتم ریاضی است که برای معاملات بی‌واسطه در صرافی‌های غیرمتمرکز، بازار ایجاد می‌کند. در اینجا منظور از بازار، شرایطی است که باید مهیا شود تا یک معامله انجام گیرد. این الگوریتم به‌صورت خودکار و با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت دارایی‌ها را تعیین کرده و به کاربران اجازه می‌دهد بدون ثبت سفارش خریدوفروش، و حتی بدون نیاز به طرف مقابل معامله یعنی فروشنده یا خریدار معاملات خود را انجام دهند.

بازارسازی خودکار عمل استفاده از نرم‌افزار و فناوری برای ایجاد و پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی برای خودکارسازی فرآیندهای تکراری مانند کمپین‌های تبلیغاتی، رهگیری ها و موارد دیگر است.خبر خوب اینکه؛ به طور کلی استفاده از اتوماسیون بازاریابی می تواند در زمان و پول شما صرفه جویی کند و کارآمدی بازاریابی را بهبود ببخشد.

الگوریتم بازارساز خودکار، در حقیقت جایگزینی برای دفاتر سنتی ثبت سفارشات خریدوفروش است. تا پیش از پیدایش صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بازارساز خودکار، سفارشات خریدوفروش در پایگاه‌های داده متمرکز صرافی‌ها ثبت می‌شدند و مکانیسمی به نام موتور تطبیق، سفارش‌های خریدوفروش شبیه به هم را به یکدیگر وصل می‌کرد.

نسل جدید صرافی‌های غیرمتمرکز، به‌طور کلی دفتر سفارشات را از پلتفرم خود حذف کرده و مفهوم بازارساز خودکار را جایگزین آن کرده‌اند. بازارساز خودکار، مجموعه‌ای از چندین قرارداد هوشمند بلاک چینی است که برای هر جفت معاملاتی، نقدینگی لازم را فراهم کرده و بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت ارزها را تعیین می‌کند.

 

قابلیت‌های امور مالی غیرمتمرکز

بازار گردانی خودکار مزایایی را ارائه می‌دهد که نشان‌دهندۀ قابلیت‌های مختلف امور مالی غیرمتمرکز است. در اینجا به چند مورد از مزایای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تمرکززدایی: قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که با اجرای مستقل سفارشات کار می‌کنند. هنگامی که صرافی‌های غیرمتمرکز با ساختارهای حاکمیتی ترکیب می‌شوند، در واقع مالکیت پلتفرم و دارایی‌ها را به کاربران انتقال می‌دهند. در حقیقت در این فرآیند هیچ نهاد متمرکزی وجود ندارد.
  • عدم نیاز به مراقبت فیزیکی: معامله گران و ارائه‌دهندگان نقدینگی با استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری برای تعامل با صرافی‌ها، همچنین استفاده از قراردادهای هوشمند برای رسیدگی به تمام تراکنش‌ها، دیگر نیازی به مراقبت فیزیکی از دارایی‌های خود نخواهند داشت.
  • عدم امکان دست‌کاری معاملات: در حالی که دست صرافی‌های سنتی در زمینه دست‌کاری بازار و معاملات نسبتاً باز بوده، اما صرافی‌های غیر متمرکز هیچ امکانی برای تأثیر بر قیمت‌گذاری به نفع خود ندارند. در حقیقت در بازار گردانی غیرمتمرکز هیچ‌کس از چنین اقداماتی سود نمی‌برد.
  • امنیت: برای جلوگیری از حملات سایبری، بازارهای غیرمتمرکز اغلب به صورت توزیع‌شده میزبانی می‌شوند. علاوه بر این، هکرها فقط می‌توانند با استخرهای نقدینگی در یک پلتفرم معاملاتی درگیر شوند، نه با کاربران صرافی.
  • دسترسی مبتنی بر توکن: به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بازار گردانی خودکار، هر فردی ممکن است یک دارایی را در یک DEX منتشر کند بدون اینکه به مکانیزم ضمانت یا تأیید مالکان پلتفرم نیاز داشته باشد.

 

ساختار بازارهای غیرمتمرکز  

برای انجام معامله در پروتکل AMM، به معامله‌گر دیگری نیاز ندارید. در عوض، ممکن است از یک قرارداد هوشمند برای مبادله استفاده کنید. در نتیجه، معاملات به‌جای همتا به همتا، قراردادی هستند. اگر می‌خواهید یک دارایی رمزنگاری‌شده را با دیگری مبادله کنید، باید یک استخر نقدینگی مستقل پیدا کنید. همان‌طور که قبلاً گفته شد، قیمتی را که برای کالایی که می‌خواهید بخرید یا بفروشید دریافت می‌کنید، ، یک فرمول ریاضی تعیین می‌کند. هر کسی می‌تواند در صورت تحقق شرایط قرارداد هوشمند، ارائه‌دهنده نقدینگی در AMM شود. در نتیجه، در این مورد، ارائه‌دهنده نقدینگی باید تعداد مشخصی از توکن‌های مورد نظر را در استخر نقدینگی واریز کند. ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند در ازای ارائه نقدینگی به پروتکل، کارمزد معاملات در استخر خود را دریافت کنند.

برای ایجاد یک سیستم معاملاتی سیال، صرافی‌های متمرکز به معامله‌گران ماهر یا مؤسسات مالی برای تأمین نقدینگی برای طرفین معاملات متکی هستند. این شرکت‌ها در قبال درخواست‌های معامله‌گران عادی، چندین سفارش پیشنهادی ارائه می‌کنند. این به صرافی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که طرفین معامله برای همه تراکنش‌ها همیشه در دسترس هستند. در این ساختار تأمین‌کنندگان نقدینگی نقش بازار گردانان را بر عهده می‌گیرند.

 

برای آشنایی با بازار غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.