در دنیای امروز همه‌چیز و همه‌کس توسط شبکه هوشمند اینترنت که به آن اینترنت اشیا می‌گوییم، به هم متصل‌اند. این شبکه عظیم از افراد و اشیای به‌هم‌پیوسته، دنیایی را که می‌شناسیم به یک سیستم اطلاعاتی گسترده تبدیل کرده است.

مقایسه اینترنت اشیا با اینترنت ارزش

مترجم: نگین جهانگیری

در دنیای امروز همه‌چیز و همه‌کس توسط شبکه هوشمند اینترنت که به آن اینترنت اشیا می‌گوییم، به هم متصل‌اند. این شبکه عظیم از افراد و اشیای به‌هم‌پیوسته، دنیایی را که می‌شناسیم به یک سیستم اطلاعاتی گسترده تبدیل کرده است. البته این اتصال جدید جهانی، چالش‌هایی را در زمینه تبادل ارزش با خود به همراه داشته است؛ بنابراین ما برای تبادل چیزهای باارزش باید به واسطه‌های قدرتمند تکیه کنیم. دولت‌ها، بانک‌ها و سایر پلتفرم‌های دیجیتال در انجام تراکنش‌ها و سایر اموری که ارزش مالی دارند، به ما کمک می‌کنند؛ اما به دلیل استفاده این نهادها از سامانه‌های متمرکز، همیشه خطر هک شدن وجود داشته و در اینجاست که اینترنت ارزش پرکاربرد می‌شود. اینترنت ارزش یک واسطه دیجیتالی جدید برای ارزش است که امنیت داده‌های آنلاین ما را تضمین می‌کند، اما اینترنت ارزش چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا یا IOT چیست؟

سال‌ها قبل، ظهور اینترنت اشیا با شک و تردیدهایی همراه بود اما آن روزها دیگر وجود ندارد و اکنون با پدیده‌ای جهانی روبرو هستیم که قدرت اینترنت را از استفاده‌های معمولی به سرویس‌های الکترونیکی و محاسباتی گسترش می‌دهد. اینترنت ارزش یک زیرساخت شبکه گسترده جهانی از افراد و دستگاه‌های به‌هم‌پیوسته است که از طریق شبکه‌های بی‌سیم باهم ارتباط برقرار می‌کنند. IOT اینترنت جدیدی است که نه‌تنها افراد بلکه همه‌چیزهایی که قابلیت درک، ارتباط، کنترل و لمس کردن را دارند، به هم متصل می‌کند. گوشی‌های هوشمند یکی از نمونه‌های بارز اینترنت اشیا است. به زبان ساده، IOT شبکه گسترده‌ای از اشیا است که بااتصال به اینترنت باهم ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین اصطلاح جامع «هر آنچه قابلیت ارسال و دریافت دستورالعمل‌ها را از طریق اینترنت دارد»، در برمی‌گیرد.

اینترنت ارزش چیست؟

اینترنت ارزش شبکه دیجیتال جهانی، توزیع‌شده و پروتکل تبادل ارزش است که در آن پول و هر دارایی با ارزش به شکلی بی‌واسطه همانند اطلاعات به سرعت و آسانی بین کاربران مبادله می‌شود. همان‌طور که اینترنت به واسطه متمرکز بودن داده‌ها توانست در استفاده و تبادل اطلاعات انقلابی ایجاد کند، اینترنت ارزش بر بستر بلاکچین قصد دارد تا دورنمای هر چیزی که ارزش مالی دارد ازجمله سهام، دارایی‌ها، ارز و سایر موارد را تغییر دهد و بر اساس این دیدگاه است که ما نمی‌توانیم یک تبادل ارزش جهانی بدون وجود یک ارز دیجیتال جهان‌شمول داشته باشیم. به همین دلیل است که ارز دیجیتال برای تحول دیجیتالی که امروزه شاهد آن هستیم بسیار اساسی است. اینترنت ارزش توسط شرکت ریپل با هدف تسهیل تبادل تراکنش‌های ارزشی همانند اطلاعات، در دنیا مطرح شد.

تفاوت بین اینترنت اشیا و اینترنت ارزش

اینترنت اشیا (IOT) اصطلاحی جامع است که هر آنچه قابلیت ارسال و دریافت دستورالعمل‌ها از طریق اینترنت را دارد، در برمی‌گیرد. IOT شبکه‌ای جهانی از میلیاردها دستگاه به‌هم‌پیوسته است که توسط سیستمی بی‌سیم [یا کابلی] به تبادل و جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد. در حالی که اینترنت ارزش یک فضای آنلاین است که امکان انتقال فوری ارزش را بین همتایان از طریق اینترنت، بی نیاز از واسطه‌ها فراهم می‌کند.

تمرکز و توجه اینترنت ارزش

اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیا است که با حسگرها، نرم‌افزار، قطعات الکترونیکی و سایر فنّاوری‌ها ادغام شده که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تبادل و ارتباط داشته باشند. بنابراین توجه آن بر اشیا، دستگاه‌ها و فنّاوری‌های جدید است. از سوی دیگر اینترنت ارزش بر هر چیزی که در بستر اینترنت دارای ارزش مالی باشد توجه می‌کند که نشان‌دهنده مرحله بعدی تحول دیجیتال است که با به حداقل رساندن قدرت بانک‌ها، بخش مالی را مختل می‌کند.

کاربردها

رمزارز تجلی آن چیزی است که برای پشتیبانی از اینترنت ارزش مورد نیاز است و بلاکچین از دیدگاه «پول بدون دخالت حاکمیت» حمایت می‌کند. آنچه اینترنت برای تبادل اطلاعات انجام داد، بلاکچین برای تبادل ارزش انجام خواهد داد. اینترنت اشیا در همه جا کاربرد دارد؛ از ردیاب‌های هوشمند پوشیدنی گرفته تا لوازم‌خانگی هوشمند، سیستم‌های امنیتی، اسکنرهای بیومتریک، گوشی‌های هوشمند، تجهیزات کشاورزی هوشمند، اینترنت وایرلس، ماشین‌های خودکار و تقریباً هر آنچه که متصل به اینترنت است نمونه‌ای از اینترنت اشیا محسوب می‌شود.

خلاصه

اینترنت اشیا مبتنی بر یک پروتکل ارتباطی است که در آن چیزهای فیزیکی و مجازی دارای هویت و شخصیت مجازی هستند و به طور یکپارچه در شبکه اطلاعات ادغام می‌شوند. اینترنت اشیا قدرت اینترنت را به یک شبکه جهانی از وب پلتفرم‌های پیکربندی شده پویا برای دستگاه‌ها، چیزها و افراد متصل گسترش می‌دهد. از سوی دیگر اینترنت ارزش یک اکوسیستم است که هر آنچه برای اشخاص ارزش مالی داشته باشد مانند سهام، اوراق بهادار، ارز، دارایی‌ها و غیره را که جزء این اکوسیستم به شمار می‌آید [ در شکلی بی‌واسطه منتقل کرده] و بر این ایده است که همه اشکال قابل سنجش ارزش را به یک ساختار توزیع‌شده متحول کند.  اساس این ارزش اکوسیستم دیجیتالی به نام بلاکچین است که دسترسی به انتقال ارزش را بدون وجود حاکمیت تسهیل می‌کند.