کوین و توکن در به طور بنیادی بسیار شبیه هستند. آن ها هم می توانند نشان‌دهنده ارزش ها باشند و هم می توانند پرداخت ها را انجام دهند.

 

ظهور هر فناوری جدید، اصطلاحات و مفاهیم خاصی با خود به همراه دارد که معنی و کارکرد آن ها بخصوص برای مخاطب عمومی این فناوری ها به سادگی قابل فهم نباشد. فناوری بلاکچین هم از این امر مستثنی نیست و ممکن است روبه رو شدن با واژه ها و اصطلاحات مخصوص به این فناوری، به جای آنکه به سؤالات ما پاسخ دهد، به ابهام ها و سؤال های بیشتر منجر شود. برای نمونه، شاید اولین واژه هایی که از دنیای رمزارزها به گوش ما خورد، «کوین» و «توکن» بود و شاید تفاوتی بین معنای این ها احساس نمی کردیم. اما واقعیت این است که هر کدام از این اصطلاحات و مفاهیم، کاربرد و معنای خاص خود را دارند. بر این اساس تلاش داریم تا در مجموعه مقاله هایی به مرور معانی و مفاهیم واژه های مختلف در دنیای بلاکچین و کریپتو بپردازیم.

قبل از این در مقاله «دارایی‌ دیجیتال،کریپتوکارنسی و توکن‌ها» با چند نمونه از این اصطلاحات آشنا شدیم. در مقاله ای که اکنون پیش روی شما است، معنی و کارکرد «کوین» و «توکن» و تفاوت های بین آن ها را مرور می کنیم.

 

تقریباً بسیاری از ما همیشه توکن را با کوین اشتباه می گیریم. واقعیت این است که کوین و توکن در به طور بنیادی بسیار شبیه هستند. آن ها هم می توانند نشان دهنده ارزش ها باشند و هم می توانند پرداخت ها را انجام دهند. همچنین می توانید سکه ها را با توکن ها و بالعکس تعویض کنید.

در واقع تفاوت اصلی بین این دو به کاربردشان برمی گردد. کارهایی هست که می توانید با توکن ها انجام دهید نه با کوین. از طرف دیگر، برخی از بازارها کوین را می پذیرند و نه توکن را .

 

ویژگی های کوین چیست؟

کوین یا همان سکه با ویژگی های زیر تعریف می شود:

  • بر روی بلاک چین خود عمل می کند. یک بلاک چین تمام تراکنش‌هایی را که شامل سکه‌های رمزنگاری شده بومی آن می‌شود، پیگیری می‌کند.
  • وقتی برای مثال با اتریوم به شخصی پول پرداخت می کنید، رسید آن به بلاک چین اتریوم می رود. اگر همان شخص بعداً با بیت کوین به شما پول پرداخت کند، رسید به بلاک چین بیت کوین می رود. هر تراکنش با رمزگذاری محافظت می شود و توسط هر عضو شبکه قابل دسترسی است.
  • کوین به عنوان پول عمل می کند و بیت کوین تنها با هدف جایگزینی پول سنتی ایجاد شد.
  • کوین قابل استخراج است. شما می توانید سکه های کریپتو را از دو طریق به دست آورید. یکی از طریق استخراج سنتی در سیستم اثبات کار و همینطور از روش دیگر یعنی اثبات سهام که رویکرد مدرن تری برای خریداری کوین است.

 

توکن چیست؟

برخلاف کوین ها، توکن ها زنجیره بلوکی خود را ندارند. در عوض، آن‌ها روی بلاک چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم کار می‌کنند. اگر تراکنش‌های ارز دیجیتال توسط بلاک چین انجام شود، توکن‌ها به قراردادهای هوشمند متکی هستند. آنها مجموعه ای از کدها هستند که معاملات یا پرداخت ها را بین کاربران تسهیل می کنند. هر بلاک چین از قرارداد هوشمند خود استفاده می کند.

هر نوع توکن بر اساس استفاده، ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد. یکی از ویژگی های جالب توجه توکن ها این است که بعضی از شبکه‌ها مانند اتریوم قالب‌هایی را ارائه می‌کنند که شما می‌توانید توکن‌های خود را علامت‌گذاری کنید و تجارت خودتان را شروع کنید. این ویژگی باعث می‌شود هر کسی با دانش فنی کم یا حتی بدون آن بتواند بازارساز شود.

 

تفاوت های اصلی کوین ها و توکن ها

تفاوت بین توکن و کوین واقعاَ زیاد نیست، اما اگر تفاوت های بین این دو نادیده گرفته شوند، می تواند باعث سردرگمی شود. یک راه ساده برای تشخیص تفاوت های کوین و توکن این است که، اگر شما قصد خرید یک محصول را داشته باشید، اغلب به کوین نیاز دارید، اما اگر قصد استفاده از سرویس ها یا خدماتی را دارید، باید از توکن ها استفاده کنید.

یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه بین توکن ها و کوین ها، چیزی است که آن ها نشان می دهند. در حالی که سکه‌های کریپتو اساساً نسخه‌های دیجیتالی پول هستند، توکن‌ها می‌توانند نشان دهنده دارایی‌ها یا اسناد باشند.

شما می توانید توکن ها را با کوین خریداری کنید، اما بعضی از توکن ها ،مثلاً سهم یک شرکت می توانند ارزش بیشتری نسبت به کوین ها داشته باشند. با این حال، از آنجا که معمولاً محدودیت‌هایی برای خرج کردن توکن ها وجود دارد، آن ها به اندازه کوین ها امکان نقد شدن ندارند.

 

برای ورود به بازار غیرمتمرکز ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.