امروزه، ارائه‌دهندگان خدمات حواله این امکان را دارند تا از استلار برای کاهش هزینه‌های مرتبط با  MTO‌های سنتی، بانک‌های کارگزار و ریل‌های پرداخت مالی استفاده کنند.

استلار برای حواله‌ پولی  

همه ساله بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش از طریق حواله‌های شخصی به خارج از مرزها انتقال می‌یابد که در بیشتر موارد، حواله‌های انتقال پول توسط کارگران خارجی و به‌صورت ماهانه برای اعضای خانواده در کشورشان ارسال می‌شود. ارزش تراکنش‌ها در حالت عادی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار و متوسط ​​هزینه خرده‌فروشی این نقل و انتقالات بین ۷ تا ۸ درصد است که معمولاً به‌شکل نقدی دریافت می‌شود. در فرآیندانتقال پول در اقتصادهای در حال توسعه، هزینه‌های ارسال می‌تواند به ۱۵ درصد نیز برسد.

کارمزدهای بالا برای استفاده از اپراتورهای سنتی انتقال پول (MTO) اغلب توسط کسانی پرداخت می‌شود که کمترین توانایی مالی را دارند. این گروه شامل ۱.۷ میلیارد افراد بزرگسال بدون حساب بانکی در جهان است و این هزینه‌ها نه تنها بر فرستنده و گیرنده تأثیر می‌گذارد، بلکه بر کسب‌وکارهایی که خدمات حواله سریع و مقرون‌به‌صرفه را به این جمعیت‌ ارائه می‌کنند نیز اثرگذار است.

از آنجا که در استفاده از سیستم‌های مالی قدیمی و جابجایی ارزش از طریق اقتصاد بازارهای نوظهور مراحل زیادی دخیل است، هزینه‌ها همچنان بالا است. اما فن‌آوری در حال تغییر دادن افق این عملیات است. امروزه، ارائه‌دهندگان خدمات حواله، اپلیکیشن‌های پول دیجیتال، شرکت‌های فین‌تک در حال رشد و بانک‌های سنتی از راه دور، این امکان را دارند تا از استلار برای کاهش اصطکاک و کاهش هزینه‌های مرتبط با  MTO‌های سنتی، بانک‌های کارگزار و ریل‌های پرداخت مالی استفاده کنند.

چالش‌های حواله‌های سنتی

سیستم حواله‌ سنتی با استفاده از MTO ممکن است برای پرداخت نقدی به عامل‌های محلی متکی باشد و چند روز طول بکشد تا پرداخت را تأیید کند. همچنین تسویه‌حساب بین ایجنت‌ها و MTOها به‌صورت «بلادرنگ» نیست. درعوض، مانده‌های بدهی به‌صورت دوره‌ای و بر اساس برنامه زمانی از طریق بانک تجاری تسویه می‌شود. MTOها باید سرمایه قابل توجهی را در کشورهای مقصد برای تامین مالی تراکنش‌های روزانه و بازپرداخت ایجنت‌ها ذخیره کنند. برخی از بانک‌ها و کیف پول‌های دیجیتالی ممکن است بتوانند ارزهای باثبات‌تری مانند دلار و یورو را به صورت «بلادرنگ» تسویه کنند، اما به‌ندرت می‌توانند پول را به اقتصادهای نوظهور جابه‌جا کنند.

در سیستم‌های قدیمی، تازه‌واردها و شرکت‌های فین‌تک در حال رشد، برای هر جغرافیایی که می‌خواهند به آن خدمات ارائه کنند، باید حساب‌های داخل کشور و روابط بانکی محلی ایجاد کنند. بانک‌های کارگزار کارمزد دریافت می‌کنند و از طریق ارز خارجی (FX) سود می‌برند که هزینه‌های عملیاتی را افزایش می‌دهد. برای پوشش این هزینه‌های اضافی، ارائه‌دهندگان خدمات حواله، هزینه‌هایی را دریافت یا در تراکنش FX ایجاد می‌کنند و از این طریق هزینه را به مشتریان خود منتقل می‌کنند. نتیجه نهایی این است که دریافت‌کنندگان حواله پول کمتری دریافت خواهند کرد.

مسیر سنتی حواله

به‌طور خلاصه، ورود به بازارهای جدید یا گسترش خدمات حواله به افرادی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند دشوار است، زیرا واسطه‌ها باعث کاهش زمان تسویه حساب و ایجاد هزینه‌های عملیاتی اضافی می‌شوند.

استلار چگونه کمک می‌کند

استلار حرکت امن ارزهای دیجیتالی را ثبت و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تراکنش‌های فرامرزی را بدون واسطه‌هایی مانند بانک‌های کارگزار تسهیل کنند، که این عملیات از طریق دو استاندارد پرداخت کارآمد انجام می‌پذیرد.

کسب‌وکارهایی که از استلار استفاده می‌کنند می‌توانند مستقیماً به شبکه‌ای از شرکای پذیرش و توزیع فیات (ارز سنتی) با مجوز کامل به نام انکر (anchor) متصل شوند.

  • انکرها موسسات مالی دارای مجوز و تنظیم‌شده، کسب‌و‌کارهای خدمات پولی، یا شرکت‌های فین‌تک هستند که رمپ‌های آن / آف[۱] فیات را به سیستم بانکی کشور انکر ارائه می‌کنند.
  • انکرها اغلب استیبل‌کوین ( توکن‌های با پشتوانه فیات) را نیز ارائه می‌کنند؛ که کاربران می‌توانند در هر زمانی آن‌ها را در ازای فیات بازخرید کنند.
  • انکرها فرآیندهای نظارتی محلی مانند KYC/AML را کنترل می‌کنند.

انکرها مسئولیت سپرده‌ها، بازخریدها و انطباق را بر عهده دارند. بنابراین کسب‌وکارهایی که بر پایه استلار بنا می‌شوند می‌توانند روی تجربه مشتریان خود تمرکز کنند. تجربه معمول حواله مبتنی بر استلار ساده است:

مسیر میزبان

  • یک فرستنده تراکنش را در کشور خود تأمین مالی می‌کند.
  • وجوه توسط یک انکر دریافت شده و در استلار به شکل توکن‌های فیات نشان داده می‌شود.
  • توکن‌های فیات از طریق شبکه استلار از طریق عملیات پرداخت مسیر و با استفاده از نرخ‌های مبادله در صرافی غیرمتمرکز استلار (DEX) به ارز گیرنده تبدیل می‌شوند و  این فرایند از طریق یک بازارساز تسهیل می‌شود.
  • وجوه به کشور مقصد می‌رسد و می‌تواند به کیف پول گیرنده نهایی، حساب بانکی یا ریل محلی دیگر منتقل شود.

آنچه کاربر می بیند  (شرح یک مثال)

۰۱ لورا  به حسابش وجه واریز می‌کند

۰۲ لورا برای ویکتور پول می‌فرستد

۰۳ ویکتور از کیف پولش وجه برداشت می‌کند

  • لورا سپرده‌گذاری USD را انتخاب می‌کند
  • اطلاعات KYC خود را وارد می‌کند
  • دستورالعمل سپرده را دریافت می‌کند
  • انتقال وجه از طریق ACH
  • توکن‌های USD را در کیف پول خود دریافت می‌کند

بیشتر بدانید

انکرها و کسب‌وکارهایی که از آنها حمایت می‌کنند، از کارایی استلار برای ارائه خدمات مالی جدید و مقرون‌به‌صرفه استفاده کرده و واسطه‌ها را از فرآیند تسویه حذف می‌کنند. فهرست رو به رشدی از مجریان در سراسر جهان وجود دارد. در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود.

Cowrie

یک شرکت فین‌تک نیجریه‌ای است که سیستم‌های پرداخت الکترونیکی را می‌سازد و راه‌اندازی می‌کند و دارایی دیجیتالی را در استلار به نام NGNT صادر می‌کند. ارزش آن ۱:۱ به نایرا نیجریه است. NGNT به طور یکپارچه به شبکه پرداخت بین بانکی نیجریه NIBSS متصل است که امکان پرداخت های بانکی فوری را فراهم می‌کند که در عرض دو دقیقه تکمیل می‌شوند و ۲۴/۷/۳۶۵ در دسترس هستند. کاربران می‌توانند در این سیستم واریز و برداشت آسانی را انجام دهند، زیرا خدمات انکر Cowrie علاوه بر پلتفرم خود در تعدادی کیف پول استلار ادغام شده و می تواند مستقیماً به مجریان دیگری چون Tempo پرداخت داشته باشد.

Settle

شبکه Settle  یک شبکه تسویه حساب دارایی‌های دیجیتال است که در سراسر آمریکای لاتین، مستقر در آرژانتین فعالیت می‌کند و به‌عنوان انکر پزو آرژانتین، رئال برزیل و پزو مکزیک محسوب می‌شود. ستل از این زیرساخت برای پشتیبانی تراکنش‌های مربوط به مبادلات، همچنین پرداخت‌های فرامرزی استفاده می‌کند.

Tempo

تمپو که در پاریس استقرار دارد، یک اپراتور انتقال پول و انکر اصلی یورو است که در استلار فعالیت می‌کند. از سال ۲۰۱۷، توکن EURT تمپو برای تسهیل نقل و انتقالات پولی مقرون به صرفه به داخل و خارج از منطقه یورو استفاده شده است. تمپو به مشتریان اتحادیه اروپا که در کشورهای در حال توسعه به خانواده‌های خود پول حواله می‌کنند خدمات می‌دهد و به‌طور فزاینده‌ای از پرداخت‌های B2B از طریق EURT نیز پشتیبانی می ‌ند.

Finclusive

فین‌کلوسیو، جدیدترین انکر شبکه USD، در حال ساخت دو راه‌حل نویدبخش برای اکوسیستم استلار است. اول، فین‌کلوسیو به عنوان یک رمپ آن/آف یکپارچه برای صادرکنندگان دارایی دیجیتال USD موجود مانند AnchorUSD عمل می‌کند. فین‌کلوسیو همراه با تخصص انطباق ، بانک‌داری مبتنی بر انطباق را برای میلیاردها نفری امکان پذیر می‌کند که سیستم بانکی امروزی آن‌ها را تحت پوشش قرار می دهد. فین‌کلوسیو همچنین پلتفرم Compliance-as-a-Service خود را به همه مجریان شبکه استلار ارائه می‌کند تا به آن‌ها کمک کند با مشتریان سریع‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر تعامل داشته باشند.

مزایای شبکه استلار

چه شرکت شما به یک انکر تبدیل شود یا از یک شرکت موجود استفاده کند، همچنان از تمام مزایای شبکه استلار برخوردار خواهید بود.

سرعت

تراکنش‌ها در استلار در  ۳ تا ۵ ثانیه تایید می‌شوند.

بدون نیاز به بودجه اولیه

تراکنش‌ بلادرنگ در ارزهای دیجیتال، نیاز به سرمایه در گردش را به حداقل می‌رساند.

پشتیبانی ارزی

استلار از ارزهای USD، EUR، NGN، MXN، BRL، ARS پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با تبدیل شدن به یک انکر، ارزهای دیجیتال جدید را برای نیازهای خاص خود ایجاد کنید.

انطباق

ویژگی‌های داخلی، امکان KYC/AML یکپارچه را از طریق شرکا و رعایت قوانین جابه‌جایی فراهم می‌کند.

ابزارهای توسعه‌دهنده

منابع توسعه‌دهندگان استلار، مستندات جامع، SDK ها و آموزش‌ها را ارائه می‌دهند.

مقیاس جهانی

استلار یک شبکه جهانی است که می‌تواند دسترسی شرکت شما را به مناطق جغرافیایی و کاربران جدید گسترش دهد.

استفاده از استلار برای رمیتنس را شروع کنید

شبکه در حال گسترش استلار متشکل از مجریان، برنامه‌ها و شرکت‌های شریک، در حال تغییر نحوه ارسال پول توسط مردم به صورت برون‌مرزی است. استلار موجب کاهش هزینه حواله‌های ارسالی به کشورهای در حال توسعه می‌شود؛ امکان گسترش شرکت‌ها به مناطق جغرافیایی جدید را فراهم می‌کند؛ دسترسی بدون اصطکاک به سیستم مالی جهانی را می‌دهد و دسترسی افراد بدون بانک را بهبود می‌بخشد.

[۱] وقتی در ازای پول فیات، سکه‌های کریپتو دریافت می‌کنید، از یک آن‌رمپ استفاده می‌کنید. وقتی ارز دیجیتال را برای چیزی که دارایی دیجیتال نیست خرج می‌کنید، از یک آف‌رمپ استفاده می‌کنید. هر دوی این‌ها برای حفظ عملکرد هموار صنعت ارزهای دیجیتال کلیدی هستند.- مترجم

برای دسترسی به نسخه کامل نشریه‌ ققنوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.