مصاحبه با دکتر ولی‌الله فاطمی در مراسم رونمایی از بی‌تا، اولین پلتفرم صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری ایرانی

رونمایی از سامانه بی‌تا، اولین پلتفرم صدور شناسنامه دیجیتال آثارهنری ایرانی در قالب توکن‌های NFT در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و در موزه پست تهران برگزار شد.

شرکت ققنوس، به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت مبتنی بر «فناوری دفترکل توزیع‌شده» (بلاک‌چین) در ایران، برای نخستین‌بار در کشور، اقدام به راه‌اندازی سامانه احراز اصالت و مستندنگاری آثار و صدور گواهی‌نامه معتبر برای آثار هنری کرده است.

این سامانه در اولین گام، با همکاری گالری‌های هنری «ترانه باران»، «هاتف سحر»، «ایده» و «شلمان»، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان کشور را احراز اصالت هنری و مستندنگاری کرده و در قالب NFT به مالکان اثر ارائه نموده است.

دکتر ولی‌الله فاطمی، دبیر بنیاد ققنوس در جریان رونمایی از این سامانه:

باعث خوشحالی است که بی‌تا به عنوان اولین پلتفرم صدور NFT ایرانی با فاصله کمی از نمونه‌های خارجی به فعالیت پرداخته است.

در سال‌های گذشته آثار هنرمندان در گالری‌های محدود و با سطوح ارزش‌گزاری محدود ارائه می‌شد. در حوزه فناوری، همراهی برای توسعه کسب‌وکار هنرمندان باعث افتخار ماست. در دنیا، پلتفرم‌هایی مانند بی‌تا برای ایجاد یک مالکیت فیزیکی یا مجازی برای آثار هنری به وجود آمده‌اند.

به امید خدا پلتفرم‌هایی مانند بی تا بتوانند هنر ایرانی را جهانی کنند تا همگان لذت مالکیت یک اثر هنر ایرانی را بچشند.در وحله بعدی، امیدواریم برگزاری نمایشگاه آثار هنری ایرانی در متاورس را در دستور کار قرار دهیم تا دیدن و درک شدن آثار هنری ایرانی را در دسترس‌تر کنیم.

برای مشاهده ویدئو کامل این مصاحبه می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به آپارات ققنوس مراجعه کنید.